مقــدّمه
«يا بَنى آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسجِدٍ وَكُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسْرِفُوا إنَّهُ لايُحِبُ المُسْرِفينَ»
اى فرزندان آدم!
زينت (معنوى و مادى) خود را به هنگام رفتن به مسجد با خودبرداريد، و بخوريد و بياشاميد واسراف نكنيد، كه خداوند مسرفان را دوست نمى دارد.
انسان داراى روح و جسم است. خداوند مهربان و خالق هستى براى هر دو جنبه انسان، برنامه ريزى كرده است و اراده كرده كه انسان از هر دو جهت سالم و پاك و پاكيزه باشد و در هر دو بعد دشد كند.
از اينرو از آنچه براى روح و جسم زيان آور بوده دستور داده تا پرهيز كنيم و آنچه براى آنها مفيد بوده آنها را تجويز كرده بلكه دستور بهره بردارى از آن را داده است.
در حديثى از امام هشتم عليه السلامچنين مى خوانيم:
بدان كه خداى متعال هيچ خوردنى و آشاميدنى را تجويز نكرد جز آنچه كه منفعت و مصلحت انسان در آن بود. و هيچ چيزى را ممنوع و حرام اعلام نكرد مگر آنچه را كه در آن زيان و تباهى و هلاكت بود. و پس هرچه كه مفيد و تقويت كننده جسم و بدن باشد حلال است و هرچه كه زيان آور و از بين برنده قوت بدن يا قاتل انسان باشد حرام است.
امروز با پيشرفت دانش پزشكى اهميت و در اولويت بودن پيشگيرى و بهداشت از درمان نيز براى همگان روشن و جاى هيچ ترديدى باقى نمانده است.
خوشبختانه اسلام هم هزارو چهارصد سال پيش به
بهداشت و پيشگيرى توجه خاصى كرده و دستورات بهداشتى گوناگونى را به بشريت داده تا بتواند جسم و بدن خود را سالم نگهدارد و با بدن سالم روحى سالمتر كسب كند تا سعادت دنيوى و اخروى را بدست آورد چرا كه: روح سالم در بدن سالم است.
ما وقتى در برنامه هاى اسلام دقت و مطالعه كنيم به اين نتيجه مى رسيم كه خداوند مهربان در همه دستورها حتى در برنامه هاى عبادى همانند نماز و روزه توجه خاصى به بهداشت و پاكى و پاكيزگى داشته است و علاوه بر آنها رهنمودهايى هم بطور مستقيم در مورد بهداشت و پيشگيرى و پاكيزگى دارد كه قابل توجه است.
مفسر بزرگ شيعه، مرحوم طبرسى در مجمع البيان نقل مى كند كه هارون الرشيد، طبيبى مسيحى داشت كه مهارت او در طب معروف بود. روزى اين طبيب به يكى از دانشمندان گفت: من در كتاب آسمانى شما چيزى از طب نمى يابم، در حالى كه دانش مفيد بر دوگونه است: علم اديان (روح) و علم ابدان، او در پاسخ چنين گفت: خداوند همه دستورهاى طبى را در نصف آيه اى از كتاب خويش آورده است: «كُلُوا وَاشرَبُوا وَلاتُسرِفُوا»يعنى بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد. و پيامبر صلي الله عليه و آله نيز طبّ را در اين دستور خويش خلاصه كرده است:
«المِعـدَةُ بَيتُ الأدواءِ وَالحِـميَةُ رَأسُ كُلِّ داءٍ وَأعْطِ كُلَّ بَدَنٍ ما عَـوَّدتَهُ»
معده مركز همه بيماريها است، و امساك سرآمد همه داروهاست و به آنچه بدنت را عادت صحيح داده اى از آن دريغ مدار.
طبيب مسيحى هنگامى كه اين سخن را شنيد گفت: «ما ترك كتابكم ولانبيّكم لجالينوس طبّاً»
قرآن شما و پيامبرتان براى جالينوس (طبيب معروف) طبّى باقى نگذارده است.
