پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : عبادتى اجرش بزرگتر است كه مخفيانه تر باشد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : [عبادت و حسنه] نهانى بهتر از آشكار است . انجام آشكار [اين كارها] براى كسى [خوب ]است كه بخواهد الگو قرار گيرد .
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مِن كُنُوزِ البِرِّ : إخفاءُ العَمَلِ ، و الصبرُ على الرَّزايا ، و كِتمانُ المَصائبِ .
امام على عليه السلام : مخفى داشتن عمل و شكيبايى در برابر ناملايمات و نهان داشتن مصيبتها و گرفتاريها، از گنجهاى نيكوكارى است .
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ما كانَ مِن الصَّدقةِ و الصلاةِ و الصومِ و أعمالِ البِرِّ كُلِّها تَطَـوُّعا فَأفضَلُهُ ما كان سِرّا ، و ما كانَ مِن ذلكَ واجبا مَفروضا فَأفضَلُهُ أن يُعلَنَ بهِ .
امام صادق عليه السلام : صدقه و نماز و روزه و همه كارهاى خوب، اگر مستحبى باشد، بهتر است پنهانى صورت گيرد و اگر واجب و فريضه باشد ، بهتر است كه آشكارا انجام پذيرد.
عنه عليه السلام : إذا كانَ يومُ القيامةِ نَظَرَ رضوانُ خازِنُ الجِنانِ إلى قَومٍ لَم يَمُرُّوا بهِ فيقولُ : مَن أنتُم؟ و مِن أينَ دَخَلتُم ؟ ! قالَ : يقولونَ : إيّاكَ عنّا ، فإنَّا قَومٌ عَبَدنا اللّه َ سِرّا فَأدخَلَنا اللّه ُ الجَنَّةَ سِرّا .
امام صادق عليه السلام : در روز رستاخيز ، رضوان (فرشته نگهبان بهشت) گروهى را [در بهشت] مى بيند كه از برابرش نگذشته بودند . به آنها مى گويد : شما كيستيد و از كجا وارد شديد؟! مى گويند : از ما دور شو كه ما گروهى هستيم كه خداوند را مخفيانه پرستيديم و او نيز ما را مخفيانه به بهشت در آورد .
امام رضا عليه السلام : يك كار نيك پنهانى، با هفتاد كار نيك [علنى] برابرى مى كند .
عدّة الداعي : كانَ عيسى عليه السلام يقولُ لِلحَوارِيِّينَ : إذا صامَ صَوما أحَدُكُم فَلْيَدهُنْ رَأسَهُ و لِحيَتَهُ ، و يَمسَحْ شَفَتَيهِ بِالزَّيتِ لئلاَّ يَرَى الناسُ أنّهُ صائمٌ ، و إذا أعطى بيَمينِهِ فَلْيُخفِ عن شِمالِهِ ، و إذا صَلَّى فَلْيُرخِ سِترَ بابِهِ ، فإنّ اللّه َ يُقَسِّمُ الثناءَ كما يُقَسِّمُ الرِّزقَ .
عدّة الداعى : عيسى عليه السلام به حواريان مى فرمود : هرگاه يكى از شما روزه گيرد، سر و ريش خود را خوش بو كند و لبهايش را روغن مالد تا مردم پى نبرند كه روزه دارد و هرگاه با دست راست خود بخشش كرد آن را از دست چپ خود مخفى بدارد ، و چون نماز خوانَد پرده درِ اتاقش را بيندازد ؛ زيرا خداوند است كه ستايش [خلق از كسى] را تقسيم مى كند ، چنانكه همو روزى را تقسيم مى كند .