رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ ، و ألهَمَهُ رُشْدَهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين فقيه و آگاه گرداند، و راه صلاح را به او الهام كند .
عنه صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ عزّ و جلّ بعَبدٍ خَيرا فَقَّهَهُ في الدِّينِ، و زَهَّدَهُ في الدُّنيا، و بَصَّرَهُ بعُيوبِ نَفْسِهِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در دين فقيه و آگاه گرداند ، به دنيا بى اعتنايش كند، و بيناى عيبهايش سازد .
عنه صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا جَعلَ لَهُ واعِظا مِن نَفْسِهِ يأمُرُهُ و يَنْهاهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى درونى براى او قرار دهد كه به خوبيها فرمانش دهد و از بديها بازش دارد .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را در خواب سرزنش مى كند .
عنه صلى الله عليه و آله : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا فَتحَ لَه قُفْلَ قَلْبهِ ، و جَعلَ فيهِ اليَقينَ و الصِّدقَ ، و جَعلَ قلبَهُ واعِيا لِما سَلَكَ فيهِ ، و جَعلَ قلبَهُ سليما ، و لسانَهُ صادِقا ، و خَلِيقَتَهُ مُستَقيمَةً ، و جَعلَ اُذُنَهُ سَميعَةً ، و عَينَهُ بَصيرَةً .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد قفل دلش را مى گشايد و يقين و صدق در آن جاى مى دهد و آن گاه قلب او را از مسيرش آگاه مى گرداند و قلبى سليم و زبانى راستگو و خويى نيكو و گوشى شنوا و چشمى بينا عطايش مى كند.
عنه صلى الله عليه و آله : يقولُ اللّه ُ تعالى : ··· أيُّما عَبدٍ خلَقْتُه فهدَيْتُه إلى الإيمانِ ، و حَسَّنْتُ خُلقَهُ ، و لَم أبْتَلِهِ بالبُخْلِ ، فإنّي اُريدُ بهِ خَيرا .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال مى فرمايد: ··· هر بنده اى كه بيافرينم و سپس به ايمان رهنمونش شوم و اخلاقش را نيكو گردانم و به بخل گرفتارش نسازم، خير او را خواسته ام.
كنز العمّال عن أبي عنبة: ـ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله ـ : إذا أرادَ اللّه ُبعَبدٍ خَيرا عَسَلَهُ . قيلَ : و ما عَسَلَهُ ؟ قالَ : يَفتَحُ لَهُ عمَلاً صالِحا قَبلَ مَوتِهِ ثُمَّ يَقْبِضُهُ علَيهِ .
كنز العمال ـ به نقل از ابو عنبة ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد او را خوش نام و ستودنى كند. عرض شد: چگونه او را خوش نام و ستودنى مى كند؟ فرمود: قبل از مرگش عمل شايسته اى براى او پيش مى آورد و سپس جانش را مى ستاند .
كنز العمّال عن عمرو بن الحمق : ـ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله ـ : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا اسْتَعْمَلَهُ . قيلَ : كيفَ يَستَعمِلُهُ ؟ قالَ : يَفتَحُ لَهُ عمَلاً صالِحا بَينَ يَديْ مَوتِهِ حتّى يَرْضى مَن حَولَهُ .
كنز العمال ـ به نقل از عمرو بن الحمق ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را به كار مى گيرد . عرض شد : چگونه به كارش مى گيرد ؟ فرمود : در هنگام مرگ كار شايسته اى برايش پيش مى آورد، تا آن كه اطرافيانش خشنود شوند.
كنز العمّال عن أبي أمامة : ـ قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله ـ : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا طَهَّرهُ قَبلَ مَوتِهِ . قيلَ : و ما طَهورُ العَبدِ ؟ قالَ : عَملٌ صالِحٌ يُلْهِمُهُ إيّاهُ حتّى يَقْبِضَهُ علَيهِ .
كنز العمال ـ به نقل از أبو امامة ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد، پيش از مرگ او را پاك مى گرداند . عرض شد : چه چيز بنده را پاك مى كند ؟ فرمود : انجام عمل شايسته اى را به او الهام مى فرمايد و آنگاه جانش را مى ستاند .
امام على عليه السلام : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد، او را در شكم و شهوت عفيف گرداند .
