قناعت
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترينان امّت من، قناعت كنندگان و بدترينان آنها، طمعكاران هستند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين مؤمنان، قناعت پيشه است و بدترين آنها، طمعكار.
نمایش منبع
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن قولِهِ تعالى : «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبةً» ـ : هِي القَناعَةُ .
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از آيه «فلنحيينّه حياة طيّبة» ـ فرمود : مقصود، قناعت است.
نمایش منبع
عنه عليه السلام : طوبى لِمَن ذَكَرَ المَعادَ ، و عَمِلَ للحِسابِ ، و قَنِعَ بالكَفافِ ، و رَضِيَ عنِ اللّه ِ .
امام على عليه السلام : خوشا به حال كسى كه به ياد قيامت باشد و براى روز حساب كار كند و به كفاف زندگى قانع باشد و از خدا خشنود.
نمایش منبع
عنه عليه السلام ـ في ذِكرِ خَبّابِ بنِ الأرَتِّ ـ :
يَرحَمُ اللّه ُ خَبّابَ بنَ الأرَتِّ ، فلقد أسلَمَ راغِبا ، و هاجَرَ طائعا ، و قَنِعَ بالكَفافِ ، و رَضِيَ عنِ اللّه ِ ، و عاشَ مُجاهِدا .
امام على عليه السلام ـ درباره خبّاب بن اَرَت ـ
فرمود : خداوند خباب بن اَرَتْ را بيامرزد كه با رغبت مسلمان شد و با طيب خاطر هجرت كرد و به كفاف زندگى قانع و از خدا خشنود بود و مجاهد زيست.
نمایش منبع
عنه عليه السلام : لا تكن مِمَّن يَرجُو الآخِرَةَ بغيرِ العَمَلِ ··· يقولُ في الدنيا بقَولِ الزاهِدينَ ، و يَعمَلُ فيها بعَمَلِ الراغِبينَ ، إن اُعطِيَ مِنها لم يَشبَعْ ، و إن مُنِعَ مِنها لم يَقنَعْ .
امام على عليه السلام : چونان كسى مباش كه بدون عمل به آخرت اميدوار است··· در دنيا چون پارسايان سخن مى گويد، اما به مانند دنيا خواهان عمل مى كند. اگر از دنيا چيزى به او داده شود، سير نمى گردد و اگر داده نشود، قانع نيست.
نمایش منبع
عنه عليه السلام : وَ ايمُ اللّه ِ ـ يَمينا أستَثني فيها بمَشيئَةِ اللّه ِ ـ لَأرُوضَنَّ نَفسي رِياضَةً تَهِشُّ مَعَها إلَى القُرصِ إذا قَدَرَت علَيهِ مَطعوما ، و تَقنَعُ بالمِلحِ مَأدُوما .
امام على عليه السلام : به خدا سوگند ـ سوگندى كه در آن مشيّت خدا را مستثنى مى كنم ـ نفْس خود را چنان رياضت و پرورش دهم كه چون به گِرده نانى، دست يابد، شاد گردد و به نانخورش نمك بسازد.
نمایش منبع
عنه عليه السلام ـ في صفةِ الأنبياءِ ـ : و لكنَّ اللّه َ سبحانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ اُولِي قُوَّةٍ في عَزائمِهِم ، و ضَعَفةً فيما تَرَى الأعيُنُ مِن حالاتِهِم ، مَع قَناعَةٍ تَملَأُ القُلوبَ و العُيونَ غِنىً ، و خَصاصَةٍ تَملأُ الأبصارَ و الأسماعَ أذىً .
امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبران ـ فرمود : اما خداوند سبحان فرستادگان خود را داراى اراده هايى نيرومند قرار داد و از نظر ظاهر ضعيف و تهيدست، اما توأم با قناعتى كه دلها و چشمها را پر از بى نيازى مى كرد، هر چند فقر و نادارى آنها، چشمها و گوشها را از ناراحتى لبريز مى ساخت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : قناعت را به نفس خود، تلقين كن.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : نيكو بهره اى است، قناعت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از حرص خود با قناعت، انتقام بگير، همچنان كه از دشمنت با
تقاصّ، انتقام مى گيرى.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : شاكرترين مردم، قانع ترين آنهاست و نا سپاس ترين آنان از نعمتها، آزمندترين آنها.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : آدمى را مُلكِ قناعت و نعمتِ خوى نيك، بس است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : چه زيباست براى انسان كه به اندك بسازد و فراوان ببخشد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : هر كه نفْسش قانع باشد، او را در پاكى و خويشتندارى يارى رساند.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از بلند همّتى است، پايبندى به قناعت.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پايبندى به قناعت از عزّت نفْس است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : قناعت، شمشيرى است كه كُند نمى شود.
نمایش منبع
امام حسن عليه السلام : بدان كه مردانگى قناعت و خرسندى، بيشتر از مردانگى داد و دهش است.
نمایش منبع
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : أكَلَ عليٌّ عليه السلام مِن تَمرٍ دَقَلٍ . ثُمّ شَرِبَ علَيهِ الماءَ ، ثُمّ ضَرَبَ
على بَطنِهِ ، و قالَ : مَن أدخَلَهُ بَطنُهُ النارَ فَأبعَدَهُ اللّه ُ ، ثُمّ تَمَثَّلَ :
فَإنَّكَ مَهما تُعطِ بَطنَكَ سُؤلَهُ
و فَرْجَكَ نالا مُنتَهى الذَّمِّ أجمَعا .
و فَرْجَكَ نالا مُنتَهى الذَّمِّ أجمَعا .
امام باقر عليه السلام : على عليه السلام مقدارى خرماى دَقَل . تناول كرد و سپس روى آن آب نوشيد و بعد دستى بر شكم خود زد و
فرمود: هر كه آتش وارد آن كند، خدا او را دور گرداند. آن گاه به اين بيت تمثّل جُست:
تو هر گاه خواهش شكم و شرمگاهت را برآورى،
منتهاى نكوهش و رسوايى را به بار آورند.
منتهاى نكوهش و رسوايى را به بار آورند.
نمایش منبع
مجمع البيان : «فَلَنُحْيِينَّهُ حَياةً طَيِّبةً» قيلَ فيهِ أقوالٌ ، أحَدُها : أنَّ الحَياةَ الطَّيّبةَ الرِّزقُ الحَلالُ ، عن ابنِ عبّاسٍ و سَعيدِ بنِ جُبَيرٍ و عَطاءٍ . و ثانيها : أنّها القَناعَةُ و الرِّضا بما قَسَمَ اللّه ُ ، عن الحسنِ و وَهبٍ و رُوِيَ ذلكَ عنِ النبيِّ صلى الله عليه و آله .
مجمع البيان : درباره «فلنحيينّه حياةً طيّبة»، چند قول گفته شده است: يكى قول ابن عباس و سعيد بن جبير و عطا كه گفته اند: منظور از زندگى پاكيزه، روزىِ حلال است. دوم، قول حسن و وهب كه گفته اند: به معناى قانع و راضى بودن به قسمت خداست. و اين قول از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است.
نمایش منبع
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685