۲۳. خير دو جهان

صفحه اختصاصي حديث و آيات مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الآْخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فى حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُريدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ مالَهُ فِى الآْخِرَةِ مِنْ نَصيبٍ؛ [سوره شورى ، آيه ۲۰]

هر كس حاصل زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او (در دو جهان) افزايش مى دهيم و هر كس تنها حاصل كشت دنيا را بخواهد، كمى از آن به او مى دهيم، اما در آخرت هيچ بهره اى ندارد.
۱ پيامبر صلي الله عليه و آله : خَيْرُ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ العِلْمِ وَ شَرُّ الدُّنْيا وَ الآْخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ ؛

خير دنيا و آخرت با دانش و شرّ دنيا و آخرت با نادانى است. [بحارالأنوار، ج۱، ص ۲۰۴، ح ۲۳]

به هر كس در دنيا چهار خصلت داده شود، خير دنيا و آخرت به او داده شده و بهرهخويش را از آن دو بر گرفته است: تقوايى كه او را از حرام هاى خدا باز دارد، اخلاق خوشىكه با آن در ميان مردم زندگى كند، حلمى كه با آن جهالت نادان را از خود دور سازد وزنى شايسته كه در كار دنيا و آخرت او را يارى رساند. [بحارالأنوار، ج ۶۹، ص ۴۰۴، ح ۱۰۶]

شخصى از امام كاظم صلي الله عليه و آله درخواست نمود كه در كلامى كوتاه، چيزى به او بياموزد كهبا آن خير دنيا و آخرت را به دست آورد. حضرت فرمودند: خشمگين مشو. [بحارالأنوار، ج ۷۳، ص ۲۶۵، ح ۱۳]

هر چيزى كه با مدارا همراه شد، زيبا گرديد و هر چيزى كه با ناسازگارى همراه شد،زشت گرديد. پس هر كس اهل مدارا شد، از خير دنيا و آخرت برخوردار گرديد و هر كساز مدارا محروم ماند، از خير دنيا و آخرت بى بهره مانده است. [بحارالأنوار، ج ۷۲، ص ۵۵، ح ۱۹]

خداوند مى فرمايد: هرگاه بخواهم، خير دنيا و آخرت را نصيب مسلمانى كنمبراى او قلبى خاشع، زبانى ذاكر و بدنى صبور در برابر بلا قرار مى دهم و به او زنى مؤمنمى دهم كه هرگاه به او نظر كند، شادش نمايد و هرگاه غايب گردد حافظ ناموس و مال اوباشد. [كافى، ج ۵، ص ۳۲۷، ح ۲]

دو خصلت است كه به هر كس داده شد، خير دنيا و آخرت به او داده شده است: هرگاهگرفتار شد صبر نمايد و هرگاه به او عطا شد شكرگزارى كند. [مجموعه ورام، ج ۲، ص ۲۴۷]

رسول خدا فرمود: همانا جبرائيل روح الأمين از طرف پروردگار عالميان بر من نازلشد و گفت اى محمد: تو را به خوش اخلاقى سفارش مى كنم، به درستى كه بد اخلاقىخير دنيا و آخرت را از بين مى برد، آگاه باش! به راستى كه شبيه ترين شما به من، خوشاخلاق ترين شماست. [امالى صدوق، ص ۳۴۴، ح ۴۱۵]

آيا شما را به بهترين اخلاق دنيا و آخرت راهنمايى نكنم؟ رابطه با كسى است كه با توقطع رابطه كرده، بخشش به كسى كه از تو دريغ نموده و عفو كسى كه به تو ظلم كرده است. [كافى، ج ۲، ص ۱۰۷]

ذكر «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّه ِ الْعَلىِّ الْعَظيم» را بسيار بگوييد: زيرا كه آن، دارايىبهشت است و هر كس آن را بسيار بگويد خداوند به او مى نگرد و هر كس خدا به او بنگردبه خير دنيا و آخرت دست يافته است. [بحارالأنوار، ج ۳۸، ص ۱۶۱، ح ۸۳]

مردى به پدرم امام حسين عليه السلام نوشت: سرورم! مرا از خير دنيا و آخرت آگاه كنيد. امام در جواب نوشتند: به نام خداوند مهر گستر مهربان: هر كس در طلب رضاى خداوندباشد، هر چند با ناخرسندى مردم، خداوند او را از مردم بى نياز مى كند، و هر كس درطلب رضاى مردم باشد، هر چند با ناخرسندى خداوند، خداوند او را به مردم وامى گذارد. والسَّلام [بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۰۸، ح ۱۷]

آيا شما را از چيزى با خبر سازم كه در آن خير دنيا و آخرت است و آنگاه كه دچار غم واندوه شديد با آن خدا را بخوانيد و او شما را نجات بخشد؟ گفتند: آرى اى رسول خدا!حضرت فرمودند: بگوييد «لا اله الا اللّه ربنا لا نشرك به شيئا» سپس هر چه در نظرداشتيد از خدا بخواهيد. [بحارالأنوار، ج ۹۳، ص ۳۱۱، ح۱۴]

