چهل حدیث « اسراف »
مقدمه
و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد.
اسراف يكى از نمونه هاى آشكار حركتهاى نابخردانه است. عقل و وحى بر كاربرد امكانات در زمينه هاى مورد نياز تأكيد دارد و دور ريختن، هدر دادن و از بين بردن مواد لازم قابل استفاده را محكوم و ناپسند مى داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و اين تنبلى ها و ناآگاهيها، غفلت ها و رفاه زدگيهاست كه زمينه را براى اسراف هموار مى سازد.
اسراف هميشه و همه جا بر پيكر اخلاق و اقتصاد و سلامتى فرد و جامعه ضربه وارد مى كند، اما در شرايط كنونى جامعه اسلامى ما كه فشار استكبار غرب براى تحميل و تشديد فقر بر امت اسلام، هر چه بيشتر شده است.
اسراف، گناهى كوچك نيست، اسراف در اموال شخصى گناه و در بيت المال مسلمين گناهى بزرگتر است.
انتخاب چهل هشدار از گفتار پيشوايان اسلام در زمينه اسراف، بدين اميد انجام گرفته است كه امت اسلامى با كاهش و جلوگيرى از ريخت و پاش ها بر عزّت و قدرت خويش بيفزايند و در برابر خداوند متعال و جهان اسلام سرفراز باشند. «انشاءاللّه»
قم ـ محمود شريفى
11 ذيقعده 1416 روز ميلاد امام هشتم عليه السلام
و 12 فروردين 1375 روز جمهورى اسلامى
نمایش منبع
اسراف چيست
1
قالَ الصّادِقُ عليه السلام:
اِنَّمَا اْلاِسْرافُ فيما اَتلَفَ الْمالَ وَاَضَرَّ بِالْبَدَنِ.
قيلَ: فَمَا اْلاِقْتارُ؟
قالَ: اَكْلُ الْخُبْزِ وَالْمِلْحِ وَاَنْتَ تَقْدِرُ عَلى غَيْرِهِ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
اسراف آنست كه انسان مالش را از بين ببرد و به بدنش صدمه
بزند عرض شد پس اقتار چيست؟
فرمود: اينست كه غذايت نان و نمك باشد در صورتيكه قدرت
دارى غذاى مناسبترى بخورى.
نمایش منبع
زيـادى آبِ خوردن را نبايد دور ريخت
2
قالَ الصّادِقُ عليه السلام:
مَنْ شَرِبَ مِنْ ماءِ الْفُراتِ وَاَلْقى بَقيَّةَ الْكُوزِ خارِجَ الْماءِ
فَقَدْ اَسْرَفَ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
كسى كه آبى را از نهر فرات «گوارا» براى خوردن بردارد و بعد از
نوشيدن، زيادى آنرا بيرون بريزد اسراف كرده است.
نمایش منبع
پائينترين مـرتبه اسـراف
3
عَنَ اَبى عَبْدِاللّه عليه السلام قالَ:
اَدْنَـى اْلاِسْـرافِ هَـراقَةُ فَضْلِ اْلاِنـاءِ وَابْتِذالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ
وَاِلْقاءُ النَّـوى.
امام صادق عليه السلام فرمود:
پائين ترين مرتبه اسراف عبارتست از:
1 ـ دور ريختن آبيكه از آشاميدن اضافه آمده است.
2 ـ اينكه لباس كار و لباس بيرونى، يكى باشد.
3 ـ بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما
1 ـ دور ريختن آبيكه از آشاميدن اضافه آمده است.
2 ـ اينكه لباس كار و لباس بيرونى، يكى باشد.
3 ـ بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما
نمایش منبع
سيب نيم خورده
4
رُوِىَ:
اَنَّهُ نَظَرَ الصّادِقُ عليه السلام اِلى فاكِهَةٍ قَدْرُمِيَتْ مِنْ دارِهِ لَمْ
يُسْتَقْصَ اَكْلُهافَغَضِبَ وَ قالَ:
ما هذا اِنْ كُنْتُمْ شَبِعْتُمْ فَاِنَّ كَثيرا مِنَ النّاسِ لَمْ يَشْبَعُوا فَاَطْعِمُوهُ
مَنْ يَحْتاجُ اِلَيْهِ.
نقل شده است كه:
امام صادق عليه السلاممشاهده كرد سيبى را نيم
خورده از خانه بيرون انداخته اند، خشمگين شد و فرمود: اگر
شما سير هستيد خيلى از مردم گرسنه اند خوب بود آنرا به
نيازمنديش مى داديد.
