رسول اللّه صلي الله عليه و آله : أنَا وأهلُ بَيتي شَجَرَةٌ فِي الجَنَّةِ وأغصانُها فِي الدُّنيا ، فَمَن تَمَسَّكَ بِنَا اتَّخَذَ إلى رَبِّهِ سَبيلاً .
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : من و اهل بيتم درختى هستيم كه در بهشت است و شاخه هاى آن در دنياست؛ پس هركه به ما چنگ آويزد راهى به سوى پروردگارش در پيش گرفته است.
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هركه پس از من به عترتم تمسّك جويد از رستگاران است.
عنه صلي الله عليه و آله : الأَئِمَّةُ عليهم السلام بَعدِي اثنا عَشَرَ ، تِسعَةٌ مِن صُلبِ الحُسَينِ ، ومِنّا مَهدِيُّ هذِهِ الاُمَّةِ . مَن تَمَسَّكَ مِن بَعدي بِهِم فَقَدِ استَمسَكَ بِحَبلِ اللّه ِ ، ومَن تَخَلّى مِنهُم فَقَد تَخَلّى مِنَ اللّه ِ .
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : امامان پس از من دوازده نفرند كه نه نفر آنان از پشت حسين هستند و مهدى اين امّت از ماست. هركه پس از من به ايشان تمسك جويد هر آينه به ريسمان خدا چنگ زده است و هركه آنان را ترك گويد خدا را ترك گفته است.
عنه صلي الله عليه و آله : تَمَسَّكوا بِطاعَةِ أئِمَّتِكُم ولا تُخالِفوهُم ، فَإِنَّ طاعَتَهُم طاعَةُ اللّه ِ ، وإنَّ مَعصِيَتَهُم مَعصِيَةُ اللّه ِ .
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : به (رشته) فرمانبردارى از امامانتان چنگ زنيد و از فرمانشان سرپيچى نكنيد؛ زيرا كه اطاعت از آنان اطاعت از خداست و نافرمانى كردن از آنها نافرمانى از خدا مى باشد.
عنه صلي الله عليه و آله : مَن أحَبَّ أن يَركَبَ سَفينَةَ النَّجاةِ ويَستَمسِكَ بِالعُروَةِ الوُثقى ويَعتَصِمَ بِحَبلِ اللّه ِ المَتينِ فَليُوالِ عَلِيًّا بَعدي ، وَليُعادِ عَدُوَّهُ ، وَليَأتَمَّ بِالأَئِمَّةِ الهُداةِ مِن وُلدِهِ ، فَإِنَّهُم خُلَفائي وأوصِيائي وحُجَجُ اللّه ِ عَلَى الخَلقِ بَعدي وسادَةُ اُمَّتي وقادَةُ الأَتقِياءِ إلَى الجَنَّةِ ، حِزبُهُم حِزبي وحِزبي حِزبُ اللّه ِ ، وحِزبُ أعدائِهِم حِزبُ الشَّيطانِ .
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : هركه دوست دارد كه بر كشتى نجات بنشيند و به دستگيره محكم چنگ آويزد و ريسمان استوار خدا را بگيرد بايد پس از من على را دوست بدارد و با دشمن او دشمنى كند و امامان هدايتگر از نسل او را به پيشوايى بپذيرد ؛ زيرا كه آنان پس از من جانشينان و اوصياى من و حجّت خدا بر خلقند و سروران امّت هستند و پرهيزگاران را به سوى بهشت مى برند. حزب آنان حزب من است و حزب من حزب خداست و حزب دشمنان آنان حزب شيطان است.
أبو ذَرٍّ : سَمِعتُهُ ـ أيِ النَّبِيَّ صلي الله عليه و آله ـ يَقولُ لِعَلِيٍّ عليه السلام : يا عَلِيُّ ، مَن أحَبَّكُم وتَمَسَّكَ بِكُم فَقَد تَمَسَّكَ بِالعُروَةِ الوُثقى .
ابوذر: شنيدم پيامبر صلي الله عليه و آله به على عليه السلام مى فرمايد: اى على! هر كه شما را دوست بدارد و به دامن شما چنگ زند هر آينه به دستگيره محكم چنگ زده است.
الإمام عليّ عليه السلام : قالَ لي رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله : يا عَلِيُّ ، . . . أنتُم حُجَّةُ اللّه ِ عَلى خَلقِهِ وَالعُروَةُ الوُثقى ، مَن تَمَسَّكَ بِهَا اهتَدى ، ومَن تَرَكَها ضَلَّ .
