رسول اللّه صلي الله عليه و آله : أعظَمُ النّاسِ فِي الدُّنيا خَطَرا [ الخَطَر : ارتفاع القدر والمال والشرف والمنزلة (لسان العرب : ج ۴ ص ۲۵۱ «خطر») . ] مَن لَم يَجعَل لِلدُّنيا عِندَهُ خَطَرا . [ كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۳۹۵ ح ۵۸۴۰ ، الأمالي للصدوق : ص ۷۳ ح ۴۱ كلاهما عن يونس بن ظبيان عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، معاني الأخبار : ص ۱۹۵ ح ۱ عن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلي الله عليه و آله ، كنز الفوائد : ج ۱ ص ۳۰۰ عن الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام عنه صلي الله عليه و آله ، أعلام الدين : ص ۳۲۲ ، بحار الأنوار : ج ۷۳ ص ۸۸ ح ۵۵ . ]
پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : پُر ارج ترين مردم در دنيا ، كسى است كه به دنيا ارج ننهد.
نوادر الاُصول عن أنس : بَينَما نَحنُ جُلوسٌ عِندَ رَسولِ اللّه صلي الله عليه و آله فَقالَ : يَطَّلِعُ عَلَيكُمُ الآنَ رَجُلٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ . فَاطَّلَعَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصار تَنطِفُ [ النَّطْفُ : القَطْرُ . ونَطَفَ الماءُ ونَطَف الحبّ والكوز وغيرهما يَنطِف ويَنطُف : قَطَرَ (لسان العرب : ج ۹ ص ۳۳۶ «نطف») . ] لِحيَتُهُ مِن ماءِ وُضوئِهِ ، مُعَلِّقٌ نَعلَهُ في يَدِهِ الشِّمالِ .
فَلَمّا كانَ مِنَ الغَدِ قالَ رَسولُ اللّه صلي الله عليه و آله : يَطلُعُ عَلَيكُمُ الآنَ رَجُلٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ . فَأَطلَعَ ذلِكَ الرَّجُلُ عَلى مِثلِ مَرتَبَتِهِ الاُولى .
فَلَمّا كانَ مِنَ الغَدِ قالَ صلي الله عليه و آله مِثلَ ذلِكَ ، فَأطلَعَ الرَّجُلُ ، فَلَمّا قامَ اتَّبَعَهُ عَبدُ اللّه ِ بنُ عَمرِو بنِ العاص ، فَقالَ : إنّي لاحَيتُ [ لاحَيتُ الرجُلَ : إذا نازعتَه (الصحاح : ج ۶ ص ۲۴۸۱ «لحى») . ] أبي فَأَقسَمتُ ألاّ أدخُلَ عَلَيهِ ثَلاثا ، فَإِن رَأَيتَ أن تُؤوِيَني إلَيكَ حَتّى يَحِلَّ يَميني فَعَلتَ ، قالَ : نَعَم .
فَإِذا لَهُ خَيمَةٌ ، ونَخلٌ ، وشاةٌ ، فَلَمّا أمسى خَرَجَ مِن خَيمَتِهِ ، فَاحتَلَبَ العَنزَ ، وَاجتَنى لي رُطَبَةً ، ثُمَّ وَضَعَهُ فَأَكَلتُ ، فَباتَ نائِما وبِتُّ قائِما ، وأصبَحَ مُفطِرا وأصبَحتُ صائِما ، فَفَعَلَ ذلِكَ ثَلاثَ لَيالٍ ، غَيرَ أنَّهُ كانَ إذَا انقَلَبَ عَلى فِراشِهِ ذَكَرَ اللّه َ تَعالى وكَبَّرَ حَتّى يَقومَ لِصَلاةِ الفَجرِ ، فَيُسبِغَ الوُضوءَ ، غَيرَ أنّي لا أسمَعُهُ يَقولُ إلاّ خَيرا .
