زندگينامه حضرت امام هادى عليه السلام
پدرش حضرت امام محمد تقى عليه السلام و مادرش بانوى با فضيلتى به نام «سمانه» بود.
امام هادى، مادرش سمانه مغربيه را ستوده و او را اهل بهشت و از صالحان و صدّيقان شمرده است.
نام پيشواى دهم شيعه، «على» بود، تا ياد آور نام حضرت رضا و اميرالمؤمنين باشد، كنيه اش ابوالحسن بود و به خاطر فضايل بيشمار و خصلت هاى برجسته، لقب هايى همچون: نقى، هادى، نجيب، مرتضى، فقيه، ناصح، امين، مؤتمن و... داشت.
وى، دانش فراوان و كمالات ارزنده اى را از خاندان پاك و بزرگ خويش به ارث برده بود و يكى از بزرگترين و شاخص ترين چهره هاى علمى و پارسايى در زمان خود به شمار مى آمد و در نظر اهل بيت پيامبر، همچنين از ديد مردم عادى مقام و منزلتى بلند داشت و همه علويان او را به پيشوايى و فضيلت و بزرگى قبول داشتند.
امام هادى عليه السلام در سنّ هشت سالگى پدر خويش را از دست داد و با شهادت امام جواد عليه السلام مسؤوليت هدايت دينى و اخلاقى شيعه بردوش وى قرار گرفت، مدّت امامت او ۳۳ سال طول كشيد (از سال ۲۲۰ تا ۲۵۴ هجرى) و در مدّت عمر خويش با هفت تن از خلفاى بنى عباس همزمان بود: مأمون، معتصم، واثق، متوكّل، منتصر، مستعين، معتزّ، از اين ميان، متوكّل عباسى بيشترين جسارت و سختگيرى و دشمنى را با آن حضرت و اهل بيت پيامبر و بارگاه اباعبداللّه الحسين و تخريب مكرّر قبر آن حضرت داشت. امام به دستور او در سال ۲۴۳ هجرى از مدينه به سامرّا تبعيد شد، تا زير نظر و كنترل دستگاه خلافت باشد، هر چند در ظاهر، برخوردى احترام آميز و نيكو با او مى شد. از آن پس تا پايان عمر به مدّت ۱۱ سال در سامرّا بود و همانجا به شهادت رسيد. همسر او «حُديث» نام داشت و از آن حضرت چهار پسر و يك دختر باقى ماند.
در مدّت ۱۵ سالى كه حضرت، با متوكّل عباسى معاصر بود، از طرف اين خليفه گستاخ و سنگدل برخوردهاى اهانت آميز و جلب و احضار به دربار انجام مى گرفت و امام هادى مظلومانه آن شرايط سخت را تحمّل مى كرد. شخصيت ممتاز و معنوى حضرت به حدّى بود كه در اين برخوردها، حتّى غلامان و درباريان مجذوب بزرگوارى و عظمت حضرت مى شدند و گاهى خود خليفه هم مرعوب نفوذ معنوى اين حجت خدا مى گشت و با احترام، حضرت هادى را به خانه اش باز مى گرداند.
امام هادى عليه السلام نيز مثل پدران خود، گنجينه دانش هاى الهى و معارف دينى بود و راويان بسيارى خوشه چين خرمن علوم وى بودند و احاديث او را مى شنيدند، ثبت مى كردند و براى ديگران بازگو مى كردند. على بن مهزيار اهوازى، عبدالعظيم حسنى، ابن سكّيت، احمد بن اسحاق اشعرى، ايوب بن نوح و حسن بن راشد از آن جمله اند. اينها همه در شرايطى بود كه حضرت هادى تحت نظر بود و هوادارانش به زحمت مى توانستند با او ارتباط داشته باشند و خدمتش برسند، بخصوص سالهايى كه امام در سامرا به سر مى برد و فشار سياسى از سوى متوكّل و حاميان او نسبت به امام زياد بود و پيوسته در پى بهانه اى براى محدود ساختن يا كشتن حضرت بودند و هرچند وقت يك بار، به اتّكاى گزارشهاى دريافتى و به بهانه اينكه وى زمينه ساز قيام و شورش بر ضدّ خليفه است، شبانه به خانه اش ريخته، تفتيش مى كردند و امام را با وضع نامناسبى به قصر متوكّل مى بردند.