نمایش منبع
هرچه از سفره افتاد برداريد
5
عَنْ اَبِى عَبْدِاللّه عليه السلام، قالَ:
اِنّى اَجِدُ الشَّيْئَ الْيَسيرَ يَقَعُ مِنَ الْخَوانِ فَاُعيدُهُ فَيَضْحَكُ الْخادِمُ.
از امام صادق عليه السلامنقل شده كه فرمود:
من هرگاه چيز كمى هم از سفره مى افتد آنرا بر مى دارم و اين كار
باعث تعجب خادم مى شود و خادم مى خندد.
نمایش منبع
سلامتى كـجاسـت؟
6
قالَ اَميرُالْمُؤْمِنينَ عليه السلام:
كُلُوا ماسَقَطَ مِنَ الْخَوانِ فَاِنَّهُ شِفآءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ بِاِذْنِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ
لِمَنْ اَرادَ اَنْ يَستَشْفِىَ بِهِ.
اميرمؤمنان عليه السلام فرمود:
آنچه را كه از سفره افتاده برداريد و بخوريد، زيرا آن دواى هر
درديست كه خدا بخواهد آنرا اليتام بخشد براى كسى كه به
نيّت شفاء بخورد.
نمایش منبع
بـى نـيازى جاودانه
7
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله:
مَنْ تَتَبَّعَ ما يَقَعُ مِنْ مائدَةٍ فَاَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ الْفَقْرُ وَعَنْ وُلْدِهِ وَ وُلْدِ
وُلْدِهِ اِلَى السّابِعِ.
پيامبر گرامى اسلام فرمود:
كسى كه جستجو كند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد،
فقر و تنگدستى از خودش و اولادش تا هفت پشت رخت
برمى بندد.
نمایش منبع
نشانههاى اسـراف كننده
8
عَنْ اَبى عَبْدِاللّه عليه السلام، قالَ:
لِلْمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ يَشْتَرى ما لَيْسَ لَهُ وَيَلْبِسُ ما لَيْسَ لَهُ
وَيَأْكُلُ ما لَيْسَ لَهُ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
اسراف كننده را سه نشانه است:
چيـزهائـى را مى خـرد و مى پـوشد و مـى خـورد كه در شـأن
او نيست.
نمایش منبع
نشانه مؤمن
9
قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام:
صِفَةُ الْمُؤْمِنِ ... لايُبَذِّرُوَ لايُسْرِفُ بَلْ يَقْتَصِدُ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
انسـان مؤمن اسراف و زياده روى نمى كند بلكه ميانه روى را
پيشه خـود مى سازد.
نمایش منبع
روش پيامبر
10
رُوِىَ:
اَنَّهُ كانَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آلهيَأكُلُ الرُّطَبَ وَيُطْعِمُ الشّاةَ النَّوى.
روايت شده است:
پيامبر گرامى وقت خرما مى خوردند هسته
آنرا به گوسفند مى دادند.
نمایش منبع
اسـلام و ميانه روى
11
عَن عامِرِ بنِ جُذاعَة قالَ:
جاءَ رَجُلٌ اِلى اَبى عَبدِاللّه عليه السلامفَقالَ لَهُ:
اِتَّقِ اللّهَ وَلاتُسْرِفْ وَلاتُقْتِرْ وَلكِنْ بَيْنَ ذلِكَ قَوامٌ، اِنَّ التَّبْذيرَ مِنَ
الاِْسْرافِ، قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ؛ وَلاتُبَذِّرْ تَبْذيرا.
از عامر بن جذاعه نقل شده است كه گفت:
مردى آمد خدمت
امام صادق عليه السلام حضرت باو فرمود:
تقواى الهى پيشه كن، اسراف نكن و برخود هم سخت مگير
و ميانه روى مايه استوارى است، تبذير همان اسراف است كه
خداوند درباره آن فرموده: تبذير و زياده روى نكن.
نمایش منبع
كار شيطانى
12
عَنْ كِتابِ اَبى مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرّى عليه السلاماِلى مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ
وَبِشارَتُهُ بِالْغِنى وَقَولُهُ لَهُ:
وَعَلَيْكَ بِاْلاِقْتِصادِ وَاِيّاكَ وَالاِْسْرافَ فَاِنَّهُ مِنْ فِعْلِ الشَّيْطَنَةِ.
امام حسن عسگرى عليه السلامبه محمدبن حمزه نامه اى نوشته او را
به ثروت و بى نيازى مژده داده و به او فرموده:
بر تو باد ميانه روى و پرهيز از اسراف زيرا اسراف از كارهاى
شيطانى است.
