چهل حدیث « گهرهای تقوی » علیه السلام
مقدمه
تولّد آن پيشواى معصوم در روز جمعه 19 رمضان سال 195 هجرى در مدينه اتفاق افتاد.
پدر بزرگوارش حضرت رضا عليه السلام و مادر ارجمندش به نام سبيكه يا خيزران، بانويى پاكدامن بود كه تبارش به ماريه قبطيّه، همسر رسول خدا صلي الله عليه و آله مى رسيد.
از القاب ديگر او، مرتضى، منتجب، مختار، قانع و عالم هم نقل شده است. كنيه او «ابوجعفر» بود.
امام جواد عليه السلام در مدينه مى زيست و از هدايت و تربيت پدر بزرگوارش برخوردار بود، تا آنكه حضرت رضا عليه السلام در سال 200 به خراسان رفت. آن هنگام حضرت جواد شش ساله بود. پس از شهادت پدر در سال 203 هجرى، وى به امامت رسيد، در حالى كه حدود 9 سال داشت. وى نزديك به 17 سال پيشواى شيعيان بود.
دوران حيات آن حضرت، با خلافت مأمون و معتصم همزمان بود. مأمون پس از به شهادت رساندن حضرت رضا عليه السلام، در ظاهر برخوردى نيكو با فرزندان امام در پيش گرفت و دُخترش «امّ الفضل» را به همسرى امام جواد درآورد و در برخوردهاى رسمى و آشكار، آن حضرت را بر همه عباسيان و علويان ترجيح مى داد و فضايل و علوم او را به رخ كسانى مى كشيد كه نسبت به اينگونه رفتار خليفه اعتراض داشتند، هر چند آن ازدواج، داراى انگيزه سياسى از سوى مأمون بود و مى خواست يك مراقب دائمى و خانگى نسبت به او تعيين كرده باشد.
ازدواج امام با دختر مأمون در بغداد انجام گرفت و پس از مدّتى به خواسته امام، به مدينه آمدند و در آنجا زندگى مى كردند، تا آنكه مأمون در سال 218 هجرى درگذشت و پس از او معتصم به خلافت رسيد. معتصم نسبت به امام، بناى بدرفتارى و دشمنى گذاشت، حضرت را به بغداد احضار كرد و سرانجام نيز با توطئه اى امام را به دست همسرش ام الفضل مسموم و شهيد ساخت.
امامت حضرت جواد عليه السلام در سنين كودكى، يكى از ويژگى هاى مهمّ زندگانى اوست. حضرت رضا عليه السلام در حال حيات خويش، به اصحاب خاصّ فرموده بود كه پس از من، امامت با پسرم خواهد بود. حضرت جواد هم تنها پسر آن امام بود. امام محمد تقى در همان سالهاى كودكى، دانشمندترين فرد زمان خود بود و به اقتضاى امامت و عصمت، هر چه مى پرسيدند پاسخ مى داد. دانش گسترده اش اعجاب همگان را برانگيخته بود و همه در برابر جايگاه علمى او خاضع بودند. بزرگترين متكلّمان آن عصر در بحث با وى فرو مى ماندند و استدلال هاى روشن و محكم حضرت، همه را در مناظره ها مغلوب مى ساخت و اين ها نشان مى داد كه براستى او حجّت خداوند است و دانش او ريشه در علم خدايى دارد.
حتّى عموى پدرش، يعنى على بن جعفر كه پيرمردى كهن سال و خود از راويان حديث و شخصيت هاى محترم بود، در برابر امام جواد خردسال، مؤدّبانه خضوع مى كرد و مقام علمى و فضايل او را براى ديگران بر مى شمرد. مأمون نيز تحت تأثير دانش و بصيرت و كمالات حضرت بود و تا زنده بود، به آن حضرت احترام مى كرد. برخوردى كه مأمون در دوران كودكى حضرت در يكى از گذرگاهها داشت و صلابت و شجاعت و عظمت روحى امام را از پاسخ استوارش مشاهده كرد، خليفه را در برابر او خاضع ساخت.
