حديث و آيات: جانشينان پيامبر صلى الله عليه و آله

الإمام عليّ عليه السلام ـ في صِفَةِ الإِمامِ المَهدِيِّ عليه السلام ـ : قَد لَبِسَ لِلحِكمَةِ جُنَّتَها [ جُنّة الحكمة: مايحفظها على صاحبها من الزهد والورع، فالجُنّة هيالسترة أو الدرع . (لسان العرب : ۱۳/۹۴) . ] ، وأخَذَها بِجَميعِ أدَبِها ، مِنَ الإِقبالِ عَلَيها والمَعرِفَةِ بِها والتَّفَرُّغِ لَها ، فَهِيَ عِندَ نَفسِهِ ضالَّتُهُ الَّتي يَطلُبُها ، وحاجَتُهُ الَّتي يَسأَلُ عَنها . فَهُوَ مُغتَرِبٌ إذَا اغتَرَبَ الإِسلامُ ، وضَرَبَ بِعَسيبِ [ العسيب : عظم الذَّنَب . (لسان العرب : ۱ / ۵۹۹) . ] ذَنَبِهِ ، وألصَقَ الأَرضَ بِجِرانِهِ [ جِران البعير : مقدّم عنقه من مذبحه إلى منحره . (القاموس المحيط : ۴ / ۲۰۹) . ] . بَقِيَّةٌ مِن بَقايا حُجَّتِهِ ، خَليفَةٌ مِن خَلائِف أنبِيائِهِ [ نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۲ . ] .
امام على عليه السلام ـ در توصيف امام مهدى عليه السلام ـ : زره حكمت را پوشيده و آدابش را كه عبارت است از توجّه و شناختن و خود را فارغ ساختن (از علاقه به دنيا) فرا گرفته، پس حكمت نزد آن حضرت گمشده اى است كه آن را جسته و نيازى است كه آن راطلبيده، پس آن بزرگوار غريب است هر گاه اسلام غريب گردد و (مانند شتر خسته) دم بر زمين نهد و گردن بچسباند و برنخيزد، او جانشينى از جانشينهاى پيغمبران خدا مى باشد.