نمایش منبع
عامل نياز و بىنـيازى
13
قالَ اَبُوعَبْدِاللّهِ عليه السلام:
ياعُبَيْدُ، اِنَّ السَّرَفَ يُورِثُ الْفَقْرَ وَاِنَّ الْقَصْدَ يُورِثُ الْغِنى.
امام صادق عليه السلامبه عبيد فرمود:
اسراف و زياده روى باعث فقر و تنگدستى مى گردد و
ميانه روى موجب ثروت و بى نيازى مى شود.
نمایش منبع
دور انداخـتن هسته خرما
14
عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام؛ قالَ:
اِنَّ الْقَصْدَ اَمْرٌ يُحِبُّهُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَاِنَّ
السَّرَفَ يُبْغِضُهُ حَتّى طَرْحُكَ النَّواةَ فَاِنَّها تَصْلَحُ لِشَيْىٍ?وَحَتّى
صَبُّكَ فَضْلَ شَرابِكَ.
از امام صادق عليه السلامنقل شده است كه فرمود:
ميانه روى را خداوند متعال دوست دارد و اسراف و زياده روى
مورد خشم اوست حتى اگر اسراف در انداختن هسته خرمائى
باشد كه قابل مصرف است يا زيادى آبى كه خورده شده،
باشد.
نمایش منبع
ميانه روى و بـقاء نعمت
15
عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عليه السلام:
وَ مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنَع بَقِيَتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ وَ مَنْ بَذَّرَوَ اَسْرَفَ زالَتْ
عَنْهُ النِّعْمَةُ.
امام موسى بن جعفر عليه السلام فرمودند:
كسى كه در زندگى ميانه روى و قناعت ورزد. نعمت او باقى مى ماند
و آنكه با ريخت و پاش و اسراف زندگى كند نعمتش از بين مى رود.
نمایش منبع
ميـانه روى حسنهواسراف و كِــنِسى گنـاه است
16
قالَ اَبُو جَعْفَرٍ لِأَبى عَبْدِاللّهِ عليه السلام:
يـا بُنَـىَّ عَلَيْكَ بِالْحَسَـنَةِ بَيْنَ السَّيَّئـتَيْنِ تَمْحُوهُما قـالَ: كَـيْفَ
ذلِكَ يـا اَبَةِ؟ قالَ: مِثْلُ قَوْلهِ؛ «وَ الَّـذينَ اِذا اَنْـفَقُوا لَـمْ يُسْـرِفُوا
وَ لَـمْ يَـقْتُرُوا»
امام باقر عليه السلامبه فرزندش امام صادق عليه السلام فرمود:
بر تو باد به انجام كار خيرى كه وسط دو كار بد قرار گرفته و آن
دو را از بين مى برد، امام صادق سئوال كرد، چگونه چنين
چيزى ممكن است؟ امام فرمود: همانطور كه قرآن مى گويد
مؤمنين كسانى هستند كه وقتى انفاق مى كنند زياده روى و
سختگيرى نمى كنند (بنابراين اسراف و سختگيرى هر دو گناه
است و حدّ وسط آن يعنى ميانه روى حسنه است بر تو باد به
آن حسنه كه بين آن دو گناه است).
نمایش منبع
بيمه ميانهرو
17
عَنْ اِبْنِ مَيْمُونٍ قالَ:
سَمِعْتُ اَبا عَبْدِاللّهِ عليه السلام، يَقُولُ: ضَمِنْتُ
لِمَنِ اقْتَصَدَ اَنْ لا يَفْتَقِرَ.
ابن ميمون گفت :
شنيدم كه امام صادق عليه السلام فرمود:
هر كسى كه در زندگى خود ميانه رو باشد من ضمانت مى كنم او
را كه هرگز تهى دست نشود.
نمایش منبع
عامل فراوانى و تباهى ثـروت
على عليه السلام فرمود:
اعتدال در خرج كردن «ميانه روى» موجب فراوانى مال و ثروت
و اسراف باعث تباهى و نابودى آن است.
نمایش منبع
ميانهروى عامل رستگارى
19
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله :
ثَلاثٌ مُنْجِياتٌ، فَذَكَرَ الثّالِثَ الْقَصْدُ فِى الْغِنى وَالْفَقْرِ.
پيامبر گرامى اسلام فرمود:
سـه چيـز باعث نجات و رسـتگارى است و در مـورد سـومى
خـاطرنـشان ساخت؛ رعايت اعتدال در حال فقر و
توانـگريست.