عباسيان نسبت به احترام خليفه به امام جواد معترض بودند و بخصوص از ازدواج امام با دختر خليفه ناراحت بودند و آن را تهديدى نسبت به موقعيّت خلافت عباسى مى دانستند. مأمون براى ساكت ساختن آنان، مجلس مهمّى ترتيب داد و از برجسته ترين دانشمندان دعوت كرد. در رأس اين گروه، «يحيى بن اكثم» بود كه رئيس ديوان عالى كشور شمرده مى شد. در مباحثه و مناظره اى كه ميان امام و او انجام گرفت، امام به روشنى جواب كامل سؤال او را داد، امّا او از پاسخ دادن به سؤال امام ناتوان شد. اين صحنه به عظمت امام و دشمنى آنان افزود.
امام جواد عليه السلام در مكتب علمى خويش، شاگردان بزرگ و برجسته اى داشت كه راوى سخنان و علوم او بودند. برخى از آنان عبارت اند از: على بن مهزيار، ايوب بن نوح، ريّان بن شبيب، فضل بن شاذان، محمد بن سنان، بزنطى كوفى، ابو تمّام طائى و ابن ابى عمير.
در زمان حضرت جواد عليه السلام، گاهى علويان در گوشه و كنار، نهضت ها و حركت هاى سياسى بر ضد خلفا به راه مى انداختند. امّا امام در ظاهر، موضع جانبدارى از آنها از خود نشان نمى داد و برخى از آنها را هم تأييد نمى كرد. هر چند خود وى ارتباط هاى پنهانى با برخى از پيروان در جاهاى مختلف داشت و نامه نگارى هايى انجام مى داد و مرام سياسى اهل بيت را تبيين مى فرمود و اصحاب را به رازدارى و كتمان سرّآل محمد فرا مى خواند، امّا زمينه براى تحرّك آشكار سياسى و مبارزاتى فراهم نبود و امام مى كوشيد بهانه به دست دستگاه حاكم براى سركوبى شيعيان ندهد.
رفتار شايسته و اخلاق نيكوى امام و تلاش براى خدمت به محرومان و رفع نيازهاى نيازمندان و جود و بخششى كه در راه خدا و كمك به مستمندان از خود نشان مى داد، او را به لقبِ «جواد» آراسته بود. چون پس از پدر شهيدش، بزرگ خاندان رسالت محسوب مى شد، همه توجّه ها به سوى او بود. او نيز از طريق صدقه، وقف، انفاق، بخشش و احسان هاى فراوان، كرامت اين خاندان را به ظهور مى رساند و نشان مى داد كه شاخه اى از همان شجره نبوّت و ريشه مقدّس است.
همچنان كه گذشت، موقعيت و محبوبيت آن حضرت و اعتقادى كه هوادارانش در همه جا به امامت او داشتند، براى دستگاه خلافت به عنوان كانون خطر محسوب مى شد. از اين رو حضرت را به شهادت رساندند.
حضرت جواد عليه السلام، جوان ترين امام شيعه بود و هنگام شهادت 25 سال داشت. روز آخر ذى قعده سال 220 هجرى، آن حضرت به ديدار نياكان خويش در بهشت برين رفت. فرزندان او عبارت اند از: امام هادى عليه السلام، موسى مبرقع، فاطمه و حكيمه.
قبر مطهّرش در كاظمين (در سرزمين عراق) و در كنار بارگاه ملكوتى جدّش امام كاظم عليه السلام زيارتگاه شيعيان جهان است.
توجّـه بـه خــدا
1
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
اَلْقَصْدُ اِلىَ اللّه ِ تَعـالى بِالْقـُلُوبِ
اَبْلَغُ مِنِ اتْعابِ الْجَوارِحِ بِالْأعْمالِ.
توكّل بر خــدا
2
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
الثِّقَةُ بِاللّه ِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غالٍ
وَسـُلَّمٌ اِلى كُلِّ عـالٍ.
