کتابخانه احادیث شیعه

بزرگداشت فرمانروايان

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : رفتارى را كه پارسيان با بزرگان خود مى كنند، شما نكنيد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مانند عجمها جلو پاى يكديگر بلند نشويد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مانند عجمها، كه براى بزرگداشت يكديگر از جايشان بلند مى شوند، شما بلند نشويد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس دوست داشته باشد كه او نشسته باشد و مردم در برابرش بايستند، جايگاهش در آتش است.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس خوش داشته باشد كه مردمان بسيارى در حضورش بايستند و او نشسته باشد، وارد آتش شود.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس خوش داشته باشد كه مردم وقتى ديدند مى آيد، در برابرش بلند شوند، خانه اى در دوزخ جايگاه او باشد.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : براى من نبايد از جا بلند شد. فقط براى خداوند عزّ و جلّ بايد برخاست.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : لعنت خداوند عزّ و جلّ بر كسى باد كه بندگان در برابرش به صف ايستند.
نمایش منبع
بحار الأنوار ـ به نقل از ابوذر رحمه الله ـ : سلمان و بلال را ديدم كه به سوى پيامبر صلى الله عليه و آله مى آيند.ناگاه سلمان روى پاى رسول خدا صلى الله عليه و آله افتاد و شروع به بوسيدن آن كرد. پيامبر صلى الله عليه و آله او را از اين كار باز داشت و سپس به او فرمود: اى سلمان! رفتارى را كه عجمها با شهرياران خود مى كنند با من نكن. من بنده اى از بندگان خدا هستم و مانند بنده غذا مى خورم و مانند بنده نشست و برخاست مى كنم.
نمایش منبع
تنبيه الخواطر ـ به نقل از أنس ـ : هيچ شخصى نزد خداوند گراميتر از رسول خدا صلى الله عليه و آله نبود. با اين حال وقتى آن حضرت را مى ديديم، برايش بلند نمى شديم چون مى دانستيم كه از اين كار خوشش نمى آيد.
نمایش منبع
نهج البلاغه : امام على عليه السلام ـ در مسير سفر شام به زمين داران انبار كه از مركب هايشان پياده شدند و در برابر ايشان دويدند ـ فرمود : اين چه كارى است كه مى كنيد؟ عرض كردند: رسمى است كه با آن زمام داران خود را احترام مى نهيم. حضرت فرمود: سوگند به خدا كه زمام داران شما از اين كار سودى نمى برند و شما نيز در دنيا خود را به رنج مى افكنيد و در آخرت به سبب اين رفتار شور بخت مى شويد و چه زيانبار است رنج و مشقّتى كه در پى آن كيفر باشد و چه سودمند است آسودگيى كه ايمنى از آتش آورد!
نمایش منبع
صفحه اختصاصي حديث و آيات شرح نهج البلاغة : و في نقلٍ : أنَّهُ عليه السلام مَرَّ بِالأنبارِ فاستَقبَلَهُ دَهاقينُها ··· فلَمّا استَقبَلوهُ نَزَلوا عَن خُيولِهِم ثُمّ جاؤوا يَشتَدُّونَ مَعَهُ ، ··· فقالَ (لَهُم) : ما هذِهِ الدَّوابُّ الّتي مَعَكُم و ما أرَدتُم بِهذا الّذي صَنَعتُم ؟ قالوا : أمّا هذا الّذي صَنَعنا فهُوَ خُلقٌ مِنّا نُعَظِّمُ بِهِ الاُمَراءَ ، و أمّا هذِهِ البَراذِينُ فهَدِيَّةٌ لَكَ ، و قَد صَنَعنا لِلمُسلِمينَ طَعاما و هَيَّأنا لِدوابِّكُم عَلَفا كَثيرا ، فقالَ عليه السلام : أمّا هذا الّذي زَعَمتُم أنَّهُ فيكُم خُلقٌ تُعَظِّمونَ بِه الاُمَراءَ فوَ اللّه ِ ما يَنفَعُ ذلِكَ الاُمَراءَ ، و إنَّكُم لَتَشُقُّونَ بِهِ عَلى أنفُسِكُم و أبدانِكُم فَلا تَعودوا لَهُ ، و أمّا دَوابُّكُم هذِهِ فإن أحبَبتُم أن آخُذَها مِنكُم و أحسُبَها لَكُم مِن خَراجِكُم أخَذناها مِنكُم ، و أمّا طَعامُكُمُ الّذي صَنَعتُم لَنا فإنّا نَكرَهُ أن نَأكُلَ مِن أموالِكُم إلاّ بِثَمَنٍ .حديث
شرح نهج البلاغه : در نقلى آمده است: در هنگام عبور امام على عليه السلام از شهر انبار ، زمين داران آن جا به استقبال ايشان آمدند و از مركب هايشان پياده شده شروع به دويدن در كنار آن حضرت كردند. امام فرمود: اين ستوران كه با خود داريد چيست و مقصودتان از اين كارى كه كرديد چيست؟ عرض كردند: اين كارى كه كرديم رسمى است كه با آن اميران خود را احترام مى نهيم و اين استرها پيشكشى است براى شما. ما براى مسلمانان غذا تدارك ديده ايم و براى چارپايانتان علوفه زيادى فراهم آورده ايم. حضرت فرمود: امّا اين كه گفتيد اين رسمى است كه با آن اميرانتان را احترام مى نهيد، به خدا سوگند كه اين كار ، اميران شما را سود نمى بخشد و شما با اين كار جسم و جانتان را به رنج مى افكنيد، بنا بر اين، اين عمل را تكرار نكنيد . و اما اين چارپايانتان ، اگر دوست داريد كه آنها را قبول كنيم و جزو خراج شما حساب كنيم، مى پذيريم و اما آن غذايى كه برايمان تهيه ديده ايد، ما خوش نداريم از مال شما چيزى بخوريم، مگر اين كه بهايش را بپردازيم.
نمایش منبع
حدیث روز

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:

اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ مِنَ الْخَيْرِ ما يُعَجَّلُ؛

خداوند كار خيرى را كه به آن شتاب شود دوست دارد.

كافى: ج2، ص142، ح4

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685