پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترينان امّت من، قناعت كنندگان و بدترينان آنها، طمعكاران هستند.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بهترين مؤمنان، قناعت پيشه است و بدترين آنها، طمعكار.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لمّا سُئلَ عن قولِهِ تعالى : «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبةً» ـ : هِي القَناعَةُ .
امام على عليه السلام ـ در پاسخ به پرسش از آيه «فلنحيينّه حياة طيّبة» ـ فرمود : مقصود، قناعت است.
عنه عليه السلام : طوبى لِمَن ذَكَرَ المَعادَ ، و عَمِلَ للحِسابِ ، و قَنِعَ بالكَفافِ ، و رَضِيَ عنِ اللّه ِ .
امام على عليه السلام : خوشا به حال كسى كه به ياد قيامت باشد و براى روز حساب كار كند و به كفاف زندگى قانع باشد و از خدا خشنود.
عنه عليه السلام ـ في ذِكرِ خَبّابِ بنِ الأرَتِّ ـ : يَرحَمُ اللّه ُ خَبّابَ بنَ الأرَتِّ ، فلقد أسلَمَ راغِبا ، و هاجَرَ طائعا ، و قَنِعَ بالكَفافِ ، و رَضِيَ عنِ اللّه ِ ، و عاشَ مُجاهِدا .
امام على عليه السلام ـ درباره خبّاب بن اَرَت ـ فرمود : خداوند خباب بن اَرَتْ را بيامرزد كه با رغبت مسلمان شد و با طيب خاطر هجرت كرد و به كفاف زندگى قانع و از خدا خشنود بود و مجاهد زيست.
عنه عليه السلام : لا تكن مِمَّن يَرجُو الآخِرَةَ بغيرِ العَمَلِ ··· يقولُ في الدنيا بقَولِ الزاهِدينَ ، و يَعمَلُ فيها بعَمَلِ الراغِبينَ ، إن اُعطِيَ مِنها لم يَشبَعْ ، و إن مُنِعَ مِنها لم يَقنَعْ .
امام على عليه السلام : چونان كسى مباش كه بدون عمل به آخرت اميدوار است··· در دنيا چون پارسايان سخن مى گويد، اما به مانند دنيا خواهان عمل مى كند. اگر از دنيا چيزى به او داده شود، سير نمى گردد و اگر داده نشود، قانع نيست.
عنه عليه السلام : وَ ايمُ اللّه ِ ـ يَمينا أستَثني فيها بمَشيئَةِ اللّه ِ ـ لَأرُوضَنَّ نَفسي رِياضَةً تَهِشُّ مَعَها إلَى القُرصِ إذا قَدَرَت علَيهِ مَطعوما ، و تَقنَعُ بالمِلحِ مَأدُوما .
امام على عليه السلام : به خدا سوگند ـ سوگندى كه در آن مشيّت خدا را مستثنى مى كنم ـ نفْس خود را چنان رياضت و پرورش دهم كه چون به گِرده نانى، دست يابد، شاد گردد و به نانخورش نمك بسازد.
عنه عليه السلام ـ في صفةِ الأنبياءِ ـ : و لكنَّ اللّه َ سبحانَهُ جَعَلَ رُسُلَهُ اُولِي قُوَّةٍ في عَزائمِهِم ، و ضَعَفةً فيما تَرَى الأعيُنُ مِن حالاتِهِم ، مَع قَناعَةٍ تَملَأُ القُلوبَ و العُيونَ غِنىً ، و خَصاصَةٍ تَملأُ الأبصارَ و الأسماعَ أذىً .
امام على عليه السلام ـ در وصف پيامبران ـ فرمود : اما خداوند سبحان فرستادگان خود را داراى اراده هايى نيرومند قرار داد و از نظر ظاهر ضعيف و تهيدست، اما توأم با قناعتى كه دلها و چشمها را پر از بى نيازى مى كرد، هر چند فقر و نادارى آنها، چشمها و گوشها را از ناراحتى لبريز مى ساخت.
امام على عليه السلام : قناعت را به نفس خود، تلقين كن.
امام على عليه السلام : نيكو بهره اى است، قناعت.
امام على عليه السلام : از حرص خود با قناعت، انتقام بگير، همچنان كه از دشمنت با تقاصّ، انتقام مى گيرى.
امام على عليه السلام : شاكرترين مردم، قانع ترين آنهاست و نا سپاس ترين آنان از نعمتها، آزمندترين آنها.
امام على عليه السلام : آدمى را مُلكِ قناعت و نعمتِ خوى نيك، بس است.
امام على عليه السلام : چه زيباست براى انسان كه به اندك بسازد و فراوان ببخشد.
امام على عليه السلام : هر كه نفْسش قانع باشد، او را در پاكى و خويشتندارى يارى رساند.
امام على عليه السلام : از بلند همّتى است، پايبندى به قناعت.
امام على عليه السلام : پايبندى به قناعت از عزّت نفْس است.
امام على عليه السلام : قناعت، شمشيرى است كه كُند نمى شود.
امام حسن عليه السلام : بدان كه مردانگى قناعت و خرسندى، بيشتر از مردانگى داد و دهش است.
مجمع البيان : «فَلَنُحْيِينَّهُ حَياةً طَيِّبةً» قيلَ فيهِ أقوالٌ ، أحَدُها : أنَّ الحَياةَ الطَّيّبةَ الرِّزقُ الحَلالُ ، عن ابنِ عبّاسٍ و سَعيدِ بنِ جُبَيرٍ و عَطاءٍ . و ثانيها : أنّها القَناعَةُ و الرِّضا بما قَسَمَ اللّه ُ ، عن الحسنِ و وَهبٍ و رُوِيَ ذلكَ عنِ النبيِّ صلى الله عليه و آله .
مجمع البيان : درباره «فلنحيينّه حياةً طيّبة»، چند قول گفته شده است: يكى قول ابن عباس و سعيد بن جبير و عطا كه گفته اند: منظور از زندگى پاكيزه، روزىِ حلال است. دوم، قول حسن و وهب كه گفته اند: به معناى قانع و راضى بودن به قسمت خداست. و اين قول از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است.