قضـاى الهى
مـواهب الهى
4
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
... اِنَّ أنْفـُسَنا وَأَمـْوالَنـا
مِنْ مَواهِبِ اللّه ِ ألْهَنيئَةِ وَعواريهِ المُسْتَوْدَعَةِ
يُمَتـِّعُ بِما مَتـَّعَ مِنْها فيسـُرُورٍ وَغِبْـطَةٍ
وَيـَأخُذُ ما اَخـَدَ مِنْها فى اَجْرٍ و حِسْبَـةٍ.
فَمَنْ غَلَبَ جَزَعُهُ عَلى صَبْرِهِ حَبِطَ أَجْرُهُ
وَنـَعـُوذُ بِاللّه ِ مِنْ ذلِكَ.
دوستى و دشمنى با خـدا
5
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
لاتَكُنْ وَليّا لِلّهِ فىِ الْعَلانِيّةِ،
عَـدُوّا لَهُ فِى السِّـرِ.
نيـازهاى مـؤمن
6
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
اَلْمُؤمِنُ يَحْتاجُ اِلى تَوْفيقٍ مِنَ اللّه ِ
وَواعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَقَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.
تـولىّ و تبـرّى
7
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
اَوْحَى اللّه ُ اِلى بَعْضِ الأنبِياءِ:
أمّا زُهْدُكَ في الدُّنيا فَتُعَجِّلُكَ الرّاحَةَ
وَامّا انْقِطاعُكَ اِلىَّ فَيُعَزِّزُكَ بي،
وَلكِنْ هَلْ عادَيْتَ لي عَدُوّا وَ والَيْتَ لي وَليّا.
هـمراهى با امـامان
8
عَنْ اِسْماعيلِ بنِ سَهْلٍ قال:
كَتَبْتُ اِلى اَبىجَعفرِالثّانى عليه السلام: عَلِّمِنى شَيْئا إذا أنَا قُلْتُهُ كُنْتُ مَعَكُمْ فِى الدُّنيا وَالآخِرةِ، قالَ: فَـكَتَبَ بِخَـطِّهِ أَعْـرِفْهُ:
اَكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ «إنّا أنزَلْناهُ»
وَرَطِّبْ شَفَتَيْكَ بِالأسْتِغْفارِ.
شناخت نعمتهاى پروردگار
9
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
ما عَظُمَتْ نِعَمُ اللّه ِ عَلى اَحَدٍ
إلاّ عَظُمَتْ إلَيْهِ حوائِجُ النّاسِ
فَمَنْ لَمْ يَحْتَمِلْ تِلْكَ الْمَعُونَةَ
عَرَّضَ تِلْكَ النـِّعمَةَ لِلزَّوالِ.
هشـت حـكمت
10
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
اَلدّينُ عِزٌّ
وَالْعِلمُ كَنزٌ
وَالصَّمْتُ نُورٌ
وَغايَةُ الزُّهدِ ألوَرَعُ
وَلاهَدْمَ لِلدّينِ مِثْلُ الْبِدَعَ
وَلااَفسَدَ لِلرَّجُلِ مِنَ الطـَّمَعِ
وَبِالرّاعى تَصْلِحُ الرَّعِيـَّةُ
وَبِالدُّعاءِ تُصْرَفُ الْبَلِيَّةُ.
توصيه امـام جواد عليهالسلام
11
وَ قالَ لِأبيجَعْفرِالْجَوادُ عليه السلام رَجُلٌ: أوصِني، قالَ عليه السلام:
وَتَقْبَلُ؟ قالَ: نَعَمْ. قالَ:
تَوَسَّدِ الصَّـبْرَ وَاعْتـَنِقِ الْفـَقْرَ
وَارْفَضِ الشَّهَواتِ وَخالِفِ الهَوى
وَاعْلَمْ أنَّكَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَيْنِ اللّه ِ
فـَانْظُرْ كَيْفَ تـَكُونَ.
توصيههاى امام جواد عليهالسلام
12
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
ثَـلاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالى:
كِثْـرَةُ الاْءسْتِغفـارِ
وَلِينُ الْجانِبِ
وَكَثْرةُ الصَّدَقَةِ.