فَلَمّا مَضَتِ اللَّيالي ، وكِدتُ أحتَقِرُ عَمَلَهُ ، قُلتُ : يا عَبدَ اللّه ، إنَّهُ لَم يَكُن بَيني وبَينَ والِدي غَضَبٌ ولا هِجرَةٌ ، ولكِنّي سَمِعتُ رَسولَ اللّه صلي الله عليه و آله يَقولُ لَكَ ثَلاثَ مَرّاتٍ في ثَلاثِ مَجالِسَ : «يَطلُعُ عَلَيكُمُ الآنَ رَجُلٌ مِن أهلِ الجَنَّةِ» فَطَلَعتَ أنتَ تِلكَ المَرّاتِ الثَّلاثَ ، فَأَردتُ أن آوِيَ إلَيكَ فَأَنظُرَ ما عَمَلُكَ ، فَأَخبِرني ما عَمَلُكَ ؟!
قالَ : فَائتِ الَّذي أخبَرَكَ حَتّى يُخبِرَكَ بِعَمَلي .
فَأَتَيتُ رَسولَ اللّه صلي الله عليه و آله فَقالَ : اِيتِهِ فَمُرهُ فَليُخبِركَ .
فَقُلتُ : إنَّ رَسولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَأمُرُكَ أن تُخبِرَني .
قالَ : أمّا الآنَ فَنَعَم ، لَو كانَتِ الدُّنيا لي فَاُخِذَت مِنّي لَم أحزَن عَلَيها ، ولَو اُعطيتُها لَم أفرَح بِها ، وأبيتُ ولَيسَ عَلى أحَدٍ في قَلبي غِلٌّ ، ولا أحسُدُهُ عَلى خَيرٍ أعطاهُ اللّه ُ إيّاهُ .
قالَ عَبدُ اللّه ِ : لكِنّي وَاللّه ِ أقومُ اللَّيلَ ، وأصومُ النَّهارَ ، ولَو وُهِبَت لي شاةٌ لَفَرِحتُ بِها ، ولَو ذَهَبَت لَحَزِنتُ عَلَيها ، وَاللّه ِ لَقَد فَضَّلَكَ اللّه ُ عَلَينا فَضلاً بَيِّنا . [ نوادر الاُصول : ج ۱ ص ۳۸۵ ، الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۱۱۴ ، وأيضا بسند آخر عن عبد العزيز بن أبي رواد نحوه . ]
نوادر الاصول : به نقل از اَنَس: نزد پيامبر خدا نشسته بوديم كه ناگاه فرمود: «هم اينك ، مردى از اهل بهشت بر شما در مى آيد. در اين هنگام ، مردى از انصار ـ كه آب وضو از ريشش مى چكيد و كفش خود را در دست چپش گرفته بود ـ وارد شد.
فرداى آن روز، باز پيامبر خدا فرمود: «هم اينك ، مردى از اهل بهشت بر شما در مى آيد» و باز ، همان مرد با همان وضع ، وارد شد.
فرداى آن روز نيز پيامبر صلي الله عليه و آله همان سخن را فرمود و باز ، همان مرد ، وارد شد. چون برخاست و رفت، عبد اللّه بن عمرو بن عاص ، در پىِ او روان شد و [ به وى [گفت: من با پدرم مشاجره كرده ام و سوگند خورده ام كه تا سه روز ، نزد او نروم. بنا بر اين، اگر صلاح مى دانى ، مرا نزد خود ، جاى ده تا به سوگندم عمل كنم . مرد گفت: باشد.
با او رفتم . ديدم خيمه اى و نخلى و گوسفندى دارد. شب كه شد ، از خيمه اش خارج شد و بز خود را دوشيد و خرمايى چيد و آنها را نزد من نهاد
و من خوردم و او خودش بى شام خفت و من شب را به نماز و عبادت گذراندم. صبح كه شد ، او صبحانه خورد و من ، روزه داشتم . سه شب به همين منوال گذشت و هرگاه در رخت خوابش از اين پهلو به آن پهلو مى شد ، ذكر خداى متعال مى گفت و تكبير مى گفت و صبح براى نماز ، بيدار مى شد و وضوى كامل مى گرفت و من ، جز سخن خير از او نمى شنيدم.