امام على عليه السلام: رسول خدا صلي الله عليه و آله به من فرمود: اى على،... شما حجّت خدا بر خلق او و آن دستگيره محكم هستيد كه هركس بدان چنگ زند هدايت شود و هركه رهايش كند گمراه گردد.
امام على عليه السلام: هركه به ما چنگ زند به ساحل نجات رسد و هر كه رهايمان كند غرق شود.
عنه عليه السلام : أينَ تَذهَبونَ وأنّى تُؤفَكونَ ، وَالأَعلامُ قائِمَةٌ ، وَالآياتُ واضِحَةٌ ، وَالمَنارُ مَنصوبَةٌ ؟! فَأَينَ يُتاهُ بِكُم ؟! وكَيفَ تَعمَهونَ وبَينَكُم عِترَةُ نَبِيِّكُم ، وهُم أزِمَّةُ الحَقِّ ، وأعلامُ الدّينِ ، وألسِنَةُ الصِّدقِ ؟! فَأَنزِلوهُم بِأَحسَنِ مَنازِلِ القُرآنِ ، ورِدوهُم وُرودَ الهيمِ العِطاشِ .
امام على عليه السلام : به كجا مى رويد و به كدامين سو منحرفتان مى كنند، در حالى كه علامتها برپاست و نشانه ها آشكار ست و منازه ها بر افراشته است؟! از چه رو اين چنين سرگشته و گمراهيد با اين كه عترت پيامبرتان كه زمامداران حقند و نشانه هاى دين و زبانهاى راستى در ميان شما هستند؟! پس، آنان را همچون قرآن حرمت نهيد و فرمان بريد و به سرچشمه فيض آنان درآييد آن گونه كه اشتران تشنه كام به آبشخور هجوم مى برند.
عنه عليه السلام : عَلَيكُم بِتَقوَى اللّه ِ وطاعَةِ مَن أطاعَ اللّه َ مِن أهلِ بَيتِ نَبِيِّكُم ، الَّذينَ هُم أولى بِطاعَتِكُم فيما أطاعُوا اللّه َ فيهِ مِنَ المُنتَحِلينَ المُدَّعينَ المُقابِلينَ إلَينا ، يَتَفَضَّلونَ بِفَضلِنا ويُجاحِدونّا أمرَنا ، ويُنازِعونّا حَقَّنا ويُدافِعونّا عَنهُ ، فَقَد ذاقوا وَبالَ مَا اجتَرَحوا ، فَسَوفَ يَلقَون غَيًّا .
امام على عليه السلام: بر شما باد به تقواى الهى و فرمانبرى از كسى كه از خدا فرمان مى برد، يعنى اهل بيت پيامبرتان، همانان كه به دليل اطاعتشان از خدا سزاوارترند كه فرمانشان بريد تا از كسانى كه به دروغ خود را به حقّ منتسب مى كنند و دم از آن مى زنند و رو در روى ما ايستاده اند ؛ فضايل ما را به خود مى بندند و همانها را در حقّ ما انكار مى كنند، بر سر غصب حقّ ما، با ما مى ستيزند و ما را از آن كنار مى زنند؛ البته اينان كيفر آن چه را مرتكب شدند چشيدند و به زودى (در آخرت) به كيفر اين تبهكارى خود خواهند رسيد.
عنه عليه السلام : اُنظُروا أهلَ بَيتِ نَبِيِّكُم ، فَالزَموا سَمتَهُم ، وَاتَّبِعوا أثَرَهُم ، فَلَن يُخرِجوكُم مِن هُدًى ، ولَن يُعيدوكُم في رَدًى ، فَإِن لَبَدوا فَالبُدوا وإن نَهَضوا فَانهَضوا ، ولا تَسبِقوهُم فَتَضِلّوا ولا تَتَأَخَّروا عَنهُم فَتَهلِكوا .
امام على عليه السلام: به اهل بيت پيامبرتان بنگريد و راه و روش آنان را در پيش گيريد و پيرو ايشان باشيد؛ زيرا كه آنان هرگز شما را از راه راست بيرون نمى برند و هيچ گاه به نابودى نمى كشانند؛ اگر آنها نشستند شما نيز بنشينيد و اگر برخاستند برخيزيد و بر ايشان پيشى نگيريد كه گمراه مى شويد و از آنها عقب نمانيد كه به هلاكت مى افتيد.
