کتابخانه احادیث شیعه

دل و مشاهده خدا

ارشاد القلوب: در حديث قدسى معراج آمده است: زندگى جاويدان زندگى اى است كه آدمى براى خود چنان كار كند كه دنيا در نظرش بى ارزش شود و در نگاهش خُرد آيد و آخرت در نظرش بزرگ شود··· هر گاه چنين كند، در دل او چنان محبّتى قرار دهم كه دل او و فراغت و اشتغال و همّت و سخنش از نعمتى كه به دوستداران خود عطا كرده ام، همگى، را از آن خودم گردانم و چشم دل و گوشش را باز كنم تا به دل خود بشنود و به دل خود به شكوه و عظمت من بنگرد.
نمایش منبع
الأمالى صدوق : در زمان خلافت على عليه السلام ··· شخصى به نام ذِعْلِب در مقابل حضرت ايستاد و عرضه داشت : اى امير مؤمنان! آيا تا كنون پروردگار خود را ديده اى ؟ حضرت فرمود: واى بر تو اى ذعلب! من خدايى را كه نديده باشم نمى پرستم. عرض كرد: چگونه او را ديده اى، برايمان وصفش كن؟ حضرت فرمود: واى بر تو! چشمها او را با نگاه كردن نديده اند، بلكه دلها از طريق حقايق ايمان (تصديقات و باورهاى عقلى يا انوار عقلى ناشى از ايمان) مشاهده اش كرده اند.
نمایش منبع
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ مردى از خوارج كه از مشاهده خدا پرسيد ـ فرمود : چشمها با نگاه ظاهِرى، او را نديده اند ، بلكه دلها از طريق حقايق ايمان مشاهده اش كرده اند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : فردى يهودى خدمت امام على عليه السلام رسيد. عرضه داشت: اى على آيا پروردگارت را ديده اى؟ حضرت فرمود: من كسى نيستم كه خدايى را بپرستم كه نديده ام. سپس فرمود: ديدگان ، او را به نگاه چشم ها نديده اند، بلكه ايمان به غيب، دلها را به او گره زده است.
نمایش منبع
الاحتجاج : مردى خدمت امام صادق عليه السلام رسيد و گفت : آيا خدايى را كه عبادت مى كنى ديده اى؟ حضرت فرمود : من چيزى را كه نديده باشم عبادت نمى كنم. پرسيد: چگونه او را ديده اى؟ فرمود: چشمها با مشاهده عينى او را نديده اند، بلكه دلها از طريق حقايق ايمان مشاهده اش كرده اند. او با حواس درك نمى شود و با مردم سنجيده نمى گردد. او بدون تشبيه، شناخته شده است.
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات التوحيد ـ عن أبي بصيرٍ عن الإمام الصّادقِ عليه السلام ـ : قُلتُ لهُ : أخبرني عَن اللّه ِ عزَّ و جلَّ، هَل يراهُ المؤمنونَ يَومَ القِيامَةِ؟ قالَ : نَعَم ، و قَد رَأوهُ قَبلَ يَومِ القِيامَةِ ! فقُلتُ : مَتى ؟
قالَ: حِينَ قالَ لَهُم : «أ لَسْتُ بِرَبِّكُم قالوا بَلى» .
حديث ثُمَّ سَكَتَ ساعَةً ، ثُمَّ قالَ : و إنَّ المُؤمِنينَ لَيَرَونَهُ في الدّنيا قَبلَ يَومِ القِيامَةِ ، أ لَستَ تَراهُ في وَقتِكَ هذا ؟! فقالَ أبو بَصيرٍ : فقُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ ، فاُحَدِّثُ بِهذا عَنكَ ؟ فقالَ : لا ؛ فإنَّكَ إذا حَدَّثتَ بِهِ فأنكَرَهُ مُنكِرٌ جاهِلٌ بِمعنى ما تَقولُهُ ، ثُمّ قَدَّرَ أنَّ ذلكَ تَشبيهٌ كَفَرَ ، و لَيسَتِ الرُّؤيَةُ بِالقَلبِ كَالرُّؤيَةِ بِالعَينِ ، تَعالَى اللّه ُ عَمّا يَصِفُهُ المُشَبِّهونَ و المُلحِدونَ .حديث
التوحيد ـ به نقل از ابو بصير ـ : از امام صادق عليه السلام سؤال كردم : آيا مؤمنان در روز رستاخيز خدا را مى بينند ؟ حضرت فرمود : آرى، پيش از روز قيامت هم او را ديده اند! عرض كردم: چه وقت؟ فرمود: هنگامى كه به آنان فرمود: «آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا». حضرت سپس لحظاتى سكوت كرد و آن گاه فرمود: همانا مؤمنان، خدا را در دنيا و پيش از روز رستاخيز مى بينند. آيا همين حالا تو او را نمى بينى؟! ابو بصير مى گويد: عرض كردم: قربانت گردم، آيا اين سخن را از قول شما نقل كنم؟ حضرت فرمود: نه؛ زيرا اگر آن را نقل كنى و كسى كه معناى سخن تو را نمى فهمد انكارش كند و تصوّر نمايد كه آن تشبيه است، كافر شود. ديدن به دل، با ديدن به چشم فرق مى كند. خداوند برتر و والاتر از آن چيزى است كه مشبِّهه و ملحدان درباره اش مى گويند.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی علیه السلام:

ما ابتَلَى اللّه‏ُ أحَدا بمِثلِ الإملاءِ لَهُ؛

خداوند هيچ كس را به چيزى همانند مهلت‌دادن به او، آزمايش نكرده است.

نهج البلاغه، حكمت 116

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685