در اين نوشتار چهل حديث و يك آيه قرآنى بعنوان نمونه اى از اين دستور العمل ها را برگزيديم تا با بخشى از آنها آشناگرديم و قطره اى نمونه از درياى معارف اهل بيت باشد، با آرزوى سلامتى جسم و روح براى تمام انسانها.
محمود شريفى
بيست و دوّم ارديبهشت ماه 1385
نمایش منبع
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
إنَّ اللّه َ طَيِّبٌ يُحِبُّ الطَيِّبَ، نَظيفٌ يُحِبُّ النَّظافَةَ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
خداوند پاك و پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد، تميز است و
تميزى را دوست دارد.
نمایش منبع
عَنْ رَسْولِ اللّه صلي الله عليه و آله:
إنَّ اْلإسْلامَ نَظيفٌ فَتَنَظَّفُوا، فَإنَّهُ لايَدْخُلُ الْجَنَّةَ إلاّ نَظيفٌ
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
اسلام پاك و پاكيزه است پس شما هم پاكيزه باشيد، زيرا جز
انسان پاكيزه كسى وارد بهشت نمى شود.
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام فرمود:
پاكيزگى از اخلاق پيامبران است.
نمایش منبع
راوي مي گويد:
پيامبر گرامى اسلام صلي الله عليه و آلهامّت خود را به پاكيزگى تشويق و
ترغيب مى كرد.
نمایش منبع
قالَ رَسْولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله:
تَخَلَّلُوا فَإنَّهُ مِنَ النَّظافَةِ، وَالنَّظافَةُ مِنَ الإيمانِ،
وَالايمانُ وَصاحِبُهُ فى الْجَنَّةِ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
خلال كنيد،
زيرا خلال كردن از نظافت است و نظـافت از ايمــان اسـت و
ايمان و مؤمن در بهشت خواهد بود.
نمایش منبع
قالَ أميرُالْمُؤمِنينَ عليه السلام:
مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكْثُرَ خَيْرُ بَيْتِهِ فَلْيَتَوَضَّأْ عِنْدَ حُضُورِ طَعامِهِ،
(يَعْنى غَسَلَ يَدَيْهِ).
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
كسى كـه دوسـت دارد، خير و بركت خانه اش زياد شود، هنگام
غذا دستهاى خود را بشويد.
نمایش منبع
قالَ أبُوعَبْدِاللّه ِ عليه السلام:
اِغْسِلُوا أيْدِيَكُمْ قَبْلَ الطَّعامِ وَبَعْدَهُ فَإنَّهُ يَنْفِى الْفَقْرَ وَيَزيدُ
فِى الْعُمْرِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
دست هاى خود را قبل از غذا و بعد از آن بشوييد، زيـرا اين كار
فقر را از بين مى بـرد و عمر انسان را زياد مى كند.
نمایش منبع
عَنْ أبِى الْحَسَنِ الرِّضا عليه السلامقالَ:
مَنْ أخَذَ مِنَ الحَّمامِ خَزَفَةً فَحَكَّ بِها جَسَدَهُ فَأصابَهُ الْبَرَصُ
فَلايَلُومَنَّ إلاّ نَفْسَهُ، وَ مَنِ إغْتَسَلَ مِنَ الماءِ الذَّى قَدْ اُغْتُسِلَ
فيهِ، فأصابَهُ الجُذامُ، فَلايَلُو مَنَّ إلاّ نَفْسَهُ.
امام رضا عليه السلام فرمود:
كسى كه تكه سفالى را ازحماّم بردارد وبا آن بدنش را خارش دهد
ودچار بيمارى پيسى شود، نبايد جزخودش را سرزنش كند
وهركس از آبى كـه درآن شتشو كرده اند، شستشو وغسل كند
ودچار مرض جذام شود، جزخودش را سرزنش نكند.
نمایش منبع
عَنْ عَلِىٍّ عليه السلام قالَ:
نَظِّفُوا بُيُوتَكُمْ مِنْ حُوْكِ الْعَنْكَبُوتِ، فَإنَّ تَركَهُ فِى الْبَيْتِ
يُورِثُ الْفَقْرَ.