نمایش منبع
عامل فراوانى رزق و محروميت
20
قال رَسُولُ اللّه صلي الله عليه و آله:
مَنِ اقْتَصَدَ فِى مَعيشَتِهِ رَزَقَهُ اللّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللّه.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:
كسى كه در زنـدگى ميانه روى را رعـايت نمايد خداوند او را
روزى مى دهد و كسى كه اسراف و زياده روى كـند، او را
محـروم مى سازد.
نمایش منبع
اسراف دشمن فـراوانى اسـت
اميرمؤمنان فرمود:
اسراف و زياده روى فراوانى را نابود مى سازد.
نمایش منبع
اسراف بركت را كـم مىكند
امام صادق عليه السلام فرمود:
همانا اسراف با كمى بركت همراه است.
نمایش منبع
پـيامدهاى اسـراف
امام على عليه السلام فرمود:
زياده روى مقدمه فقر و تنگدستى است.
نمایش منبع
زيادهروى و تنـگدسـتى
على عليه السلام فرمود:
زياده روى همراه با تنگدستى است.
نمایش منبع
افتـخار به زيادهروى
على عليه السلام فرمود:
كسـى كه به زيـاده روى افتـخار كـند، با تنـگدستى خـوار و
زبـون مى گردد.
نمایش منبع
خشم خـدا و تباهكردن ثروت
26
قالَ الْكاظِمُ عليه السلام :
اِنَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ وَ اِضاعَةَ الْمالِ
وَ كَثْرَةَ السُّؤالِ.
امام كاظم عليه السلام فرمود:
خـداوند قيـل و قال، ضـايع كردن مـال و زيـاده روى در سـئوال
را دشـمن مـى دارد.
نمایش منبع
بخششهاى بىمورد
27
قالَ عَلىٌّ عليه السلام:
اَلا وَ اِنَّ اِعْطاءَ الْمالِ فِى غَيْرِ حَقِّه ِ تَبْذيرٌ وِاِسْرافٌ وَ هُوَ يَرْفَعُ
صاحِبَهُ فِى الدُّنْيا وَ يَضَعُهُ فِى اْلاخِرَةِ وَ يُكْرِمُهُ فىِ الناسِ
وَ يُهينُهُ عِنْدَاللّهِ.
امام على عليه السلام فرمود:
بخشش هاى بى جاى مال و ثروت، اسراف و زياده روى
محسوب مى شود و بخشنده آنرا در دنيا بالا مى برد و در آخرت
او را پائين مى آورد، او را در بين مردم بزرگ جلوه مى دهد، و
نزد خدا خوار و سبك مى كند.
نمایش منبع
عامل تنگدستى
پيامبر گرامى صلي الله عليه و آله فرمود:
اسراف فقر و تنگدستى مى آورد.
نمایش منبع
به اسـراف كـار رحم نمىشود
29
قالَ عَلىٌّ عليه السلام:
ذَرِ السَّرَفَ فَاِنَّ الْمُسْرِفَ لا يُحْمَدُ جُودُهُ وَلا يُرْحَمُ فَقْرُهُ.
اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود:
زياده روى و اسراف را ترك كن زيرا بخشش اسراف كار مورد
ستايش نيست و تنگدستى او هم مورد ترحم واقع نمى شود.
نمایش منبع
زياده روى در كـار خـير
از على عليه السلامروايت شده است كه فرمود:
زياده روى در همه موارد بجز در كارهاى نيك مورد نكوهش
واقع شده است.
نمایش منبع
اسراف در صـدقـه
31
كانَ فِى وَصِيَّةِ رَسُولِ اللّهِ صلي الله عليه و آلهلِعَلىٍّ عليه السلام:
... وَامَّا الصَّدَقَةُ فَجُهْدُكَ حَتّى تَقُولَ قَدْاَسْرَفْتُ وَلَمْ تُسرِفْ
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به حضرت على عليه السلاموصيت فرمود:
... امّا در دادن صدقه، كوشش كن تا جائيكه گمان برى اسراف
كرده اى و حال آنكه اسراف نيست «يعنى در صدقه دادن
اسراف معنا ندارد».
نمایش منبع
اسراف هيچگاه پسنديده نيست
اميرمؤمنان على عليه السلام فرمود:
سخاوتمند باش ولى هرگز اسراف و زياده روى مكن و ثروت
خود را بر اساس اندازه گيرى صحيح خرج كن و هيچوقت
سختگير نباش.
نمایش منبع
سـخاوت و اسـراف
33
عَنْ اَبىِ مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرى عليه السلام:
اِنَّ لِلسَّخآءِ مِقْدارا فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُو سَرَفٌ.