عنه عليه السلام : لَنا رايَةُ الحَقِّ ، مَنِ استَظَلَّ بِها كَنَّتهُ ، ومَن سَبَقَ إلَيها فازَ ، ومَن تَخَلَّفَ عَنها هَلَكَ ، ومَن فارَقَها هَوى ، ومَن تَمَسَّكَ بِها نَجا .
امام على عليه السلام: رايت حقّ در دست ماست، هركه در سايه آن در آيد او را پناه دهد و هركه به سوى آن بشتابد رستگار شود و هر كه از آن واپس ماند نابود شود و هركه از آن جدا گردد [به وادى هلاكت وضلالت] فرو افتد وهركه بدان چنگ زند نجات يابد.
عنه عليه السلام : مَن تَمَسَّكَ بِنَا لَحِقَ ، ومَن سَلَكَ غَيرَ طَريقَتِنا غَرِقَ . لِمُحِبّينا أفواجٌ مِن رَحمَةِ اللّه ِ ، ولِمُبغِضينا أفواجٌ مِن غَضَبِ اللّه ِ . وطَريقُنَا القَصدُ ، وفي أمرِنَا الرُّشدُ .
امام على عليه السلام: هركه به دامن ما چنگ زند به ساحل نجات رسد و هركه جز راه ما را بپيمايد غرق گردد، براى دوستداران ما فوجهايى از رحمت خداست و براى دشمنان و كينه توزان ما فوجهايى از خشم خدا، راه ما مستقيم است و امر ما باعث هدايت و رستگارى است.
عنه عليه السلام ـ في أوَّلِ خُطبَةٍ خَطَبَها بَعدَ بَيعَةِ النّاسِ لَهُ عَلَى الأَمرِ ـ : ألا إنَّ أبرارَ عِترَتي وأطائِبَ أرومَتي أحلَمُ النّاسِ صِغارًا ، وأعلَمُ النّاسِ كِبارًا . ألا وإنّا أهلُ بَيتٍ مِن عِلمِ اللّه ِ عَلِمنا ، وبِحُكمِ اللّه ِ حَكَمنا ، وبِقَولٍ صادِقٍ أخَذنا ، فَإِن
تَتَّبِعوا آثارَنا تَهتَدوا بِبَصائِرِنا ، وإن لَم تَفعَلوا يُهلِككُمُ اللّه ُ بِأَيدينا . مَعَنا رايَةُ الحَقِّ ، مَن تَبِعَها لَحِقَ ، ومَن تَأَخَّرَ عَنها غَرِقَ ، ألا وبِنا تُدرَكَ تِرَةُ كُلِّ مُؤمِنٍ ، وبِنا تُخلَعُ رِبقَةُ الذُّلِّ مِن أعناقِهِم ، وبِنا فُتِحَ لا بِكُم ، وبِنا يُختَمُ لا بِكُم .
امام على عليه السلام: ابو عبيده معمر بن مثنى و ديگران: اميرمؤمنان در نخستين خطبه اى كه پس از بيعت مردم با او بر امر خلافت ابراز فرمود : بدانيد كه نيكان خاندان من و پاكان نژاد من در خردسالى بردبارترين مردمند و در بزرگى داناترين مردم. بدانيد ما اهل بيتى هستيم كه علم ما برگرفته از علم خداست و به حكم خدا حكم مى كنيم و سخن راست را گرفته ايم، پس اگر از ما پيروى كنيد به واسطه بينشهاى ما راه را بيابيد و اگر چنين نكنيد خداوند با دستهاى ما شما را نابود خواهد كرد؛ رايت حقّ با ماست، هركه در پى آن حركت كند به ساحل نجات رسد و هركه از آن عقب ماند غرق شود؛ بدانيد كه به واسطه ما انتقام هر مؤمنى گرفته مى شود و به واسطه ما طوق خوارى از گردنهايشان باز مى گردد و به ما آغاز مى شود نه به شما و به ما پايان مى پذيرد نه به شما.
جابِرٌ عَنِ الإِمامِ الباقِرِ عليه السلام : آلُ مُحَمَّدٍ عليهم السلامهُم حَبلُ اللّه ِ الَّذي أمَرَنا بِالاِعتِصامِ بِهِ ، فَقالَ : «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللّه ِ جَميعًا ولا تَفَرَّقوا » .
جابر از امام باقر عليه السلام: آل محمّد عليهم السلام همان ريسمان خدايند كه ما را به چنگ زدن بدان فرمان داده و فرموده است: «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده مشويد» .