وَثَـلاثٌ مَنْ كُنَّ فيهِ لَمْ يَنْـدَمْ:
تَرْكُ الْعَجَلةِ
وَالمْشَوَرَةِ
وَالتَّوَكُّلِ عَلىَ اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ.
توصـيههاى امام جواد عليهالسلام
13
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
لاتُـعاجِلُوا الْأمْرَ قَبْلَ بُـلُوغِهِ فَتَـنْدَمُوا
وَلايَطُولَنَّ عَلَيْكُمُ الْأمَدُ فَتَقْسُو قُلُوبُكمْ
وَارْحَـمُوا ضُـعَفـاءَكُـمْ
وَاطْلُبُوا مِنَ اللّه ِ الرَّحْمَةَ بِالرَّحْمَةِ فيهمْ.
توصـيه امام جواد عليهالسلام
14
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
تَأْخيرُالتَّوْبَةِ اغْتِرارٌ
وَطُولُ التَسـْويفِ حَـيْرَةٌ
وَالاْءعُتِـلالُ عَـلىَ اللّه ِ هَـلَـكَةٌ
وَالاْءصْرارُ عَلَى الذَّنْبِ أَمْنٌ لِمَكْرِ اللّه ِ
«وَلايَـأمَنُ مَكْرَ اللّه ِ إلاَّ الْقَومُ الخاسِروُنَ»
مسـئوليت گـوش
15
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَنْ اَصْـغى اِلى نـاطِـقٍ فَقَدْ عَبَـدَهُ،
فَإنْ كانَ النـّاطِقُ عَنِ اللّه ِ فَقـَدْ عَبَدَاللّه َ،
وَاِنْ كانَ النّاطِقُ يَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبْلِيسَ
فَـقَـدْ عَبَـدَ إبْـليـسَ.
كارهـاى خـام
رضايت و كراهت در امور
17
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَنْ شَهِدَ أمْرا فَكَرِهَهُ كانَ كَمَنْ غابَ عَنْهُ
ومَنْ غابَ عَنْ اَمرٍ فَرَضِيَهُ كانَ كَمَنْ شَهِدَهُ.
روزگار افشـاگر
گنـاه نابخشـودنى
اميـدوارى و نااميـدى
اطميـنان بدون آزمايش
21
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَـنْ انْـقادَ اِلى الطُّـمَأْنينَةِ قَبْلَ الْخُـبْرَةِ
فَقَدْ عَرَّضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَكَةِ وَالْعاقِبَةِ الْمُتِعْبَةِ.
عـزّت نفـس
هـمراهى با نيـكان
23
وَ كَتَبَ ابُوجَعفَر الثانى عليه السلام اِلى بَعضِ أوليائِهِ:
اَمّا هذِهِ الدُّنيا فَإنّا فيها مُغْتَرِقُونَ وَلكِنْ مَنْ كانَ هَواهُ هَوى صاحِبِهِ ودانَ بِدينِهِ فَهُوَ مَعَهُ حَيْثُ كانَ، وَالاْخِرَةُ هِىَ دارُالقَرارِ.
دوسـتان نـاباب
24
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
إيّـاكَ وَ مُصـاحَبَةَ الشَّـريرِ
فَاِنَّهُ كَالسَّيْفِ يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ ويَقْبَحُ اَثَرُهُ.
سـپاس و ناسپاسى
25
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
كُفْرُ النِّعْمَةِ داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ
وَ مـَنْ جـازاكَ بِالشـُّكْرِ
فَقَدْ أعْطاكَ اَكْثَرَ مِمّا اَخَذَ مِنْكَ.
دشـمن شـناسى
سـخن تفـرقه انگيز
حُسـن نيّت
28
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَنْ لَمْ يَرْضَ مِنْ أخيهِ بِحُسْنِ النِّيَّةِ
لَـمْ يَـرْضَ بِالْعَـطِيَّـةِ.
حفـاظت
ثمـره تقـوا
30
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ
ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا.