امام حسن عسكرى عليه السلام فرمود:
سخاوت اندازه اى دارد، چنانچه از آن بگذرد، اسراف محسوب
مى شود.
نمایش منبع
لشگر نادانى
34
وَصيَّةُ اْلاِمامِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عليه السلاملِهِشامٍ:
يا هِشامُ، جُنُودُ الْعَقْلِ وَالْجَهْلِ ... اَلقَصْدُ واْلاِسْرافُ.
امام كاظم عليه السلام در وصيّت خود به هشام فرمودند:
يكى از لشگريان عقل ميانه روى و يكى از لشگريان جهل
زياده روى است.
نمایش منبع
مرگ بر اسراف
35
قالَ عَلىٌّ عليه السلام:
وَيْحَ الْمُسْرِفَ ما اَبْعَدَهُ عَنْ صَلاحِ نَفْسِهِ وَاسْتِدْراكِ اَمْرِهِ.
امام على عليه السلام فرمود:
واى بر اسراف كار كه چه قدر از مصلحت خويش و رسيدگى
به كار خود دور است.
نمایش منبع
امام سـجاد عليهالسلام و اسراف
36
عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عليه السلام:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاحْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ
وَالاِْزْدِيادِ.
از علىّ بن الحسين عليه السلاماست كه فرمود:
خداوندا بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و
زياده روى محافظت فرما.
نمایش منبع
كارهاى بيهوده
37
عَنْ النَّبىِّ صلي الله عليه و آله:
يا عَلىُّ اَرْبَعَةٌ يَذْهَبْنَ ضياعا؛ اَلاَْكْلُ عَلَى الشِّبَعِ وَالسِّراجُ فِى
الْقَمَرِ وَالزَّرْعُ فِى السَّبْخَةِ وَالصَّنيعةُ عِنْدَ غَيْرِ اَهْلِها.
از پيامبر گرامى نقل شده كه به على عليه السلام فرمود:
چهار چيز هدر مى رود:
1 ـ خوردن بعد از سيرى
2 ـ روشن كردن چراغ در مهتاب «و جائيكه روشن است»
3 ـ زراعت در زمينى كه شوره زار است
4 ـ نيكى كردن به كسى كه لايق آن نيست.
1 ـ خوردن بعد از سيرى
2 ـ روشن كردن چراغ در مهتاب «و جائيكه روشن است»
3 ـ زراعت در زمينى كه شوره زار است
4 ـ نيكى كردن به كسى كه لايق آن نيست.
نمایش منبع
بخشش در راه معصيت اسراف است
38
قالَ اَبُو عَبْدِاللّه عليه السلام:
مَنْ اَنْفَقَ شَيْئا فِى غَيْرِ طاعَةِ اللّهِ فَهُوَ مُبذِّرٌ وَ مَنْ اَنْفَقَ
فِى سَبيلِ الْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ.
امام صادق عليه السلام فرمود:
كسيكه مالى را در غير طاعت پروردگار بذل و بخشش نمايد،
اسرافكار است و هر كسى كه در راه خير مصرف كند ميانه روى
كرده است.
نمایش منبع
بخشش ناروا
39
فى تَفْسيْرِ عَلىِّ بنِ اِبْراهيمِ الْقُمىّ وَ فِى رِوايَةِ اَبِى الْجارُودِ عَن
اَبى جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلامُ وَقَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ:
«وَالَّذينَ اِذا اَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا» وَاْلاِسْرافُ اْلاِنْفاقُ
فِى الْمَعْصِيَةِ فِى غَيْرِ حَقٍّ.
در تفـسير علىّ بن ابـراهيم قـمى و در روايـت ابى الجارود از
امام بـاقر عليه السلامنقـل شـده كه حضرت در مورد آيه «وَالَّـذينَ اِذا
اَنْفَقُوا لَمْ يُسْـرِفوُا وَلَـمْ يَقْـتُروا» فـرمـودند:
بخشـش در راه
معصـيت و بـناحق، اسـراف است.
نمایش منبع
اسراف كنندگان كيانند؟
40
عَنِ الْباقِرِ عليه السلام:
اَلْمُسْرِفُونَ هُمُ الَّذينَ يَسْتَحِلُّونَ الْمَحارِمَ وَيسْفِكُونَ الدِّماءَ.
امام باقر عليه السلام فرمود:
اسراف كنندگان كسانى هستند كه محرمات «گناهان» را جايز
مى شمارند و دست به خونريزى مى زنند.
نمایش منبع
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685