ايمان ، شناخت به دل ، اقرار به زبان و كردار به اندام هاست.
امام ، زمام دين و [مايه] نظام يافتن مسلمانان و صلاح جهان و عزّت مؤمنان است.
بر صاحب نعمت واجب است كه به نانخورَش گشايش رساند.
پاكيزگى از اخلاق پيامبران است.
امين به تو خيانت نمى كند ؛ بلكه اين تويى كه به خائنى امانت سپرده اى.
اَلصَّمتُ بابٌ مِن أبوابِ الحِكمَةِ إنَّ الصَّمتَ يَكسِبُ المَحَبَّةَ ، إنَّهُ دَليلٌ عَلى كُلِّ خَيرٍ؛
خاموشى درى از درهاى حكمت است . خموشى محبّت آورد و بر هر خيرى رهنماست.
چون شخص حاضرى را نام برى ، [از جهت احترام] كنيه او را بگو ، و اگر غايب باشد ، نامش را بگو.
دوست هر كس ، خِرد او و دشمن هركس ، نادانىِ اوست .
اظهار دوستى با مردم ، نيمى از خِرد است.
خداوند ، بگو مگو [و پُر حرفى] و ضايع كردن مال و خواهش بسيار(سماجت) را دشمن دارد.
از حضرت تعريف توكّل را پرسيدند . فرمود : «اين است كه جز از خدا نترسى».
پيوند خويشى نگه دار [و صله رحم به جاى آر] ، گرچه با جرعه اى آب باشد . بهترين وسيله اى كه با آن صله رحم به جاى آورده مى شود ، خوددارى از آزار رساندن به خويشاوندان است.
كسى كه در جستجوى روزىِ بيشتر كوشد تا نانخورِ خود را كفايت رساند ، مزدش از مجاهد در راه خدا بزرگ تر است.
دو گروه هرگز با يكديگر درگير نشوند ، مگر آن كه با گذشت ترينِ آن دو پيروز شود.
اَلسَّخِيُّ يَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِيَأكُلوا مِن طَعامِهِ وَالبَخيلُ لايَأكُلُ مِن طَعامِ النّاسِ لِئَّلاّ يَأكُلُوا مِن طَعامِهِ؛
سخاوتمند از خوراك مردم بخورد تا مردم از خوراكش بخورند ، و بخيل از خوراك مردم نخورَد تا از خوراكش نخورند.
يارىِ تو به ناتوان ، از بهترينِ صدقه هاست.
بدترينِ مردم ، كسى است كه از ميهمانش دريغ دارد و تنها بخورد وبنده اش را تازيانه زند.
به خداوند خوش گمان باش ؛ زيرا هر كه به خدا خوش گمان است ، خدا با همان گمانى كه به خدا دارد ، با اوست.
بخيل را آسايش نيست ، و حسود را لذّت نيست ، و پادشاهان را وفا نيست ، و دروغزن را مروّت نيست.
هر كس به اندكْ روزى خرسند است ، اندك كردارى از او پذيرفته شود.