- صفحه اصلی
- لیست کتابهای حدیث
- فهرست میزان الحکمه ج5
- تفسير اخبار پيشين
تفسير اخبار پيشين
التوحيد عن محمّدِ بنِ أبي عُمَيرٍ : سَألتُ أبا الحسنِ موسى بنِ جَعفرٍ عليهما السلام عَن معنى قولِ رَسول اللّه ِ صلى الله عليه و آله: «الشَّقِيُّ مَن شَقِيَ في بَطنِ اُمِّهِ ، و السَّعيدُ مَن سَعِدَ في بَطنِ اُمِّهِ» ، فقالَ : الشَّقِيُّ مَن عَلِمَ اللّه ُ و هُو في بَطنِ اُمِّهِ أنّهُ سَيَعمَلُ أعمالَ الأشقِياءِ ، و السَّعيدُ مَن عَلِمَ اللّه ُ و هُو في بَطنِ اُمِّهِ أنّهُ سَيَعمَلُ أعمالَ السُّعَداءِ
قُلتُ لَهُ : فَما مَعنى قولِهِ صلى الله عليه و آله : اِعمَلُوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؟
فقالَ : إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ خَلَقَ الجِنَّ و الإنسَ لِيَعبُدُوهُ ، و لَم يَخلُقْهُم لِيَعصُوهُ ، و ذلكَ قولُهُ عَزَّ و جلَّ : «و ما خَلَقْتُ الجِنَّ و الإنْسَ إلاّ لِيَعْبُدُونِ» . ، فَيَسَّرَ كُلاًّ لِما خُلِقَ لَهُ ، فالوَيلُ لِمَنِ استَحَبَّ العَمى على الهُدى .
قُلتُ لَهُ : فَما مَعنى قولِهِ صلى الله عليه و آله : اِعمَلُوا فَكُلٌّ مُيَسَّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؟
فقالَ : إنّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ خَلَقَ الجِنَّ و الإنسَ لِيَعبُدُوهُ ، و لَم يَخلُقْهُم لِيَعصُوهُ ، و ذلكَ قولُهُ عَزَّ و جلَّ : «و ما خَلَقْتُ الجِنَّ و الإنْسَ إلاّ لِيَعْبُدُونِ» . ، فَيَسَّرَ كُلاًّ لِما خُلِقَ لَهُ ، فالوَيلُ لِمَنِ استَحَبَّ العَمى على الهُدى .
التوحيد ـ به نقل از محمّد بن أبى عمير ـ : از امام كاظم عليه السلام درباره سخن پيامبر صلى الله عليه و آله پرسيدم كه: بدبخت در همان شكم مادر خود بدبخت است و خوشبخت در همان شكم مادرش خوشبخت است. حضرت فرمود : كسى كه بدبخت است در همان هنگامى كه در شكم مادرش هست ، خداوند مى داند او در آينده كارها و اعمال شقاوتمندان را خواهد كرد و كسى كه خوشبخت باشد ، در همان شكم مادرش خداوند مى داند كه او در آينده اعمال و رفتار سعادتمندان را انجام خواهد داد
عرض كردم : معناى اين سخن رسول خدا صلى الله عليه و آله چيست : «عمل كنيد كه هر كسى براى آنچه به منظور آن آفريده شده آماده مى باشد»؟ فرمود : خداوند عزّ و جلّ جنّ و انس را براى عبادت كردن او آفريد نه براى معصيت كردنش . اين، سخن خداوند عزّ و جلّ است آن جا كه مى فرمايد :«جنّ و انس را نيافريديم مگر براى اين كه مرا عبادت كنند» . بنا بر اين ، همه را براى آنچه به منظور آن آفريده شده اند آماده كرده است ، پس واى بر كسى كه كورى و گمراهى را بر هدايت ترجيح دهد .
عرض كردم : معناى اين سخن رسول خدا صلى الله عليه و آله چيست : «عمل كنيد كه هر كسى براى آنچه به منظور آن آفريده شده آماده مى باشد»؟ فرمود : خداوند عزّ و جلّ جنّ و انس را براى عبادت كردن او آفريد نه براى معصيت كردنش . اين، سخن خداوند عزّ و جلّ است آن جا كه مى فرمايد :«جنّ و انس را نيافريديم مگر براى اين كه مرا عبادت كنند» . بنا بر اين ، همه را براى آنچه به منظور آن آفريده شده اند آماده كرده است ، پس واى بر كسى كه كورى و گمراهى را بر هدايت ترجيح دهد .
نمایش منبع
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685