در آن روزگار، ستم عباسيان بسيار بود و آشفتگى هاى درون دستگاه خلافت و درگيريهاى داخلى بر سر قدرت وجود داشت و گوشه و كنار، علويان نيز نهضت هايى را به راه مى انداختند و در اين حركت هاى انقلابى شعارشان دعوت به «رضاى آل محمد» بود، كه اغلب منظورشان امامان معصوم بود. در چنين شرايط بحرانى، امام هادى رسالت خود را دفاع از ماهيت اسلام و تربيت نسلى از راويان برجسته و ترويج كنندگان فرهنگ اهل بيت و مقابله با گرايشهاى انحرافى و بدعت هاى دينى و غُلات بود و از حجت معصوم الهى چه انتظارى جز پاسدارى از مكتب وحى و حقيقت اسلام و قرآن؟ پى ريزى تدوين كتب معتبر حديث و تفسير و كلام از سوى علماى شيعه، بطور عمده در زمان آن امام شكل گرفت و آن حضرت، مرجع دانشمندان، فقها و متكلمان عصر خويش شمرده مى شد و عالمان و محدثان را گرامى مى داشت. دليل اين حقيقت، احاديث فراوانى است كه در زمينه هاى مختلف معارف دينى از آن پيشواى معصوم نقل شده است.
عبادت و دعا، پارسايى و زهد، بخشش وجود، حلم و عفو، رسيدگى به مساكين و احسان به فقرا، تلاش اقتصادى در مزرعه براى تأمين زندگى، سعى را راهنمايى فكرى و هدايت دينى گمراهان، بر حذر داشتن مردم از غُلات و واقفيّه و دراويش و منحرفان فكرى و سلوكى، هديه بخشى به شاعران متعهّد، از خصلت هاى نيكوى امام هادى بود. موعظه هايش دلنشين و سخنان حكمت آميزش تأثير گذار بود. حتى در بزم شراب متوكّل وقتى حاضرش كردند و با اجبار از او خواستند كه شعر بخواند، اشعار حكيمانه و پندآميز «باتوا على قلل الأجبال...» را خواند، به نحوى كه خليفه منقلب و گريان شد و با احترام، امام را به خانه اش باز گرداندند.
امام هادى عليه السلام، پس از عمرى پر محنت امّا پر افتخار، سرانجام با توطئه معتمد عباسى در ۴۲ سالگى مسموم شد و به شهادت رسيد. شهادت وى در سوّم رجب سال ۲۵۴ هجرى بود. فرزندش امام حسن عسكرى عليه السلام بر جنازه پدر بزرگوارش نماز خواند و او را در همان خانه اى كه مى زيست به خاك سپرد. امروز شهر سامرا در عراق، مدفن او را چون نگينى در برگرفته و حرم او، قبله اهل دل و زيارتگاه شيعيان است.
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
لاْتـَعْـدُ
وَلاتَجْعَلْ لِلأيّامِ صُنْعا فىحُكْمِ اللّه ِ.
[تحف العقول، ص ۴۸۳.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
مَنْ اَطاعَ الخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ المَخْلُوقينَ
وَمَنْ اَسْخَطَ الخالِقَ فَلْيَيْقَنْ اَنْ يَحِّلَ بِهِ سَخَطُ المَخْلُوقينَ .
[تحف العقول، ص ۴۸۲.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
وَ قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اَبْقـُوا النِّعـَمَ بِحُسْنِ مُجـاوَرَتِها
وَالْتَمِسوُا الزِيّادَةَ فيها بِالشُّكرِ عَلَيها.
[بحار الانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اِنَّ اللّه َ اِذا أَرادَ بِعَبْدٍ خَيرا
إذا عُوتِـبَ قَبِـلَ.
[تحف العقول، ص ۴۸۱.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
الغِنى قِلَِّةُ ما تَمَنّيكَ
وَالرِّضا بما يَكْفيكَ.
[اعيان الشيعة، ج ۲، ص ۳۹.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللّه ِ أنْ يُصِرَّ العَبدُ عَلَى المَعصِيَةِ
وَ يِتَمَنّى عَلَى اللّه ِ المَغفِرَةَ.
[حياة الإمام على الهادى ص ۱۶۴.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفسُهُ
فـَلا تَأْمَنْ شَـرَّهُ.
