رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : التَّوحيدُ ظاهِرُهُ في باطِنِهِ و باطِنُهُ في ظاهِرِهِ ، ظاهِرُهُ مَوصوفٌ لا يُرى ، و باطِنُهُ مَوجودٌ لا يَخفى ، يُطلَبُ بِكُلِّ مَكانٍ ، و لَم يَخْلُ مِنهُ مَكانٌ طَرفَةَ عَينٍ ، حاضِرٌ غَيرُ مَحدودٍ و غائبٌ غَيرُ مَفقودٍ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : توحيد، آشكارش در نهان آن است و نهان در آشكارش. آشكارش توصيف شده اى نا ديدنى است و نهانش موجودى آشكار است. در همه جا حضور دارد و هيچ جا، حتى لحظه اى، از وجود او خالى نيست، حضور دارد اما محدود [به جا و مكانى ]نيست و غايب است، اما ناپيدا نيست.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ أوَّلَ عِبادَةِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ ، و أصلُ مَعرِفتِهِ تَوحيدُهُ ، و نِظامُ تَوحيدِهِ نَفيُ الصِّفاتِ عَنهُ ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ كُلَّ صِفَةٍ و مَوصوفٍ مَخلوقٌ ، و شَهادَةِ كُلِّ مَخلوقٍ أنَّ لَهُ خالِقا .
امام على عليه السلام : همانا سر آغاز بندگى خدا، شناختن اوست و بنياد شناخت او، يگانه دانستنش و سر رشته يگانگى او، نفى صفات از اوست؛ زيرا كه خردها گواهند كه هر صفت و موصوفى آفريده است و هر آفريده اى گواهى دهد كه او را آفريدگارى است.
امام على عليه السلام : توحيد، آن است كه او را به وهم در نياورى.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ ـ : أمَّا التَّوحيدُ فأن لا تُجوِّزَ عَلى رَبِّكَ ما جازَ عَلَيكَ ، و أمَّا العَدلُ فأن لا تَنسِبَ إلى خالِقِكَ ما لامَكَ عَلَيهِ .
امام صادق عليه السلام ـ خطاب به مردى ـ فرمود : توحيد آن است كه آنچه را بر خود روا مى دانى بر پروردگارت روا ندانى، و عدل آن است كه آنچه را آفريدگارت به سبب آن تو را ملامت و سرزنش كرده به او نسبت ندهى.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام : أوَّلُ عِبادَةِ اللّه ِ مَعرِفتُهُ، و أصلُ مَعرِفةِ اللّه ِ جلَّ اسمُهُ تَوحيدُهُ ، و نِظامُ تَوحيدِهِ نَفيُ التَّحديدِ عَنهُ ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ كلَّ مَحدودٍ مَخلوقٌ .
امام رضا عليه السلام : نخستين گام در بندگى خدا شناخت اوست و پايه شناخت خداوند بلند نام، يگانه دانستن اوست و نظام توحيدش نفى حدّ و حدود از اوست؛ زيرا خردها بر اين گواهى مى دهند كه هر موجود محدودى مخلوق است.