الإمامُ الباقرُ عليه السلام : قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله كُلُّ مُحاسَبٍ مُعذَّبٌ ، فقالَ لَهُ قائلٌ : يا رسولَ اللّه ِ ، فأينَ قولُ اللّه ِ عزّ و جلّ: «فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسابا يَسيرا» ؟ قالَ : ذلكَ العَرْضُ ، يَعني التَّصَفُّحَ .
امام باقر عليه السلام : رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : هر كه حسابرسى شود عذاب شدنى است . كسى به آن حضرت عرض كرد : اى رسول خدا ! پس اين سخن خداوند عزّ و جلّ چه مى شود كه : «آسان حسابرسى خواهد شد»؟ پيامبر فرمود : آن، يك ديدن و مرور است، يعنى تورّقى بيش نيست .
المستدرك علي الصحيحين عن أبي هريرة : قالَ رسولُ اللّه ُ صلى الله عليه و آله : ثَلاثٌ مَن كُنَّ فيهِ حاسَبَهُ اللّه ُ حِسابا يَسيرا ، و أدْخَلَهُ الجَنّةَ برَحمَتِهِ . قالوا : لمن يا رسولَ اللّه ِ ؟ قالَ : تُعْطي مَن حَرَمَكَ ، و تَعْفو عَمّن ظَلمَكَ ، و تَصِلُ مَن قَطَعكَ .
المستدرك الوسائل ـ به نقل از ابو هريرة ـ : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : سه خصلت است كه در هر كسى باشد خداوند حسابرسى آسانى از او به عمل آورد و به رحمت خود، او را وارد بهشت كند. عرض كردند : آن سه چيست اى رسول خدا ؟ فرمود : به كسى كه تو را [از چيزى] محروم كرده عطا كنى، با كسى كه رابطه اش را با تو قطع كرده پيوند برقرار كنى، و از كسى كه به تو ستم كرده است درگذرى.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إذا بَعثَ اللّه ُ المؤمنَ مِن قَبرِهِ خَرجَ مَعهُ مِثالٌ يَقْدِمُ أمامَهُ ، كُلّما رأى المؤمنُ هَوْلاً مِن أهْوال يَومِ القِيامَةِ قالَ لَهُ المِثالُ : لا تَفْزَعْ و لا تَحْزَنْ و أبْشِرْ بالسُّرورِ و الكَرامَةِ مِن اللّه ِ عزّ و جلّ ، حتّى يَقِفَ بَينَ يدَيِ اللّه ِ عزّ و جلّ فيُحاسِبَهُ حِسابا يَسيرا .
امام صادق عليه السلام : آن گاه كه خداوند مؤمن را از قبرش برانگيزد، همراه او مِثالى بيرون آيد كه پيشاپيش او حركت مى كند و هر زمان كه مؤمن با يكى از صحنه هاى هراس انگيز قيامت رو به رو شود، آن مثال مى گويد : نترس و غم مخور ؛ مژده باد تو را به شادمانى و كرامت خداوند عزّ و جلّ ؛ تا آن كه مؤمن در برابر خداوند عزّ و جلّ مى ايستد و حسابرسى آسانى مى شود .
تفسير نور الثقلين : رُوِيَ : إنَّ الحِسابَ اليَسيرَ هُو الإثابَةُ على الحَسَناتِ و التَّجاوُزُ عنِ السَّيّئاتِ ، و مَن نُوقِشَ الحِسابَ عُذِّبَ .
تفسير نور الثقلين : روايت شده است كه حسابرسى آسان، پاداش دادن به كارهاى نيك و چشم پوشى از گناهان است. اگر در حسابرسىِ كسى چون و چرا شود، عذاب خواهد شد .