هر كس درِ درخواستى از مردم را به روى خود باز كند، خداوند براى او درِ فقرى را در دنيا و آخرت باز مى كند و هر كس درِ بخششى را براى مردم به خاطر خدا باز كند،خداوند او را خير دنيا و آخرت عطا مى فرمايد. [كنزالعمال، ح ۱۶۷۴۵]

قطعا هر كس به خاطر ترس از دست دادن نعمتى يا گرفتار شدن به بلايى ناگهانىو يا از دست دادن سلامتى بگويد: «اى زنده، اى پابرجا، اى يكتا، اى بزرگ،اى نيكوكار، اى بزرگوار، اى مهربان، اى بى نياز! نعمتت را بر ما كامل كن و بخششترا ارزانى ما كن و لباس عافيت را بر تن ما بپوشان» خداوند، خير دنيا و آخرت به اوعطا مى فرمايد. [بحارالأنوار، ج ۹۵، ص ۱۹۴، ح ۲۷]

صفحه اختصاصي حديث و آيات ۳۵ امام على عليه السلام : اَحْسِنْ يُحْسَنْ اِلَيْكَ، اِرْحَمْ تُرْحَمْ، قُلْ خَيْرا تُذْكَرْ بِخَيْرٍ، اِجْتَنِبِ الْغيبَةَفَاِنَّها اِدامُ كِلابِ النّارِ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ اَ نَّهُ وُلِـدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ يأكُلُ لُحُومَ النّاسِ بِالْغيبَةِوَ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ اَ نَّهُ وُلِـدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ يُبْغِضُنى وَ يُبْغِضُ الاَئِمَةَ مِن وُلْدى وَكَذَبَمَنْ زَعَمَ اَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ يُحِبُّ الزِّنا وَ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ اَنَّهُ يَعْرِفُ اللّه َ وَ هُوَمُجْتَرِى ءٌ عَلى مَعاصِى اللّه ِ كُلَّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ... صِلْ رَحِمَكَ يَزيدُ اللّه ُ فى عُمُرِكَ وَ حَسِّنْخُلُقَكَ يُخَفِّفِ اللّه ُ حِسابَكَ، اِنْ سَرَّكَ اَنْ تَـكونَ مَعِىَ يَوْمَ الْقيامَةِ فَلا تَـكُنْ لِلظّالِمينَمُعينا، مَنْ اَحَبَّنا كانَ مَعَنا يَوْمَ الْقيامَةِ وَ لَوْ اَنَّ رَجُلاً اَحَبَّ حَجَرا لَحَشَرَهُ اللّه ُ مَعَهُ، ايّاكَاَنْ تَتَزَيَّنَ لِلنّاسِ وَ تُبارِزَ اللّه َ بِالْمَعاصى فَيُفْظِحَكَ اللّه ُ يَوْمَ تَلْقاهُ، اِحْفَظْ عَنّى ما اَقولُ لَكَتَنَلْ بِهِ خَيْرَ الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ؛

خوبى كن تا با تو خوبى شود، رحم كن تارحمت كنند، خوب بگو تا به خوبى يادتكنند، از غيبت دورى كن كه خورش سگان دوزخ است، دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و با غيبت كردن گوشت مردم را مى خورد، دروغ گفته كسى كه گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است، دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و زنا را دوست دارد و دروغ مى گويد كسى كه گمان مى كند خدا رامى شناسد و بر نافرمانى خدا شب و روز جسور است... صله رحم كن تا خدا عمرت رابيفزايد، خوش اخلاق باش تا خداوند حسابت را سبك گيرد، اگر مى خواهى روز قيامت بامن باشى، ياور ستمكاران مباش، هر كس ما را دوست دارد روز قيامت با ما است و اگركسى سنگى را دوست بدارد با او محشور گردد، مبادا خود را براى مردم بيارايى و بهنافرمانى خدا برآيى، تا خدا روزى كه ملاقاتش كنى رسوايت كند، آنچه به تو گفتمنگهدار تا به خير دنيا و آخرت رسى. [امالى صدوق، ص ۲۷۸، ح ۳۰۸]

هر كس كه خداوند محبت امامان از اهل بيت مرا نصيب او كرده بى گمان به خير دنيا وآخرت دست يافته و بدون شك در بهشت خواهد بود، پس هيچ يك (از شيعيان) نبايددر اين كه اهل بهشت است شك كند؛ زيرا در دوستى اهل بيت من بيست ويژگى است كهده مورد آن در دنيا و ده مورد آن در آخرت است. [بحارالأنوار، ج ۲۷، ص ۷۸، ح ۱۲]