[تحف العقول، ص ۷۷۴.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
أَلدُّنيـا سـُوقٌ
رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخـَرُونَ.
[تحف العقول، ص ۷۷۴.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اَلنّاسُ فِي الدُّنيا بِالْأَموالِ
وَفىِ الاْخِـرَةِ بِالاَْعـمالِ.
[بحارالانوار / /۷۸ ۳۶۹.]
امام هادى عليه السلامفرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ يَكادُ اَنْ يُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ
وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفيهَ يَكادُ اَنْ يُطْفِى ءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ.
[تحف العقول، ص ۷۷۲.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
راكِبُ الْحَرُونِ اَسيرُ نَفْسِهِ
وَالْجـاهِلُ اَسـيرُ لِسانِهِ.
[بحار الانوار ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام محمد تقى عليه السلام فرمود:
قالَ يَحَيَى بنُ عَبْدِالْحَميد:
سَمِعْتُ ابَاالحَسَنِ عليه السلام يَقُولُ لِرَجلٍ ذَمَّ اِلَيهِ وَالِدا لَهُ فَقْالَ:
اَلْعُقُوقُ ثَكَلُ مَنْ لَمْ يَثْكَلْ.
[بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۹.]
يحيى بن عبدالحميد گويد:
عَنْ اَبِى الْحَسَنِ الثّالِث عليه السلام إنَّهُ قالَ:
إذا كانَ زَمانٌ أَلْعَدلُ فيهِ اَغْلَبُ مِنَ الْجَورِ
فَحَرامٌ أنْ يُظَنَّ بِاَحَدٍ سُوءٌ حَتّى يُعْلَمَ ذلِكَ مِنهُ،
وَإذا كانَ زَمانٌ الْجَوْرُ أغلَبُ فيهِ مِنَ الْعَدْلِ
فَلَيْسَ لِأَحَدٍ اَنْ يَظُنَّ بِأَحَدٍ خَيرا مالَمْ يَعْلَمْ ذلِكَ مِنْهُ
[بحارالانوار ، ج ۱۷، ص ۲۱۶.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث عليه السلام لِرَجُلٍ وقَدْ اَكثَرَ مِنْ اِفراطِ الثَّناءِ عَلَيْهِ:
اَقْبِلْ عَلى شَـأنِكَ،
فإنَّ كَثرَةَ الْمَلَقِ يَهْجُمُ عَلَى الْظِنَّةِ،
وَإذا حَلَلْتَ مِنْ اَخيكَ فى مَحَلِّ الثِّقَةِ
فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّيَّةِ.
[مسند الإمام الهادى عليه السلام، ص ۳۰۲.]
امام هادى عليه السلام خطاب به كسى كه در ستايش از ايشان زياده روى كرده بود، فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
إِنَّ اللّه َ يُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ
وَيَـكْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ .
[حياة الإمام على الهادى ص ۱۵۳.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اَلعُقُوقُ يُعَقِّبُ القِلَّةَ ويُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ.
[بحار، ج ۷۴ ، ص ۸۴.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
العُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ
داعٍ إِلَى الغـَمْطِ والْجـَهْلِ.
[اعيان الشيعة، ج ۲، ص ۳۹.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
عَنِ الإمامِ الهادى عليه السلام:
مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ
فَهـُوَ أَولى بِالحِرمـانِ.
[حياة الإمام على الهادى ص ۱۵۷.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
مَـنْ جَـمَـعَ لَـكَ وُدَّهُ وَرَأْيَـهُ
فَـاجْمَـعْ طـاعَتَـكَ.
[تحف العقول، ص ۷۷۲.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اُذْكُـرْ حَسَـراتِ التَّـفْريـطِ
بِـأَخْـذِ تَقْـديمِ الْحَـزْمِ.
[بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
اِنَّ اللّه َ جَعَلَ الدُّنيا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى
وَجَـعَلَ بَـلوَى الدُّنيا لِثَـوابِ الاْخِـرَةِ سَبَبَا
وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنيا عِوَضا.
[تحف العقول، ص ۴۸۳]
امام هادى عليه السلام فرمود:
عَنْ اَبىِ الْحَسَنِ الثّالِثِ عليه السلام أَنَّهُ قالَ:
مَنِ اتَّقَى اللّه َ يُتَّقى وَمنْ اَطاعَ اللّه َ يُطاعُ
[تحف العقول، ص ۷۷۰.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الهادى عليه السلام:
الشّاكِرُ اَسْعَدُ بِالشُّكِر مِنْهُ بِالنِّعمَةِ الَّتى اَوْجَبَتْ الشُّكر لِأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّكْرُ نِعَمٌ وَعُقبى.
