الإمامُ الباقرُ عليه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنْ عِلَّةِ احْتِياجِ النّاسِ إلَى النّبيّ و الإمامِ ـ : لِبَقاءِ العالَمِ على صَلاحِهِ ، و ذلِكَ أنَّ اللّه َ عزّ و جلّ يَرْفَعُ العَذابَ عَنْ أهلِ الأرضِ إذا كانَ فِيها نَبِيٌّ أو إمامٌ .
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به علت نياز مردم به پيامبر و امام ـ فرمود : براى اين كه دنيا به سامان ماند؛ چه آنكه خداوند عزّ و جلّ، با وجود پيامبر يا امام در روى زمين، عذاب را از زمينيان بر مى دارد.
عنه عليه السلام :يَخْرُجُ أحَدُكُم فَراسِخَ فَيَطْلُبُ لِنَفْسِهِ دَليلاً ، و أنتَ بِطُرُقِ السّماءِ أجْهَلُ منكَ بِطُرُقِ الأرضِ ، فاطْلُبْ لِنَفْسِكَ دليلاً .
امام باقر عليه السلام :وقتى يكى از شما مى خواهد چند فرسنگ راه بپيمايد، براى خود به دنبال راهنما مى گردد؛ و تو به راههاى آسمان نا آشناترى تا به راههاى زمين، پس، براى خود به دنبال راهنما باش.
الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام :إنَّ اللّه َ لَمْ يَدَعِ الأرضَ بِغَيْرِ عالِمٍ ، و لو لا ذلكَ لَم يُعْرَفِ الحَقُّ مِنَ الباطِلِ .
امام باقر يا امام صادق عليهما السلام:خداوند زمين را بدون عالِم نگذاشته است؛ و اگر اين نبود، حق از باطل شناخته نمى شد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّا لَمّا أثْبَتْنا أنَّ لنا خالِقا صانِعا مُتَعالِيا عنّا و عَنْ جميعِ ما خَلَقَ ··· ثُمَّ ثَبَتَ ذلِكَ في كُلِّ دَهْرٍ و زمانٍ ممّا أتَتْ بهِ الرُّسُلُ و الأنبياءُ مِنَ الدّلائلِ و البَراهينِ ، لِكَيْ لا تَخْلُوَ أرضُ اللّه ِ مِنْ حُجَّةٍ يَكونُ مَعَهُ عِلْمٌ يَدُلُّ على صِدْقِ مَقالَتِهِ و جَوازِ عَدالَتِهِ .
امام صادق عليه السلام :چون ثابت كرديم ما را آفريدگار و صانعى است كه از ما و همه آفريدگان والاتر است ··· آن گاه ثابت مى شود كه در هر عصر و زمانى فرستادگان و پيامبران، با دلايل و براهينى كه براى اثبات حقانيت خود آورده اند، مبعوث شده اند تا زمين خدا از حجّتى كه با خود دانشى گواه بر درستى گفتار و نشانه اى بر عدالتش دارد، خالى نباشد.
عنه عليه السلام :إنَّ الأرضَ لا تَخْلُو إلاّ وَ فِيها إمامٌ، كَيْما إنْ زادَ المُؤمنونَ شَيْئا رَدَّهُمْ ، و إنْ نَقَصُوا شَيْئا أتَمَّهُ لَهُم .
امام صادق عليه السلام :زمين هيچگاه خالى از امام نمى ماند تا اگر مؤمنان چيزى [به دين ]افزودند، آنها را [از اين كژ راهه ]برگرداند و اگر چيزى را كاستند برايشان كامل كند.
بحار الأنوار :عنه عليه السلام : لَم تَخْلُ الأرضُ ـ مُنْذُ كانتْ ـ مِن حُجَّةٍ عالِمٍ ، يُحْيي فيها ما يُميتُونَ مِنَ الحَقِّ . ثُمَّ تلا هذِهِ الآيةَ : «يُرِيْدُوْنَ لِيُطْفِؤُوا نُوْرَ اللّه ِ بِأفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَـافِرُونَ»
.
بحار الأنوار :امام صادق عليه السلام فرمود : زمين ـ از همان گاه كه پديد آمده ـ از حجّتى دانا كه هر حقّى را كه مردم به دست فراموشى مى سپارند زنده كند، تهى نبوده است. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود: «مى خواهند با دهانهاى خود نور خدا را خاموش كنند حال آنكه خدا نور خود را كامل خواهد كرد ، گر چه كافران را ناخوش آيد».
عنه عليه السلام :إنَّ الأرضَ لا تُتْرَكُ إلاّ بعالِمٍ يَحتاجُ النّاسُ إلَيْهِ و لا يَحْتاجُ إلَى النّاسِ ، يَعْلَمُ الحَرامَ و الحَلالَ .
امام صادق عليه السلام :زمين هيچگاه بدون عالِمى كه مردم به او نيازمندند و او از آنان بى نياز است و حلال و حرام را مى شناسد ، رها نمى شود.
الإمامُ الرِّضا عليه السلام ـ في الحِكمَة مِن جَعلِ اُولي لأمرِ ، و الأمرِ بطاعتِهم ـ : لِعِلَلٍ كثيرةٍ ، منها : أنّ الخَلْقَ لَمّا وقَفُوا على حَدٍّ مَحْدُودٍ و اُمِروا أن لا يَتَعدَّوا ذلكَ الحدَّ لِما فيهِ مِنْ فسادِهِمْ لَم يَكُنْ يَثْبُتُ ذلِكَ و لا يَقومُ إلاّ بأنْ يَجْعَلَ عَلَيْهِمْ فيهِ أمينا···
و منها : أنّا لا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الفِرَقِ و لا مِلَّةً مِنَ المِلَل بَقُوا و عاشُوا إلاّ بِقيّمٍ و رئيسٍ لِما لا بدّ لَهُمْ مِنْهُ في أمْرِ الدِّينِ و الدُّنيا ··· لا قِوامَ لَهُمْ إلاّ بِهِ ··· و منها : أنَّهُ لَو لَم يَجْعَلْ لَهُمْ إماما قَيِّما أمِينا حافِظا مُسْتَوْدَعا لَدَرَسَتِ المِلَّةُ و ذَهَبَ الدِّينُ و غُيِّرَتِ السُّنّةُ .
امام رضا عليه السلام ـ در بيان حكمت قرار دادن اولو الامر و فرمان به پيروى از آنها ـ فرمود : به دلايل بسيارى؛ از جمله: چون براى مردمان حد و مرزى مشخص نهاده شده و موظفند كه از آن مرز فراتر نروند؛ زيرا موجب تباهى ايشان مى شود، اين كار به سامان و انجام نمى رسد، مگر اين كه فردى امين بر آنها گمارده شود ··· و ديگر اين كه : ما هيچ گروه و هيچ ملّتى و آيينى را نمى يابيم كه مانده و زيسته باشند مگر با برخوردارى از سرپرست و پيشوا؛ زيرا در كار دين و دنياى خود از او ناگزيرند ··· و جز بدو پابرجا نيستند··· و ديگر اين كه: اگر برايشان پيشوا و سرپرستى درستكار و نگهبان و امانتدار گمارده نمى شد، آيين، كهنه و فرسوده شده، دين از ميان رفته و سنّت دگرگون شده بود.