کتابخانه احادیث شیعه

حكمت زكات

امام على عليه السلام : خداوند در اموال توانگران به اندازه اى كه تهي دستانشان را تأمين كند، حق و حقوق واجب كرد ؛ بنا بر اين ، اگر تهيدست نابود شود، يا در راهِ تأمين معاش خود جان بِكَند ، يا برهنه بماند ، علّتش آن است كه توانگر از پرداخت حقّ او دريغ كرده است . خداوند عزّ و جلّ در روز قيامت توانگران را براى اين كار مؤاخذه مى كند و آنان را عذابى دردناك مى چشاند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ در داراييهاى توانگران به اندازه اى كه نياز تهيدستان را تأمين كند، حقّى واجب كرد . اگر خداوند مى دانست كه آنچه براى تهيدستان مقرّر داشته، كفايتشان نمى كند، حقّ بيشترى واجب مى كرد . بنا بر اين ، تهيدستىِ فقيران نه به سبب [كم بودن] اين فريضه (زكات) است، بلكه از آن روست كه توانگران حقوق آنان را نمى پردازند .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : خداوند همه خلايق را بيافريد و از خُرد و كلان و توانگر و تهيدست آنان آگاه است . او در ميان هر هزار انسان بيست و پنج مستمند قرار داد . بنا بر اين ، اگر مى دانست كه زكات آن عدّه، زندگى اين عدّه را تأمين نمى كند، بر مقدار زكات آنان مى افزود ؛ چرا كه او آفريننده آنهاست و نسبت به مردم از خود آنان آگاهتر است .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : زكات به منظور آزمودن توانگران و كمك به مستمندان وضع شده است. اگر مردم زكات اموال خود را مى پرداختند ، هيچ مسلمانى نيازمند نمى ماند و به سبب آنچه خداوند عزّ و جلّ براى او واجب كرده است بى نياز مى شد . مردم ، فقير و نيازمند و گرسنه و برهنه نشدند مگر به گناه [ترك زكات ]از سوى ثروتمندان .
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام : زكات براى تأمين قُوتِ تهيدستان و افزايش داراييهاى توانگران وضع شده است .
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات الإمامُ الرِّضا عليه السلام : إنّ علّةَ الزَّكاةِ مِن أجلِ قُوتِ الفُقَراءِ ، و تَحصِينِ أموالِ الأغنِياءِ؛ لأنّ اللّه َ عزّ و جلّ كَلَّفَ أهلَ الصِّحَّةِ القِيامَ بِشَأنِ أهلِ الزَّمانَةِ و البَلوى ، كما قال اللّه تَبارَكَ و تَعالى : «لَتُبْلَوُنَّ في أمْوالِكُم و أنْفُسِكُم» .حديث في أموالِكُم : إخراجُ الزَّكاةِ ، و في أنفسِكُم : تَوطينُ الأنفُسِ عَلَى الصَّبرِ
مَعَ ما في ذلكَ مِن أداءِ شُكرِ نِعَمِ اللّه ِ عزّ و جلّ ، و الطَّمَعِ في الزِّيادَةِ ، مع ما فيهِ مِن الزِّيادةِ و الرَّأفَةِ و الرَّحمَةِ لِأهلِ الضَّعفِ ، و العَطفِ عَلى أهلِ المَسكَنَةِ ، و الحَثِّ لَهُم على المُواساةِ ، و تَقوِيَةِ الفُقَراءِ ، و المَعونَةِ لَهُم على أمرِ الدِّينِ ، و هوَ عِظَةٌ لِأهلِ الغِنى و عِبرَةٌ لَهُم لِيَسـتَدِلُّوا على فُقَراءِ الآخِرَةِ بِهِم .حديث
امام رضا عليه السلام : سبب [وضع] زكات آن است كه هزينه تهيدستان ، تأمين و داراييهاى توانگران ، حفظ شود ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ تندرستان را مكلّف كرد كه به امور افراد بيمار و از كار افتاده رسيدگى كنند ، چنان كه فرمود : «هر آينه شما در داراييها و جانهايتان آزمايش مى شويد» . آزمون در اموالتان، پرداخت زكات است و آزمون در جانها، واداشتن آنها به صبر (پايدارى) است . علاوه بر اين ، با پرداخت زكات، از نعمتهاى خداوند عزّ و جلّ شكر گزارى مى شود و به افزايش دارايى ها اميد مى رود و نا توانان مشمول رأفت و مهربانى قرار مى گيرند و به بينوايان مهر ورزى مى شود و توانگران، به همدردى و تقويت تهيدستان و كمك به امور دينى آنان تشويق مى شوند . دادن زكات، اندرزى به توانگران و عبرتى براى آنان است، تا با [ديدن ]فقيران، به فقيرانِ آخرت پى برند .
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی علیه السلام:

ما ابتَلَى اللّه‏ُ أحَدا بمِثلِ الإملاءِ لَهُ؛

خداوند هيچ كس را به چيزى همانند مهلت‌دادن به او، آزمايش نكرده است.

نهج البلاغه، حكمت 116

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685