الإمامُ عليٌّ عليه السلام : و لَو ضَرَبتَ في مَذاهِبِ فِكرِكَ لِتَبلُغَ غاياتِهِ ما دَلَّتْكَ الدَّلالَةُ إلاّ عَلى أنَّ فاطِرَ النَّملَةِ هُوَ فاطِرُ النَّخلَةِ (النَّحلَةِ) ؛ لِدَقيقِ تَفصيلِ كُلِّ شَيءٍ ، و غامِضِ اختِلافِ كُلِّ حَيٍّ (شَيءٍ) ، و ما الجَليلُ و اللَّطيفُ و الثَّقيلُ و الخَفيفُ و القَوِيُّ و الضَّعيفُ في خَلقِهِ إلاّ سواءً .
امام على عليه السلام : اگر راههاى انديشه ات را در نوردى تا به پايان آنها برسى، هيچ دليلى تو را جز به اين رهنمون نشود كه آفريننده مور همان آفريننده درخت خرما [زنبور عسل] است و اين [رهنمون شدن به آفريدگار يكتا ]به سبب دقّت و ظرافتى است كه در جدا سازى هر چيزى از چيز ديگر و پيچيدگى تنوّعى است كه در هر موجود زنده اى به كار رفته است. همه موجودات، بزرگ و كوچك، سنگين و سبك و نيرومند و ناتوان، همگى در آفرينش او يكسانند.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ مِن مُناظَرَتِهِ زِندِيقا ـ : إن قُلتَ : إنَّهُما اثنانِ لَم يَخْلُ مِن أن يَكونا مُتَّفِقَينِ مِن كُلِّ جِهَةٍ ، أو مُفتَرِقَينِ مِن كُلِّ جِهَةٍ ، فلَمّا رَأينا الخَلقَ مُنتَظِما،و الفَلَكَ جارِيا .
، و اختلافَ اللَّيلِ و النَّهارِ و الشَّمسِ و القَمَرِ ، دَلَّ صِحَّةُ الأمرِ و التَّدبيرِ و ائتِلافُ الأمرِ عَلى أنَّ المُدَبِّرَ واحِدٌ
ثُمّ يَلزَمُكَ إنِ ادَّعَيتَ اثنَينِ فلا بُدَّ مِن فُرجَةٍ بَينَهُما حتّى يَكونا اثنَينِ ، فصارَتِ الفُرجَةُ ثالِثا بَينَهُما قَديما مَعَهُما فيَلزَمُكَ ثَلاثَةٌ ، فإنِ ادَّعيتَ ثَلاثَةً لَزِمَكَ ما قُلنا في الاثنَينِ حتّى يَكونَ بَينَهُم فُرجَتانِ فيَكونَ خَمسا ، ثُمّ يَتَناهى في العَدَدِ إلى ما لا نِهايَةَ في الكَثرَةِ .
امام صادق عليه السلام ـ در بخشى از مناظره خود با يك زنديق ـ فرمود : اگر بگويى خدا دو تاست، از اين دو حالت بيرون نيست كه يا هر دو از هر جهت يكسانند يا از تمام جهات متفاوتند. از آن جا كه ما آفرينش را نظام مند مى بينيم و فلك را در گردش و آمد و شد شب و روز و خورشيد و ماه را مرتّب، درستى كار و تدبير و هماهنگى امور، دلالت بر اين دارد كه مدبّر يكى است
وانگهى، اگر ادعا كنى خدا دو تاست لازمه اش اين است كه فاصله اى ميان آنها باشد تا دو تا بودن آنها صدق كند. در اين صورت، آن فاصله خود خداى سومى است كه همچون آنها قديم است و در نتيجه، اعتقاد به خداى سومى بر تو لازم مى آيد و اگر سه خدا ادّعا كنى همان چيزى لازم مى آيد كه در مورد اعتقاد به دو خدا گفتيم؛ يعنى بايد ميان آنها، دو فاصله باشد كه در اين صورت وجود پنج خدا لازم مى آيد و به اين ترتيب تعداد خدايان تا بى نهايت پيش مى رود.
امام صادق عليه السلام ـ در پاسخ به اين پرسش كه دليل بر خداى يگانه چيست؟ ـ فرمود : نيازمندى آفريدگان.
التوحيد : الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ لَمّا سألَهُ رَجُلٌ مِنَ الثَنَوِيَّةِ : إنّي أقولُ: إنّ صانِعَ العالَمِ اثنانِ ، فما الدَّليلُ عَلى أنَّهُ واحِدٌ ؟ ـ : قَولُكَ : إنَّهُ اثنانِ دَليلٌ عَلى أنَّهُ واحِدٌ ؛
لِأنَّكَ لَم تَدَّعِ الثّانِيَ إلاّ بَعدَ إثباتِكَ الواحِدَ ، فالواحِدُ مُجمَعٌ عَلَيهِ ، و أكثَرُ مِن واحِدٍ مُختَلَفٌ فيهِ .
التوحيد : مردى از پيروان آيين دوگانه پرستى به امام رضا عليه السلام عرض كرد : من مى گويم: سازنده جهان دو تاست . چه دليلى وجود دارد كه او يكى است؟ حضرت فرمود: همين كه مى گويى: او دو تاست ، دليل بر اين است كه او يكى است؛ زيرا ادعاى تو بر وجود خداى دوم پس از آنى است كه وجود يك خدا را ثابت مى دانى. پس، وجود يك خدا مورد اتفاق است و بيش از يكى مورد اختلاف مى باشد.