على عليه السلام فرمود:
خانه هاى خود را از تارهاى عنكبوت پاك كنيد، زيرا واگذاشتن
آنها در خانه، تنگدستى مى آورد.
نمایش منبع
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود:
حريم خانه هاى خودتان را جاروكنيد وهمانند يهوديان نباشيد.
نمایش منبع
عَنْ أبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ:
لاتَدَعُوا آنِيَتَكُمْ بِغَيْرِ غِطاءِ فَإنَّ الشَيْطانَ إذا لَمْ تُغَطَّ الآنِيَةُ
بَزَقَ فيها وَأخَذَ مِمّا فيها ما شاءَ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
ظرف هايتان را بدون سرپوش نگذاريد، چـون وقـتى ظرفى
پوشـانده نشـود، شيطان (ميكرب) در آن آب دهان مى ريزد و
هرچه بخواهد از آنچه در آن است برمى دارد.
نمایش منبع
قالَ أبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام فى قَوْلِهِ تَعالى:
«خُذْوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ»:
قالَ: اَلْمَشْطُ، فَإنَّ المَشْطَ يَجْلِبُ الرِّزقَ وَيُحْسِنُ الشَعْرَ، وَ
يُنْجِزُ الْحاجَةَ وَيزيدُ فِي الصُّلْبِ وَ يَقطَعُ الْبَلْغَمَ.
امام صادق عليه السلام در مورد آيه اى كه مى گويد:
«زينت خود را در مسجد همراه داشته باشيد»،
فـرمــود:
منظور شانه كردن است، زيرا شانه كردن، روزى را به طرف انسان
مى كشاند، مـو را زيبا مى كند، نياز را برطرف مى سازد،قدرت را
زياد مى كند،و جلوى بلغم را مى گيرد.
نمایش منبع
قالَ النَّبِىُّ صلي الله عليه و آله :
فِى السِّواكِ إثنَتَىْ عَشْرَةَ خَصْلَةً:
هُوَ مُطَهِّرَةٌ لِلْفَمِ وَمَرْضاةٌ لِلرَّبِّ، يُبَيِّضُ الأسْنانَ وَيُذْهِبُ
بِالْحَفْرِ وَيَقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ يُشَهِّى الطَّعامَ وَ يُضاعِفُ الْحَسَناتَ وَ
يُصابُ بِهِ السُّنَّةُ وَ يَحْضُرُهُ الْملائكَةَ وَ يَشُدُّ اللَّثَةَ وَهُوَ يَمُرُّ
بِطَريقِهِ الْقُرآنُ وَ رَكْعَتَينِ بِسِواكٍ أحَبُّ إلَى اللّه ِ عز و جلمِنْ
سَبْعينَ رَكْعَةً بِغَيْرِ سِواكٍ.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
مسواك كردن دوازده فايده دارد:
1ـ دهـان را پاكـيزه مى كـند.
2ـ موجب خشنودى پروردگار مى شود.
3ـ دندانها را سفـيد مى كـند.
4ـ مانع پوسيدگى دندان مى شود.
5ـ بلغـم را كـم مى كـند.
6ـ غـذا را لذيذ مى سازد.
7ـ حسنات را دوبرابر مى كـند.
8ـ با آن به سنت پيامبر عمل مى شود.
9ـ ملائكه نزد او حاضر مى شوند.
10ـ لـثه را محـكم مى كـند.
11ـ از گذرگاه مسواك (دهان) قرآن عبور مى كند.
12ـ دو ركعت نماز با مسواك پيش خدا محبوبتر است از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك.
1ـ دهـان را پاكـيزه مى كـند.
2ـ موجب خشنودى پروردگار مى شود.
3ـ دندانها را سفـيد مى كـند.
4ـ مانع پوسيدگى دندان مى شود.
5ـ بلغـم را كـم مى كـند.
6ـ غـذا را لذيذ مى سازد.
7ـ حسنات را دوبرابر مى كـند.
8ـ با آن به سنت پيامبر عمل مى شود.
