کتابخانه احادیث شیعه

نكوهش دغلكارى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مسلمان، برادر مسلمان است و بر هيچ مسلمانى روا نيست كالاى معيوبى را به برادرش بفروشد، مگر اين كه او را از آن عيب آگاه سازد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مؤمنان با يكديگر يكرنگ و مهربانند هر چند خانه ها و پيكرهايشان از هم دور باشد و نابكاران با يكديگر دغلكار و خيانت كارند هر چند خانه ها و پيكرهايشان نزديك به هم باشد.
نمایش منبع
الترغيب و الترهيب ـ به نقل از ابو سباع ـ : ناقه اى از منزل واثلة بن اسقع خريدم و چون آن را بيرون آوردم، در حالى كه اِزارش به زمين كشيده مى شد، خودش را به من رساند و گفت : خريدى؟ گفتم: آرى. گفت : خصوصيت آن را برايت توضيح مى دهم. گفتم : چه خصوصيتى دارد؟ گفت : شترى چاق و سالم است. پرسيد : آيا براى سفر مى خواهى يا براى گوشتش؟ گفتم : آن را براى سفر حجّ مى خواهم. گفت : پس، آن را پس بده. صاحب شتر گفت: خدا خيرت دهد، مى خواهى كار را بر من خراب كنى (معامله را به هم بزنى)؟ واثله گفت:من از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه مى فرمود : بر هيچ كس روا نيست چيزى را بفروشد، مگر اين كه هر عيب و ايرادى دارد به خريدار بگويد و هر كسِ ديگرى هم از آن عيبها اطلاع داشته باشد، بايد بگويد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دغلكارى، خصلت مردمان سركش است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دغلكارى، ناسزا شنيدن در پى دارد.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دغلكارى، بدترين نيرنگ است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دغلكارى، از اخلاق فرومايگان است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : دغلكار، زبانش شيرين است و دلش تلخ.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : از نشانه هاى بدبختى، دغلكارى با دوست است.
نمایش منبع
امام على عليه السلام : بدترين مردم، كسى است كه با مردم دغلكارى كند.
نمایش منبع
تهذيب الأحكام ـ به نقل از حلبى ـ : از امام صادق عليه السلام سؤال كردم : مردى از يك ماده غذايى دو نوع آن را دارد و قيمت هر دو مختلف است اما يكى مرغوبتر از ديگرى مى باشد. لذا آنها را با هم مخلوط مى كند و همه را به يك قيمت مى فروشد حضرت فرمود : درست نيست كه اين كار را بكند و بدين وسيله به مسلمانان غِشّ روا دارد مگر اين كه واقعيت را به آنها بگويد.
نمایش منبع
امام كاظم عليه السلام ـ چون بر هشام بن حكم كه در سايه (تاريكى) مشغول فروختن پارچه شاپورى بود، گذشت ـ فرمود : اى هشام! فروختن كالا در سايه، دغلى است، و دغلى [در معامله] روا نيست.
نمایش منبع
حدیث روز

امام علی علیه السلام:

مَنْ لَمْ يُصْلِحْ نَفْسَهُ لَمْ يُصْلِحْ غَيْرَهُ؛

هر كس خودش را اصلاح نكند، نمى تواند ديگران را اصلاح نمايد.

غررالحكم، ح8990

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685