امام على عليه السلام : وقتى خداوند خوبى بنده اى را بخواهد به او قناعت عطا كند، و همسرش را شايسته گرداند.
امام على عليه السلام : هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را در دين فقيه و آگاه گرداند، و يقين به او الهام فرمايد .
عنه عليه السلام : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا ألهَمَهُ الاقْتِصادَ و حُسنَ التَّدْبيرِ ، و جَنَّبَهُ سُوءَ التّدْبيرِ و الإسْرافَ .
امام على عليه السلام : چون خداوند خير بنده اى را بخواهد به او صرفه جويى و حُسنِ تدبير عطا كند و او را از سوء تدبيرى و اسراف، دور سازد .
امام على عليه السلام : هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، او را خِردى استوار و عملى درست ببخشد .
عنه عليه السلام : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا أعَفَّ بَطْنَهُ عنِ الطَّعامِ ، و فَرْجَهُ عنِ الحَرامِ .
امام على عليه السلام : هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد، شكمش را از خوراك [حرام] و شهوتش را از كار حرام پاك نگه دارد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَيرا زَهَّدهُ في الدُّنيا ، و فَقَّههُ في الدِّينِ ، و بَصَّرَهُ عُيوبَها ، و مَن اُوتِيَهُنَّ فَقد اُوتِيَ خَيرَ الدُّنيا و الآخِرَةِ .
امام صادق عليه السلام : هر گاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد او را به دنيا بى اعتنا گرداند، در دين فقيه و آگاهش كند، و به عيبهايش بينا سازد؛ اين سه خصلت به هر كس داده شود، خوبى دنيا و آخرت به او داده شده است.
عنه عليه السلام : إنَّ اللّه َ عزّ و جلّ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا نَكَتَ في قَلبِهِ نُكْتَةً بَيْضاءَ ، فَجالَ القَلبُ بطَلَبِ الحقِّ ، ثُمَّ هُو إلى أمْرِكُم أسْرَعُ مِن الطّيرِ إلى وَكْرِهِ .
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى سفيد در قلب او ايجاد كند كه در نتيجه آن ، دل، در طلب حقّ به گردش در آيد و آن گاه شتابانتر از پرنده اى كه به آشيانه اش رسد ، به عقيده شما گرايد .
التوحيد عن سليمان بن خالد : عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : إنّ اللّه َ تبارك و تعالى إذا أرادَ بَعبدٍ خَيرا نَكَتَ في قلبِهِ نُكْتَةً مِن نُورٍ ، و فَتحَ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ مَلَكا يُسدِّدُهُ . و إذا أرادَ بعَبدٍ سُوءا نَكَتَ في قلبِه نُكْتَةً سَوْداءَ ، و سَدَّ مَسامِعَ قَلبِهِ ، و وكَّلَ بهِ شَيطانا يُضِلُّهُ . ثُمَّ تلا هذهِ الآيةَ : «فمَن يُرِدِ اللّه ُ أنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ للإسلامِ» . .
التوحيد ـ به نقل از سليمان بن خالد ـ : امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ چون خوبى بنده اى را بخواهد، نقطه اى نورانى در دلش پديد آورد و گوشهاى دلش را بگشايد و فرشته اى راهنما بر او بگمارد . و چون بدى بنده اى را خواستار شود، نقطه اى سياه در دلش ايجاد كند و گوشهاى دلش را ببندد و شيطانى گمراه كننده بر او بگمارد . سپس حضرت اين آيه را تلاوت كرد: «و هر كه را خداوند خواهان هدايتش شود سينه اش را براى اسلام بگشايد».
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ اللّه َ إذا أرادَ بعَبدٍ خَيرا شَرحَ صَدرَهُ للإسلامِ ، فإذا أعْطاهُ ذلكَ أنْطقَ لِسانَهُ بالحقِّ ، و عَقَدَ قلبَهُ علَيهِ فعَمِلَ بهِ ، فإذا جَمعَ اللّه ُ لَهُ ذلكَ تَمَّ لَهُ إسلامُهُ .
امام صادق عليه السلام : هر گاه خداوند خير بنده اى را بخواهد سينه اش را براى اسلام فراخ گرداند ؛ و چون اين نعمت را به او عطا كند، زبانش به حقّ گويا شود و دلش با حقّ گره خورد و به آن عمل كند و چون خداوند اين امور را در او گرد آورد، اسلامش به كمال رسيده است .