- صفحه اصلی
- لیست کتابهای حدیث
- فهرست میزان الحکمه ج12
- نيّت مؤمن بهتر از عمل اوست
نيّت مؤمن بهتر از عمل اوست
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، بهتر از عمل اوست.
نمایش منبع
عنه صلى الله عليه و آله : نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ ، و عَمَلُ المُنافِقِ خَيرٌ من نِيَّتِهِ ، و كُلٌّ يَعمَلُ على نِيَّتِهِ، فإذا عَمِلَ المُؤمنُ عَمَلاً نارَ في قَلبِهِ نُورٌ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن بهتر از عمل اوست و عمل منافق بهتر از نيّت اوست و هر كس مطابق نيّت خود عمل مى كند. پس هرگاه مؤمن عملى انجام دهد، در دلش نورى تابيدن گيرد.
نمایش منبع
عنه صلى الله عليه و آله : نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ ، و نِيَّةُ الفاجِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نيّت فاجر، بدتر از عمل اوست.
نمایش منبع
عنه صلى الله عليه و آله : نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ ، و نِيَّةُ الكافِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ، و كُلُّ عامِلٍ يَعمَلُ على نِيَّتِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نيّت كافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل كننده اى مطابق نيّت خود عمل مى كند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، رساننده تر از عمل اوست.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، رساننده تر از عمل اوست و همين طور فاجر (كافر).
نمایش منبع
عنه صلى الله عليه و آله : نِيَّةُ المُؤمِنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ ، و إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ لَيُعطي العَبدَ على نِيَّتِهِ ما لا يُعطيهِ على عَمَلِهِ ، و ذلكَ أنَّ النِّيَّةَ لا رِياءَ فيها ، و العَمَلَ يُخالِطُهُ الرِّياءُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نيّت مؤمن، بهتر از عمل اوست. خداوند عزّ و جلّ به خاطر نيّت بنده به او آن مى دهد كه به خاطر عملش نمى دهد و علّتش اين است كه در نيّت ريا راه ندارد، امّا عمل [گاه] با ريا آميخته مى شود.
نمایش منبع
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ في صِفَةِ المُؤمنِ ـ : لا يَبلُغُ بِنِيَّتِهِ إرادَتَهُ في الخَيرِ ، يَنوي كَثيرا مِن الخَيرِ و يَعمَلُ بِطائفةٍ مِنهُ ، و يَتَلَهَّفُ على ما فاتَهُ مِن الخَيرِ كَيفَ لَم يَعمَلْ بهِ .
امام على عليه السلام ـ در وصف مؤمن ـ فرمود : به تمام كارهاى خوبى كه نيّت انجام آنها را دارد، نمى رسد، كارهاى نيك بسيارى را در سر مى پروراند، اما درباره بخشى از آنها توفيق عمل مى يابد و براى آنچه از كَفَش رفته است افسوس مى خورد كه چرا انجام نداده است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بسا نيّتى كه از عملى سودمندتر است.
نمایش منبع
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : نِيَّةُ المُؤمنِ أفضَلُ مِن
عَمَلِهِ ؛ و ذلكَ لأنّهُ يَنوي مِن الخَيرِ ما لا يُدرِكُهُ ، و نِيَّةُ الكافِرِ شَرٌّ مِن عَمَلِهِ ؛ و ذلكَ لأنَّ الكافِرَ يَنوي الشَّرَّ و يأمَلُ مِن الشَّرِّ ما لا يُدرِكُهُ .
امام باقر عليه السلام : نيّت مؤمن برتر از عمل
اوست؛ چون گاه نيّت كارهاى خير مى كند، اما موفق به انجام آنها نمى شود و نيّت كافر بدتر از عمل اوست؛ زيرا كافر نيّت بد در سر مى پروراند و به انجام بدى هايى اميد مى بندد ليكن امكان به كار بستن آنها را نمى يابد.
نمایش منبع
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ في الجَوابِ عَن عِلَّةِ فَضلِ نِيَّةِ المُؤمنِ على عَملِهِ ـ : لأنَّ العَمَلَ رُبَّما كانَ رِياءً لِلمَخلوقينَ، و النِّيَّةُ خالِصَةٌ لرَبِّ العالَمينَ، فيُعطي تَعالى علَى النِّيَّةِ ما لا يُعطي علَى العَمَلِ .
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از علّت برترى نيّت مؤمن بر عمل او ـ فرمود : چون عمل گاه ممكن است براى ريا و خودنمايى به مخلوقين صورت گيرد، اما نيّت به طور خالص از آنِ پروردگار جهانيان است. بنا بر اين، خداى متعال براى نيّت چيزى عطا مى كند كه براى عمل عطا نمى كند.
نمایش منبع
بحار الأنوار عن العالِمِ عليه السلام ـ في تفسيرِ نِيَّةِ المُؤمنِ خَيرٌ ـ : إنّهُ رُبَّما انتَهَت بالإنسانِ حالَةٌ مِن مَرَضٍ أو خَوفٍ ، فتُفارِقُهُ الأعمالُ و مَعَهُ نِيَّتُهُ ، فلِذلكَ الوَقتِ نِيَّةُ المُؤمنِ خَيرٌ مِن عَمَلِهِ
و في وَجهٍ آخَرَ أنّها لا يُفارِقُهُ عَقلُهُ أو نَفسُهُ ، و الأعمالُ قَد يُفارِقُهُ قَبلَ مُفارَقَةِ العَقلِ و النَّفسِ .
و في وَجهٍ آخَرَ أنّها لا يُفارِقُهُ عَقلُهُ أو نَفسُهُ ، و الأعمالُ قَد يُفارِقُهُ قَبلَ مُفارَقَةِ العَقلِ و النَّفسِ .
بحار الأنوار : امام كاظم عليه السلام در تفسير معناى اين سخن كه نيّت مؤمن بهتر است فرمود : زيرا گاهى اوقات براى انسان حالاتى چون بيمارى يا ترس پيش مى آيد و با آنكه نيّت انجام كارى را دارد نمى تواند انجامش دهد، در چنين وقتى است كه نيّت مؤمن بهتر از عمل اوست
در شكلى ديگر [از اين حديث] آمده است: چون عقل يا نفْس مؤمن از او جدا نمى شود، امّا اعمال گاهى اوقات، پيش از جدا شدن عقل و نفْس، از او جدا مى شود (توانايى و امكان انجام عمل را از دست مى دهد).
در شكلى ديگر [از اين حديث] آمده است: چون عقل يا نفْس مؤمن از او جدا نمى شود، امّا اعمال گاهى اوقات، پيش از جدا شدن عقل و نفْس، از او جدا مى شود (توانايى و امكان انجام عمل را از دست مى دهد).
نمایش منبع
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685