9ـ ملائكه نزد او حاضر مى شوند.
10ـ لـثه را محـكم مى كـند.
11ـ از گذرگاه مسواك (دهان) قرآن عبور مى كند.
12ـ دو ركعت نماز با مسواك پيش خدا محبوبتر است از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك.
نمایش منبع
عَن نَزارٍ قالَ:
رَأيْتُ أبَاالْحَسَنَ عليه السلام إذا تَوَضَّأَ قَبْلَ الطَّعامِ لَمْ يَمَسَّ الْمِنْديلَ
وَإذا تَوضَّأَ بَعْدَ الطَّعامِ مَسَّ الْمِنْديلَ.
راوى مى گويد:
امام هفتم را ديدم هنگامى كه قبل از غذا دستها را مى شست، با
دستمال آنها را خشك نمى كرد و هنگامى كه بعد از غذا آنها را
مى شست با دستمال پاك مى كرد.
نمایش منبع
قالَ أميرُالْمُؤمِنينَ عليه السلام:
أمَرَنا رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله.. بِدَفْنِ أرْبَعَةٍ: اَلشَّعْرَ، وَالسِّنَ وَ
الظُّفْرَ، وَالدَّمَ.
على عليه السلام فرمود:
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله بما فرمان دادكه چهار چيز دفن گردد: مـو،
دندان، ناخن، و خـون
نمایش منبع
قالَ أبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام:
تَقليمُ الأظفارِ وَأخْذُ الشّـارِبِ مِنْ جُمْعَةٍ إلى جُمْعَةٍ أمانَ مٌنَ
الْجُذامِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
كوتاه كردن ناخنها و گرفتن سبيل در هر جمعه انسـان را از
جـذام ايمن مى گـرداند.
نمایش منبع
قالَ أميرُالْمُؤمِنينَ عليه السلام:
لاتَشْرَبُوا الْماءَ مِنْ ثُلْمَةِ الإناءِ وَلامِنْ عُرْوَتِهِ فَإنَّ الشَّيْطانَ
يَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَالثُّلْمَةِ.
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
از قسمت ترك خورده و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا
شيطان (ميكرب) روى دستگيره و قسمت شكافته مستقر
مى شود.
نمایش منبع
عَنْ أبى جَميلَةَ، قالَ لى أبُوعَبْدِاللّه ِ عليه السلام:
نَزَلَ جَبْرَئيلُ عليه السلامعَلى رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله بِالسِّواكِ وَ الْخِلالِ
وَالْحَجامَةِ
امام صادق عليه السلام فرمود:
جبرئيل عليه السلام دستور مسواك و خلال و حجامت را بـراى پيـامبر
خــدا صلي الله عليه و آلهآورد.
نمایش منبع
قالَ أبُو عَبْدِاللّه ِ عليه السلام وَ هُوَ يُوصى رَجُلاً فَقالَ لَهُ:
إقْلِلْ مِنْ شُرْبِ الْماءِ فَإنَّهُ يُمِدُّ كُلَّ داءٍ وَاْجتَنِبْ الدَّواءَ
ماَاْحتَمَل بَدَنُكَ الدّاءَ.
امام صادق عليه السلام در سفارشى به شخصى فرمود:
آب كم بنوش زيرا هر دردى را استمرار مى بخشد، و تا آنجا كه
بدن تو تحمل درد دارد از دارو بپرهيز.
نمایش منبع
عَنْ بَكْرِبنِ صالِحِ الْجَعْفَرىّ قالَ :
سَمِعْتُ أبَاالْحَسَنِ مُوسَى بنِ جَعْفَرَ
عليه السلاميَقُولُ:
إدْفَعُوا مُعالَجَةَ اْلأطبّاءِ مَااْندَفَعَ الدّاءُ عَنْكُمْ فَإنَّهُ بِمَنْزِلَةِ
الْبِناءِ! قَليلُهُ يَجُّرُ إلى كَثيرِهِ.