الإمام الصادق عليه السلام ـ في قَولِهِ تَعالى : «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللّه ِ جَميعًا» ـ : نَحنُ الحَبلُ .
امام صادق عليه السلام ـ درباره آيه «همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد» ـ : آن ريسمان ما هستيم.
عنه عليه السلام : ما يَمنَعُكُم إذا كَلَّمَكُمُ النّاسُ أن تَقولوا لَهُم : ذَهَبنا مِن حَيثُ ذَهَبَ اللّه ُ ، وَاختَرنا مِن حَيثُ اختارَ اللّه ُ . إنَّ اللّه َ سُبحانَهُ اختارَ مُحَمَّدًا صلي الله عليه و آله وَاختارَ لَنا آلَ مُحَمَّدٍ ، فَنَحنُ مُتَمَسِّكونَ بِالخِيَرَةِ مِنَ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ .
امام صادق عليه السلام : چه مانعى دارد كه هرگاه مردم با شما سخن گفتند به آنها بگوييد: ما از همان راهى رفته ايم كه خدا رفته است و همان چيزى را برگزيده ايم كه خدا برگزيده است. خداوند سبحان محمّد صلي الله عليه و آله را برگزيد و آل محمّد را براى ما گزينش فرموده؛ پس ما به برگزيدگان از جانب خداى عز و جلتمسّك جسته ايم.
امام صادق عليه السلام : دروغ مى گويد كسى كه مدعى است ما را شناخته اما به دامن ديگران چنگ آويخته است.
يونُسُ بنُ عَبدِ الرَّحمنِ : قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ الأَوَّلِ عليه السلام : بِمَ اُوَحِّدُ اللّه َ ؟ فَقالَ : يا يونُسُ ، لا تَكونَنَّ مُبتَدِعًا ، مَن نَظَرَ بِرَأيِهِ هَلَكَ ، ومَن تَرَكَ أهلَ بَيتِ نَبِيِّهِ صلي الله عليه و آله ضَلَّ ، ومَن تَرَكَ كِتابَ اللّه ِ وقَولَ نَبِيِّهِ كَفَرَ .
يونس بن عبدالرحمن: به امام كاظم عليه السلام عرض كردم: چگونه موحد باشم ؟ فرمود: اى يونس! بدعتگذار مباش، كسى كه به رأى خود نظر دهد هلاك شود و هركه اهل بيت پيامبرش را رها كند گمراه گردد و كسى كه كتاب خدا و گفتار پيامبرش را فرو گذارد كافر شود.
سُوَيدٌ السّائِيُّ : كَتَبَ إلَيَّ أبُو الحَسَنِ الأَوَّلُ عليه السلام في كتِابٍ : إنَّ أوَّلَ ما أنعى إلَيكَ نَفسي في لَيالِيَّ هذِهِ ، غَيرَ جازِعٍ ولا نادِمٍ ، ولا شاكٍّ فيما هُوَ كائِنٌ مِمّا قَضَى اللّه ُ وحَتَمَ ، فَاستَمسِك بِعُروةِ الدّينِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللّه ِ عَلَيهِ وعَلَيهِم ، وَالعُروَةُ الوُثقى الوَصِيُّ بَعدَ الوَصِيِّ ، وَالمُسالَمَةُ وَالرِّضا بِما قالوا .
أقول : الأحاديث التي تدلّ على وجوب التمسّك بأهل البيت فوق حدّ التواتر، منها حديث الثقلين ، وقد مرّ في القسم الثالث / الفصل الأوّل/عِدل القرآن ، فراجع ص 178 و 179 .
سويد سائى: امام كاظم عليه السلام در نامه اى به من نوشت: قبل از هر چيز لازم است به تو بگويم كه من در همين شبها از دنيا خواهم رفت و از اين بابت نه بى تابم و نه نادم و نه در آن چه خداوند حكم كرده و تحقق آن قطعى است شكّ و ترديد دارم؛ پس به دستگيره دين، يعنى آل محمّد صلوات اللّه عليه و عليهم و به دستگيره استوار، يعنى اوصياى آنها يكى پس از ديگرى، چنگ زن و در برابر آن چه گفتند تسليم و راضى باش.
گفتنى است احاديثى كه بر وجوب تمسّك به اهل بيت دلالت دارند بيش از حدّ تواترند، از جمله حديث ثقلين كه در بخش سوم، فصل اول، عنوان «همسنگ قرآن»، گذشت.