چون چند شب گذشت و كار او در نظر من تقريباً ناچيز آمد، گفتم: اى بنده خدا! ميان من و پدرم ، نه مشاجره اى بوده و نه قهرى؛ بلكه از پيامبر خدا ، سه بار در سه مجلس شنيدم كه فرمود: «هم اينك ، مردى از اهل بهشت بر شما در مى آيد» و هر سه بار ، تو وارد شدى . از اين رو ، خواستم [ مرا به خانه ات ببرى ] تا عمل تو را ببينم. پس، به من بگو كه تو چه عملى انجام مى دهى [كه اهل بهشت شده اى]؟
مرد گفت: به نزد همان كسى كه به تو خبر داده ، برو تا از عمل من به تو خبر دهد.
من نزد پيامبر خدا رفتم. ايشان فرمود: «نزد خود او برو و بگو بايد حقيقت را به تو بگويد».
من نزد آن مرد رفتم و گفتم: پيامبر خدا به تو امر مى كند كه مرا خبر دهى.
مرد گفت: حال كه چنين است ، مى گويم. اگر دنيا از من باشد و از من گرفته شود ، ناراحت نمى شوم و اگر دنيا به من داده شود ، از آن شادمان نمى شوم. شب را در حالى مى خوابم كه از هيچ كس ، كينه اى به دل ندارم، و بر نعمتى كه خداوند به او داده است ، حسادت نمى كنم.
عبد اللّه گفت: امّا من، به خدا سوگند كه شب ها را به عبادت مى گذرانم، و روزها را روزه مى گيرم ؛ ليكن اگر گوسفندى به من ببخشند ، خوش حال مى شوم و اگر از دستم برود ، ناراحت مى شوم. به خدا سوگند كه خداوند ، تو را بر ما برترى آشكارى داده است.
الإمام عليّ عليه السلام : كانَ لي فيما مَضى أخٌ فِي اللّه ِ ، وكانَ يُعَظِّمُهُ في عَيني صِغَرُ الدُّنيا في عَينِهِ ... . [ نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۹ ، غرر الحكم : ح ۷۲۶۴ ، تحف العقول : ص ۲۳۴ عن الإمام الحسين عليه السلام وفيه «كان من أعظم الناس في عيني ، وكان رأس ما عَظُم به في عيني صِغَر الدنيا في عينه» ، بحار الأنوار : ج ۶۷ ص ۳۱۴ ح ۴۹ . ]
امام على عليه السلام : در گذشته ، برادرى دينى داشتم كه خُردىِ دنيا در نگاه او، وى را در نظرم بزرگ مى نمود... .
تنبيه الخواطر : قيلَ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام : مَن أعظَمُ النّاسِ قَدرا؟ قالَ : مَن لَم يُبالِ الدُّنيا في يَدَي مَن كانَت . [ تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۹ ، جامع الأخبار : ص ۲۹۶ ح ۸۰۸ ، الدرّة الباهرة : ص ۲۸ ، أعلام الدين : ص ۳۰۲ والثلاثة الأخيرة عن الإمام الباقر عليه السلام ، إرشاد القلوب : ص ۲۵ عن الإمام زين العابدين عليه السلام . ]
تنبيه الخواطر: به حسين بن على عليهماالسلام گفته شد: پُر ارج ترين مردم كيست؟
فرمود: «كسى كه اهمّيت ندهد دنيا در دست كيست».
الإمام عليّ عليه السلام ـ فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ ـ : الزّاهِدُ فِي الدّينارِ وَالدِّرهَمِ أعَزُّ مِنَ الدّينارِ وَالدِّرهَمِ . [ شرح نهج البلاغة : ج ۲۰ ص ۳۰۱ ح ۴۳۶ . ]
امام على عليه السلام ـ در حكمت هاى منسوب به ايشان ـ : بى اعتناى به دينار و درهم ، با ارزش تر از دينار و درهم است.