امام موسى بن جعفر عليهماالسلاممى فرمايد:
از مراجعه به پزشك تا زمانى كه توان تحمل داريد بپرهيزيد،
زيرا پيش طبيب رفتن همانند (تعمير) ساختمان است كه مقدار
كم آن به زياد آن منتهى مى شود.
نمایش منبع
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
هنگامى كه احساس گرسنگى كردى بخور و هنوز كه اشتها
دارى از خوردن دست بكش.
نمایش منبع
قالَ أميرُالْمُؤمِنينَ عَلىَّ بنَ أبىطالِبٍ عليه السلام لِلْحَسَنِ إبْنِهِ عليه السلام:
يا بُنَّىَ ألا اُعَلِّمُكَ أرْبَعَ خِصالٍ تَسْتَغْنى بِها عَنِ الطَّبِّ.
فَقالَ: بَلى يا أميرَالْمؤمِنينَ، قالَ:
لاتَجْلِسْ عَلَى الطَّعامِ إلاّ وَأنْتَ جائعٌ وَلاتَقُمْ عَنِ الطَّعامِ إلاّ
وَأنْتَ تَشْتَهيهِ، وَجـَوِّدِ الْمَضْغَ، وَإذا نُمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَكَ
عَلَى الْخَلاءِ، فَإذَا اْستَعْمَلْتَ هذا إسْتَغْنَيْتَ عَنِ الطِّبِّ.
اميرالمؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام به امام حسن عليه السلامفرمود:
اى فرزندم! آيا چهار نكته به تو بياموزم تا با مراعات آنها از طب
و طبابت بى نياز شوى؟
عرض كرد: بلى اى اميرمؤمنان. فرمود:
بر غذا ننشين مگر اينكه گرسنه باشى، و از غذا خوردن برنخيز
مگر زمانى كه هنوز ميل به غذا دارى، جويدن غذا را خوب و
كامل انجام بده، و قبل از خواب به دستشويى برو، اگر اينها را
انجام دهى از طب بى نياز خواهى شد.
نمایش منبع
قالَ الْمُفيدُ رَحِمَهُ اللّه ِ: وَ رُوِى:
أطيلُوا الجُلُوسَ عَلَى الْمَوائِد،
فَإنَّها أوقاتٌ لاتُحْسَبُ مِنْ أعْمارِكُمْ.
مرحوم شيخ مفيد گويد: روايت شده است كه:
نشستن بر سر سفـره را طـولانى كنيد،
زيرا اين اوقات از عمر شما به حساب نمى آيد.
نمایش منبع
قالَ النَّبِىُّ صلي الله عليه و آله:
اَلْمِعْدَةُ بَيْتُ كُلِّ داءٍ، وَالْحِمْيَةُ رَأْسُ كُلِّ دَواءٍ،
وَأعْطِ كُلِّ نَفْسٍ ما عَوَّدْتَها.
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمـود:
معده جايگاه همه دردهاست و پرهيز اساس همه دواهاست، هر
نفسى را به هرچه عادت داده اى به او بده.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام فرمود:
خـوردن در حـال سـيرى موجب مرض پيسى خواهد شد.
نمایش منبع
عَنْ أبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ:
إنَّ اللّه َ يُبْغِضُ كَثْرَةَ اْلأكْلِ،وَقالَ:
لَيْسَ لاِبْنِ آدَمَ بُدٌّ مِنْ أكْلَةٍ يُقيمُ بِها صُلْبَهُ، فَإذا أكَلَ اَحَدُكُمْ
طَعاماً فَلْيَجْعَلِ ثُلْثَ بَطْنِهِ لِلطَّعامِ وَثُلْثَ بَطْنِهِ لِلشُّرْبِ وَثُلْثَ
بَطْنِهِ لِلنَّفَسِ، وَلا تَسَمَنّوُا تَسَمُنَّ الْخَنازيرَ لِلذِّبِحِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
خداوند از پرخورى بيزار است.
