رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مانِعُ الزَّكاةِ يُجَرُّ قَصَبُهُ في النارِ ـ يَعنِي أمعاءَهُ فِي النارِ ـ و مُثِّلَ لَهُ مالُهُ في النارِ في صُورةِ شُجاعٍ أقرَعَ لَهُ زَبِيبانِ أو زَبِيبَتانِ يَفِرُّ الإنسانُ مِنهُ ، و هُو يَتبَعُهُ حَتّى يَقضِمَهُ كما يُقْضَمُ الفُجْلُ و يقولُ : أنا مالُكَ الذي بَخِلتَ بِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه زكات نپردازد ، روده هايش در آتش كشيده مى شود و دارايى او به صورت افعىِ اقرعِ . دو نيشه يا داراى دو خال سياه بر بالاى چشمانش ، در مى آيد و او از آن مى گريزد و افعى او را دنبال مى كند تا آن كه وى را مانند تربچه خرد مى كند و مى گويد : من همان ثروت تو هستم كه به آن بخل مى ورزيدى .
الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الذي يَمنَعُ الزَّكاةَ يُحَوِّلُ اللّه ُ مالَهُ يَومَ القِيامَةِ شُجاعا مِن نارٍ لَهُ رِيمَتانِ . فَيُطَوِّقُهُ إيّاهُ ثُمّ يقالُ لَهُ : اِلزَمْهُ كما لَزِمَكَ في الدنيا ، و هُو قولُ اللّه ِ «سَيُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِهِ يَوم القيامة» . .
امام باقر عليه السلام : كسى كه زكات نپردازد خداوند در روز قيامت دارايى او را به صورت افعى آتشين و دو سر (نيش) در مى آورد و آن را طوق گردن او مى كند و سپس به آن افعى گفته مى شود : به او بچسب همچنان كه او در دنيا به تو چسبيده بود . اين است كه سخن خداوند : «بزودى روز قيامت آنچه را كه در بخشيدنش بخل مى ورزيدند ، چون طوقى به گردنشان خواهند آويخت » .
عنه عليه السلام : إنّ اللّه َ عزّ و جلّ يَبعَثُ يَومَ القِيامَةِ ناسا مِن قُبورِهم مَشدودَةً أيدِيهِم إلى أعناقِهِم ، لا يَستَطِيعُونَ أن يَتَناوَلُوا بِها قِيسَ أنْمُلَةٍ ، مَعهُم ملائكةٌ يُعَيِّرُونَهُم تَعييرا شَديدا ، يَقولونَ : هَؤلاءِ الذينَ مَنَعُوا خَيرا قَليلاً مِن خَيرٍ كثيرٍ ، هَؤلاءِ الذينَ أعطاهُم اللّه ُ عزّ و جلّ فَمَنَعُوا حَقَّ اللّه ِ عزّ و جلّ في أموالِهِم .
امام باقر عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ در روز قيامت گروهى را از گورهايشان برمى انگيزد ، در حالى كه دستهاى آنان به گردنشان بسته شده است به طورى كه نمى توانند با آنها به اندازه يك سر انگشت چيزى بردارند . همراه ايشان، فرشتگانى هستند كه بشدّت آنها را توبيخ مى كنند و مى گويند : اينان كسانى هستند كه از پرداخت اندك مالى از مال و دارايى فراوان خود، دريغ كردند . اينان كسانى هستند كه خداوند عزّ و جلّ به آنها عطا كرد، ولى آنان حقّ خداوند عزّ و جلّ در اموال خود را ندادند .