[تحف العقول، ص ۷۷۲.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ ابُوالحَسَنِ الثّالِث عليه السلام:
مَـنْ رَضِـىَ عَـنْ نَفْـسِهِ،
كَثُـرَ السّـاخِطُـونَ عَلَـيْهِ.
[بحارالانوار، ج ۷۸ ص ۳۶۸.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
مَنْ اَمِنَ مَكْرَ اللّه ِ وَأَليمَ أَخْذِهِ
تَكَبَّرَ حَتّى يَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ
و مَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ
هانَتْ عَلَيْهِ مَصائِبُ الدُّنيا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ.
[تحف العقول، ص ۷۷۲.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَديمَةَ
وَ يَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ
وَ أَقَلُّ ما فيهِ اَنْ تَكُونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ،
وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ.
[بحارالانوار ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث عليه السلام:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ
وَالزَّهـْوُ جالِبُ الْمـَقْتِ.
[بحارالانوار ج ۷۲ ص ۱۹۹.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلجَـهْلُ والبُـخْلُ أذَمُّ الأخــلاقِ.
[مآثرا الكبراء ج ۳ ص ۲۲۲.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
خَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فاعِلُهُ،
وَاَجْمَلُ مِنَ الْجَميلِ قائِلُهُ،
وَأرْجَحُ مِنَ الْعِلمِ حامِلُهُ،
وَشَرٌّ مِنَ الشَّرِّ جالِبُهُ،
وَاَهْوَلُ مِنَ الْهَوْلِ راكِبُهُ.
[بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۷۰]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام لِلْمُتوَكِلِّ فى جَوابِ كَلامٍ دارَ بَينَهُما :
لاتَطلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدَرتَ عَلَيْهِ،
وَلاَ الْوَفاءَ مِمَّنْ غَدَرْتَ بِهِ،
وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سوُءَ ظَنِّكَ الِيهِ،
فَإنَّما قَلبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.
[بحارالانوار، ج ۷۸ ص ۳۷۰.]
امام هادى عليه السلام در جواب سخنى كه ميان او و متوكّل گذشت ، فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلْغَـضَبُ عَلـى مَـنْ تَمْلِـكُ لُـؤْمٌ.
[بحارالأنوار ج ۷۸ ص ۳۷۰.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
حُسنُ الصُّورَةِ جَمـالٌ ظـاهِـرٌ.
و حُسـنُ العَـقلِ جمـالٌ باطِـنٌ.
[مآثراالكبراء، ج ۳ ص ۲۲۲.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اِيّاكَ وَالْحَسَـدَ فَاِنَّهُ يَبينُ فيكَ
وَلايَعْمَـلُ فـى عَـدُوِّكَ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۷۰.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
ألْحِكْمَةُ لاتَنْجَعُ فِى الطِّباعِ الْفاسِدَةِ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۷۰.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اُذْكُرْ مَصـْرَعَكَ بَيْنَ يـَدَىْ اَهْلِكَ
وَلاطَبيبٌ يَمْنَعُكَ وَلاحَبيبٌ يَنْفَعُكَ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۷۰.]
امام على النقى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلسَّهَـرُ اَلَـذُّ لِلْمَنـامِ
وَالْجُوعُ يَزيدُ فيطيبِ الطَّعامِ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام هادى عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلْهَزْلُ فُكاهَةُ السُّفهاءِ
وَصِنـاعَةُ الجُهّـالْ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلْمَقاديرُ تُريكَ ما لَمْ يَخْطُرْ بِبالِكَ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۶۸.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
العِتـابُ مِفْتـاحُ الثِّقـالِ
وَالْعِتـابُ خَيـرٌ مِـنَ الْحِقْـدِ.
[بحارالأنوار ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام دهم عليه السلام فرمود:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام:
اَلْمُـصيبَـةُ لِلصّـابِرِ واحِـدَةٌ
ولِلْـجـازِعِ اثْنتـانِ.
[بحارالأنوار، ج ۷۸ ص ۳۶۹.]
امام هادى عليه السلام فرمود: