رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : و الناسُ على الصِّراطِ، فَمُتَعَلِّقٌ بِيَدٍ، و تَزُولُ قَدَمٌ، و يَستَمسِكُ بِقَدَمٍ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : و مردم بر صراط ، برخى با دست آويزانند ، بعضى پاىْ لغزان ، و برخى پابرجا .
عنه صلى الله عليه و آله : و الناسُ عليهِ كالبَرقِ و كَطَرفَةِ العَينِ و كَأجاوِدِ الخَيلِ و الرِّكابِ و شَدّا على الأقدامِ، فَناجٍ مُسَلَّمٌ، و مَخدوشٌ مُرسَلٌ، و مَطروحٌ فيها .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در عبور از صراط ، برخى از مردم چون برق مى گذرند ، برخى چون چشم به هم زدنى، برخى مانند اسبان و شتران تندرو و برخى مانند افراد پاى بسته . پس عدّه اى حتماً نجات مى يابند و عدّه اى زخمى و خونى به آهستگى مى گذرند و عدّه اى در آن (دوزخ) مى افتند .
عنه صلى الله عليه و آله : فمِنهُم مَن يَمضِي علَيهِ كَلَمحِ البَرقِ، و مِنهُم مَن يَمضِي علَيهِ كَمَرِّ الرِّيحِ، و مِنهُم مَن يُعْطى نُورا إلى مَوضِعِ قَدَميهِ، و مِنهُم مَن يَحبُو حَبوا ، و تَأخُذُ النارُ مِنهُ بِذُنوبٍ أصابَها .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : عدّه اى از صراط همچون برق مى گذرند و عده اى همچون باد و به عدّه اى نورى داده مى شود كه جلوى پايشان را روشن مى بينند و عدّه اى چهار دست و پا مى گذرند و به سبب گناهانى كه كرده اند آتش قسمتى از آنها را فرا مى گيرد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : وضو را كامل بگير تا از صراط همچون ابر بگذرى .
موسى عليه السلام ـ في المُناجاةِ ـ : إلهي، ما جَزاءُ مَن تلا حِكمَتَكَ سِرّا و جَهرا ؟ قالَ : يا موسى، يَمُرُّ على الصِّراطِ كالبَرقِ .
موسى عليه السلام ـ در مناجات ـ گفت : بار خدايا! پاداش كسى كه حكمت تو را آشكارا و پنهانى تلاوت كند چيست؟ فرمود : اى موسى! از صراط همچون برق مى گذرد .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : الناسُ يَمُرُّونَ على الصِّراطِ طَبَقاتٍ : ··· فَمِنهُم مَن يَمُرُّ مِثلَ البَرقِ، و مِنهُم مَن يَمُرُّ مِثلَ عَدْوِ الفَرَسِ، و مِنهُم مَن يَمُرُّ حَبْوا، و مِنهُم مَن يَمُرُّ مَشْيا ، و مِنهُم مَن يَمُرُّ مُتَعَلِّقا قد تَأخُذُ النارُ مِنهُ شَيئا و تَترُكُ شيئا .
امام صادق عليه السلام : مردم در گذشتن از صراط به چند گروه تقسيم مى شوند : ··· برخى مانند برق مى گذرند ، برخى مانند اسب به تاخت مى روند ، برخى با سينه خيز مى گذرند و برخى پياده مى روند و بعضى هم در حالى مى گذرند كه خود را به آن آويخته اند و آتش قسمتى از بدن آنها را گرفته و قسمتى را نگرفته است .