کتابخانه احادیث شیعه

نكوهش خنياگرى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند مرا به عنوان رحمتى براى جهانيان برانگيخت و من سازها و نى ها و كارهاى جاهلى را نابود (قدغن) مى كنم.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : زنهار از گوش دادن به سازها و آوازها؛ زيرا اين دو نفاق را در دل مى رويانند، همچنان كه آب سبزه را مى روياند.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : دو آوازند كه در دنيا و آخرت لعنت شده هستند : آواز نى به هنگام خوشى و شيون در مصيبت.
نمایش منبع
سنن أبي داوود ـ به نقل از پيرى كه ابو وائل را در مجلس وليمه اى ديده بود ـ : مجلسيان شروع به لهو و لعب و پايكوبى و آوازه خوانى كردند.ابو وائل بلند شد و گفت : از عبد اللّه شنيدم كه مى گويد: از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود : آوازه خوانى نفاق در دل مى روياند.
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : آوازه خوانى از جمله گناهانى است كه خداوند عزّ و جلّ براى آن وعده آتش داده است، آن جا كه مى فرمايد : «و از مردم كسانى هستند كه سخن بيهوده را خريدارند تا [مردم را ]بى[هيچ ]دانشى از راه خدا گمراه كنند و راه خدا را به ريشخند گيرند. براى آنان عذابى خوار كننده خواهد بود».
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ [در توصيف بندگان خداى رحمان در آيه ]«و كسانى كه در مجلس زور (باطل) حضور نيابند» ـ : [مقصود از زور (باطل) ]آوازه خوانى است.
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از عبد الأعلى ـ : از امام صادق عليه السلام درباره اين سخن خداوند عزّ و جلّ : «از پليدى بتها دورى كنيد و از گفتار باطل اجتناب ورزيد» سؤال كردم. فرمود : [مقصود از ]پليدى بتها، شطرنج است و [منظور از] گفتار باطل، آوازه خوانى. عرض كردم : منظور از سخن بيهوده در آيه «و از مردم كسانى هستند كه سخن بيهوده را خريدارند» چيست ؟ فرمود : يكى از مصاديق آن، آوازه خوانى است.
نمایش منبع
كتاب من لا يحضره الفقيه : مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : همسايگانى دارم كه آنان را كنيزكانى است كه آواز مى خوانند و عود مى نوازند و گاهى اوقات من به مستراح مى روم و براى اين كه ساز و آواز آنها را بشنوم نشستنم را طول مى دهم. حضرت عليه السلام به او فرمود : اين كار را نكن. مرد گفت : به خدا قسم از روى قصد آن جا نمى روم، بلكه آوازى است كه با گوشم مى شنوم. حضرت فرمود : عجبا از تو مگر نشنيده اى كه خداوند تعالى مى فرمايد : «همانا گوش و چشم و دل ، از همه اينها بازخواست مى شود»؟ آن مرد گويد : انگار اين آيه كتاب خداوند عزّ و جلّ را از هيچ عرب و عجمى نشنيده بودم. لا جرم اين عمل خود را ترك كردم و از خداى بزرگ آمرزش مى طلبم.
نمایش منبع
امام رضا عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال محمّد بن ابى عبّاد كه به آوازه خوانى و شرابخوارى شهره بود و درباره آوازه خوانى سؤال كرد ـ فرمود : اهل حجاز در اين باره رأى و نظرى دارند. در حالى كه اين عمل به منزله باطل و لهو است. مگر نشنيده اى كه خداوند تعالى مى فرمايد : «و چون بر لغو بگذرند، با بزرگوارى مى گذرند».
نمایش منبع
سنن أبى داوود ـ به نقل از نافع ـ : ابن عمر آواز نى اى را شنيد. انگشتانش را در گوشهاى خود كرد و دور شد و به من گفت : اى نافع! چيزى مى شنوى؟ من گفتم : نه. در اين هنگام انگشتانش را از گوشهاى خود برداشت و گفت : من همراه پيامبر صلى الله عليه و آله بودم كه چنين صدايى را شنيد و يك چنين كارى كرد.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی علیه السلام:

مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ؛

هر كس خودش را اصلاح نكند، نمى تواند ديگران را اصلاح نمايد.

غررالحكم، ح8990

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685