تاريخ دمشق عن سُفيانَ بن عُيَينَة : قيلَ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَين بنِ عَلِيِّ بن أبي طالِبٍ عليه السلام : مَن أعظَمُ النّاسِ خَطَرا؟ قالَ : مَن لَم يَرضَ الدُّنيا خَطَرا لِنَفسِهِ . [ تاريخ دمشق : ج ۴۱ ص ۴۰۸ ، البداية والنهاية : ج ۹ ص ۱۰۵ وفيه «من لم ير الدنيا لنفسه قدرا» ؛ تحف العقول : ص ۲۷۸ ، نثر الدر : ج ۱ ص ۳۳۹ ، نزهة الناظر : ص ۹۴ ح ۲۹ وفيها «لم ير» بدل «لم يرض» ، بحار الأنوار : ج ۷۸ ص ۱۳۵ ح ۳ . ]
تاريخ دمشق ـ به نقل از سفيان بن عُيينه ـ : به على بن حسين بن على بن ابى طالب عليهم السلام گفته شد: مهم ترين مردم چه كسى است؟
فرمود: «كسى كه دنيا در نظرش اهمّيتى نداشته باشد».
الإمام الصادق عليه السلام : قالَ رَجُلٌ لاِءَبي : مَن أعظَمُ النّاسِ فِي الدُّنيا قَدرا؟ فَقالَ : مَن لَم يَجعَلِ الدُّنيا لِنَفسِهِ في نَفسِهِ خَطَرا . [ مستطرفات السرائر : ص ۱۶۵ ح ۱۰ ، الحكايات للمفيد : ص ۹۷ ح ۱۰ عن يزيد بن خليفة وفيه «تجعل» بدل «يجعل» ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۳۶۳ عن الإمام الباقر عليه السلام نحوه . ]
امام صادق عليه السلام : مردى به پدرم گفت: پُر منزلت ترينِ مردم در دنيا ، چه كسى است؟
فرمود: «كسى كه دنيا در دل و ديده اش بى قدر و منزلت باشد».
الإمام الكاظم عليه السلام : إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدرا الَّذي لا يَرَى الدُّنيا لِنَفسِهِ خَطَرا . [ الكافي : ج ۱ ص ۱۹ ح ۱۲ عن هشام بن الحكم ، تحف العقول : ص ۳۸۹ ، الدرّة الباهرة : ص ۲۸ عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه «قدرا» بدل «خطرا» ، بحار الأنوار : ج ۱ ص ۱۴۱ ح ۳۰ . ]
امام كاظم عليه السلام : با ارزش ترينِ مردم ، كسى است كه براى دنيا ارزشى قائل نباشد.
مُسَكِّن الفُؤاد : رُوِيَ أنَّهُ صلي الله عليه و آله لَمّا ماتَ عُثمانُ بنُ مَظعون كَشَفَ الثَّوبَ عَن وَجهِهِ ، ثُمَّ قَبَّلَ ما بَينَ عَينَيهِ ، ثُمَّ بَكى طَويلاً ، فَلَمّا رُفِعَ السَّريرُ قالَ : طوباكَ يا عُثمانُ لَم تَلبَسكَ الدُّنيا ولَم تَلبَسها . [ مسكّن الفؤاد : ص ۹۵ ، بحار الأنوار : ج ۸۲ ص ۹۱ ح ۴۳ وراجع الفردوس : ج ۲ ص ۴۵۱ ح ۳۹۴۵ . ]
مسكّن الفؤاد: روايت شده است كه چون عثمان بن مظعون در گذشت، پيامبر خدا ، پارچه را از روى او كنار زد و پيشانى اش را بوسيد و آن گاه ، لَختى گريست و چون تابوت را برداشتند، فرمود: «خوشا به حالت ، اى عثمان! نه دنيا تو را پوشيد [و فريفت] ، و نه تو [جامه] دنيا را پوشيدى».