و فرمود: انسان ناچار بايد غذا بخورد تا سرپا باشد، پس هنگامى
كه شخصى غذا مى خورد يك سوم شكم را براى غذا در نظر
بگيرد ويك سوم آنرا براى آشاميدنيها نگهدارد و يك سوم آنرا
هم براى نفس كشيدن خالى بگذارد.
و بعد فرمود:
همانند خوكها كه براى ذبح چاق مى شوند، شما چاق نشويد.
نمایش منبع
عَنِ الصّادِقِ عليه السلام:
أرْبَعَةٌ تُهْرِمُ قْبلَ أوانِ الْهِرَمِ: أكْلُ القَديدِ، وَالْقُـعُودُ عَلَى
النَّداوَةِ، وَالصُّعُودُ فِى الدَّرَجِ، وْمُجامَعَةُ العَجُوزِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
چهار چيز سبب پيرى زودرس است: خوردن گوشت خوك،
نشستن برجاى نمناك، بـالا رفـتن از پـلّه و آميزش بـا پيرزن.
نمایش منبع
عَنِ الصّادِقِ عليه السلام:
كُلُّ شَىِ?مِنَ الحَبِّ مِمّا يَكُونُ فيهِ غِذاءُ الإنْسانِ في بَدَنِهِ
وَقُوتُهُ فَحـَلالٌ أكْلُهُ وَكُلُّ شَىٍ?تَكُونُ فيِه المَضَرَّةُ عَلَى
الإنْسانِ في بَدَنِهِ فَحَرامٌ أكْلُهُ إلاّفى حالِ الضَّرُورَةِ ...
امام صادق عليه السلام فرمود:
انواع حبوبات و ميوجات و سبزيجات كه از زمين مى رويد كه
براى بدن و تقويت انسان مفيد باشد، حلال است وآنچه براى
بدن مضرّ باشد حرام است، مگر درحال ناچارى...
نمایش منبع
قالَ الصّادِقُ عليه السلام :
قِلَّةُ اْلأكْلِ مَحْمُودُ فى كُلِّ حالٍ، وَعِنْدَ كُلِّ قَوْمٍ، لِأنَّ فيهِ
الْمَصْلَحَةُ لِلظّاهِرِ وَالْباطِنِ ...
امام صادق عليه السلام فرمود:
كم خورى در همه حال و پيش همه ملتها پسـنديـده اسـت، زيرا
مصلحت درون و برون انسان در آن است.
نمایش منبع
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود:
كسى كه كـم بخورد، حساب و كتاب او نيز كم و آسان خـواهد بود.
نمایش منبع
عَنْ أميرِالْمُؤمِنينَ عليه السلام أنَّهُ قالَ:
إذا أرادَ اللّه ُ سُبْحانَهُ صَلاحَ عَبْدِهِ، ألْهَمَهُ قِلَّةَ الْكَلامِ، وَقِلَّةَ
الطَّعامِ وَ قِلَّةَ اَلْمَنامِ.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:
اگر خداوند صلاح و رستگارى بنده اى را بخواهد، به او الهـام
مى كـند كه: كم سخن گويد، كم بخورد و كم بخوابد.
نمایش منبع
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله أنَّهُ قالَ:
لاتَشْبَعُوا فَيُطْفَأُ نُورُ الْمَعْرِفَةِ مِنْ قُلُوبِكُمْ.
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
خود را بطور كامل سير نكنيد، زيرا نور معرفت در قلبهاى شما
خاموش مى گردد.
اندرون ازطعام خالى دارتا در آن نور معرفت بينى
تهى از حكمتى به علت آنكه پرى از طعام، تابينى
تهى از حكمتى به علت آنكه پرى از طعام، تابينى
نمایش منبع
على عليه السلام فرمود:
كم خورى، كرامت انسان را بيشتر و تندرستى اش را طولانى تر
مى سازد.
نمایش منبع
عَنْ أبى بَصيرِ: عَن أبى عَبْدِاللّه ِ عليه السلام قالَ لى:
إنَّ الْبَطْنَ لَيَطْغى مِنْ أكْلِهِ وَ أقْرَبُ مايَكُونُ الْعَبْدُ مِنَ اللّه ِ جَلَّ
وعَزَّ إذا خَفَّ بَطْنُهُ وَ أبْغَضُ مايَكُونُ الْعَبْدُ إلَى اللّه ِ عز و جل إذَا
امْتَلَأ بَطَنُهُ.
