کتابخانه احادیث شیعه

فضيلت مستضعفان

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آيا شما را از شاهان بهشتيان خبر ندهم؟ هر ناتوان مستضعفى.
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : آيا شما را از بدترين بندگان خدا آگاه نسازم؟ درشت خوى متكبر ؛ آيا شما را از بهترين بندگان خدا آگاه نسازم؟ ناتوان مستضعف .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در توصيف پيامبران ـ فرمود : آنان گروهى مستضعف بودند . خداوند آنها را به گرسنگى آزمود و به سختى گرفتارشان ساخت و در جاهاى ترسناك امتحانشان كرد و آنان را با ناملايمات خالص و پاك گردانيد . بنا بر اين ، خشنودى و خشم خدا را به مال و فرزند مپنداريد، كه اين ناشى از نادانى به موارد آزمايش و امتحان به گاه بى نيازى و داشتن قدرت است . خداوند سبحان فرموده است : «آيا گمان مى كنند كه با مال و فرزندانى كه به آنان مى بخشيم در نيكويى به ايشان مى شتابيم؟ نه ، نمى فهمند» . خداوند سبحان بندگانِ خود بزرگ بينش را با دوستان خود، كه در نظر ايشان مستضعف و ناتوانند ، مى آزمايد .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در توصيف پيامبران ـ فرمود : امّا خداوند سبحان، فرستادگان خود را صاحبان اراده اى نيرومند قرار داد ، كه به ظاهر ضعيف و فقيرند ؛ قناعتى عطايشان فرمود كه دلها و ديدگان را از بى نيازى پر مى سازد و فقرى كه چشمها و گوشها را لبريز از آزار و ناراحتى مى كند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : در گذشته برادرى دينى داشتم ··· كه ناتوان و مستضعف بود و چون گاهِ كار و كوشش مى رسيد ، همانند شير بيشه و مار گَرزه بود .
نمایش منبع
حدیث روز

امام حسن عسکری علیه السلام:

ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛

چه زشت است براى مؤمن كه خواسته‌اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.

تحف العقول، ص489

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685