صـبر پر مُصيـبت
زينـتهاى سـيزدهگانه
32
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
ألعِفافُ زينَةُ الْفَقْرِ وَالشُّكْرُ زينَةُ الْغِنى وَالصَّبْرُ زينَةُ البَلاءِ وَالتَّواضُعُ زينَةُ الْحَسَبِ وَالفَصاحَةُ زينَةُ الْكَلامِ وَالْحِفظُ زينَةُ الرِّوايَةِ وَخَفْضُ الْجِناحِ زينَةُ الْعِلْمِ وَحُسْنُ الْأدَبِ زينَةُ العَقْلِ وَبَسْطُ الْوَجْهِ زينَةُ الكَرَمِ وَتَركُ الْمَنِّ زينَةُ الْمَعْرُوفِ وَالخُشُوعِ زينَةُ الصَلّوةِ وَالتَّنَفُّلُ زينَةُ القَناعَةِ وَتَرْكُ ما يُعنى زينَةُ الْوَرَعِ.
شـركت در زشـتىها
خواسـتگار دينـدار
34
عَنِ الْحُسْينِ بْنِ بَشّارِ الواسِطى قالَ: كَتَبْتُ إلى أبى جَعْفرِ الثّانى عليه السلام أسْأَلُهُ عَنِ النِّكاحِ، فَكَتَبَ عليه السلام:
مَنْ خَطِبَ إليْكُمْ فَرَضيتُمْ دينَهُ وَامانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ،
إلاّ تَفْعَلُوهُ تَكُنْ فِتْنَةً فى الْأرْضِ وَ فَسادٍ كَبيرٍ.
خـائن كيـست؟
ضـرورت تخصص در كار
36
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَنْ عَمِلَ عَلى غَيْرِ عِلْمٍ
ما يُفْسِدُ اَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحْ.
زيـارت قبـور
37
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَنْ زارَ قَبْرَ اَخيهِ الْمُؤْمِنَ فَجَلَسَ عَنْ قَبْرِهِ
وَاسْتَـقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَوَضَـعَ يَـدَهُ عَلىَ الْقَـبْرِ
وَقَرَأَ «اِنّا اَنْزَلْناهُ فى لَيْلَةِ الْقَدرِ» سَبْعَ مَرّاتٍ
أَمِنَ مِنَ الْفـَزَعِ الْأكْبَرِ.
پيـروى از هواى نفس
مــرگ چيست؟
39
وَ قيل لِمُحمّدِبنِ عَلىٍ عليه السلام: مَا المَوْتُ؟ قالَ:
هُوَ النَّوْمُ الَّذى يَأْتيكُمْ كُلَّ لَيْلَةٍ
اِلاّ اَنَّهُ طَويلٌ مُدَّتُهُ لايُنتَبَهُ مِنْهُ اِلاّ يَوْمَ الْقِيامَةِ.
عــمر و عـمل
40
وَ قالَ الْجَوادُ عليه السلام:
مَوْتُ الاْءنسانِ بِالذُّنُوبِ أكْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالْأجَلِ
وَحَياتُهُ بِالْبِّرِ أكْثَرُ مِنْ حَياتِهِ بِالْعُمْرِ.
امام على عليه السلام:
أتى رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : يا رَسولَ اللّهِ ، أيُّ الخَلقِ أحَبُّ إلَيكَ ؟ فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله ـ وأنَا إلى جَنبِهِ ـ : هذا وابناهُ واُمُّهُما، هُم مِنّي وأنَا مِنهُم ، وهُم مَعي فِي الجَنَّةِ هكَذا ـ وجَمَعَ بَينَ إصبَعَيهِ ـ؛
مردى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله رسيد و عرض كرد: يا رسول اللّه! چه كسى نزد تو محبوبتر است؟ پيامبر صلى الله عليه و آله ـ در حالى كه من در كنارش بودم ـ فرمود: اين و دو فرزندش و مادر فرزندانش، آنها از من هستند و من از آنها. ايشان در بهشت با من چنيناند ـ و دو انگشتش را به يكديگر چسباند.
الأمالي للطوسي: ص 452 ح 1007
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685




.jpg)