امام صادق عليه السلام به ابو بصير فرمود:
شكم از خوردن طغيان مى كند، و نزديكترين حالات انسان به
خدا هنگامى است كه شكمش سبك باشد و منفورترين حالت
انسان نزد خدا وقتى است كه شكمش پُر باشد.
نمایش منبع
على عليه السلام فرمود:
كم خـورى از پاكدامنى است و پُرخـورى از اسـراف است .
نمایش منبع
عَنْ أبى عَبْدِاللّه عليه السلام قالَ:
كُلُّ داءٍ مِنَ التُّخَمَةِ ماخَلاَ الحُمّى، فَإنَّها تَرِدُ وُرُوداً.
امام صادق عليه السلام فرمود:
ريشه همه بيمارى ها و دردها پرخورى است، جز تب كردن كه
گاهى بى سبب به انسان مى رسد.
نمایش منبع
عَنِ النَّبِىّ صلي الله عليه و آله أنَّهُ قالَ:
إيّاكُمْ وَالْبِطْنَةَ فَإنَّها مُفسِدَةٌ لِلْبَدَنِ و مُوَرِّثَةٌ لِلسُّقمِ وَ مُكْسِلَةٌ
عَنِ العِبادَةِ.
پيامبر اكرم فرمود:
از پرخورى بپرهـيزيد، چون بـدن را تباه مى كند، بيمارى پديد
مى آورد و سست كننده از عبادت است.
نمایش منبع
عَنْ جَعْفَرِ بنِ مُحمَّدٍ عليهماالسلامأنَّهُ قالَ:
فَسادُ الْجَسَدِ فى كَـثْرَةِ الطَّعامِ، وَفَسـادُ الـزَّرْعِ فى كَسْبِ
الآثـامِ، وَفَسادُ الْمَعْرِفَةِ فى تَرْكِ الصَّلاةِ عَلى خَيرِاْلاَنامِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
تباهى بدن در پرخورى است، تباهى زراعت در اثر ارتكاب
گناهان است، و تباهى شناخت در درود نفرستادن بر بهترين
انسانها يعنى پيامبر است.
نمایش منبع
عَنْ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله :
عَنِ اللّه ِ عز و جل أنَّهُ قالَ لَهُ لَيْلَةُ الإسراءِ:
يا أحمَدُ، اَبْغِضِ الدُّنيا وأهْلَها، وَأحِبَّ الآخِرَةَ وَأهْلَها ،
قالَ: يارَبِّ، وَمَنْ أهْلُ الدُّنيا، وَ مَنْ أهْلُ الآخِرَةِ؟ قالَ:
أهْلُ الدُّنْيا مَنْ كَثُرَ أكْلُهُ وَضِحْكُهُ ونَوْمُهُ وَغَضَبُهُ ...
رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود:
خداوند عزيز وجليل شب معراج فرمود: اى احمد! نسبت به دنيا
واهل آن خشمگين باش، و آخرت واهلش را دوست بدار.
پيامبر گفت:
پروردگار! اهل دنيا واهل آخرت كيانند؟
خداوند فرمود:
اهـل دنيا كسى است كه پُرخور، پُرخنده، پُرخواب و پُرخشـم
باشد...
نمایش منبع
قالَ أميرُالْمُؤمِنينَ عليه السلام:
مَا اتَّخَمْتُ قَطُّ.
فَقيلَ لَهُ: وَلِمَ؟ قالَ:
مارَفَعْتُ لُقْمَةً إلى فَمى إلاّذَكَرْتُ اسْمَ اللّه ِ عَلَيها
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
من هرگز پُرخورى نكردم.
گفته شد چرا؟ فرمود:
زيرا هر لقمه اى را كه به طرف دهانم بردم نام خدا را بر آن
خواندم.
نمایش منبع
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685