کتابخانه احادیث شیعه

آنچه مصيبتها را آسان مى كند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه از دنيا دل بركند ، مصيبتها بر او آسان گردد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه برايش مصيبتى بزرگ پيش آيد ، مصيبت در گذشت مرا ياد كند ؛ در اين صورت مصيبتش بر وى آسان خواهد شد .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به هر كه مصيبتى رسد ، مصيبت [درگذشت] مرا به ياد آورد ؛ زيرا كه آن بزرگترين مصيبت است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : مردن و روزِ بيرون آمدنتان از گورها و ايستادنتان در پيشگاه خداوند عزّ و جلّ را بسيار ياد كنيد تا مصيبتها بر شما آسان شود .
نمایش منبع
امام زين العابدين عليه السلام : هر كس نسبت به دنيا بى رغبتى ورزد ، مصيبتهاى دنيا بر او آسان گردد و آنها را ناخوش ندارد .
نمایش منبع
الإختصاص : امام زين العابدين عليه السلام : بيچاره آدميزاد! هر روز با سه مصيبت رو به روست و [حتّى ]از يكى از آنها هم عبرت نمى گيرد و اگر عبرت مى گرفت ، مصيبتها و كار دنيا بر وى آسان مى گشت : مصيبت اوّل ، كم شدن يك روز از عمر اوست ، در صورتى كه اگر از مال و دارايى او چيزى كم شود اندوهگين مى شود ، حال آن كه دِرهم جبران مى شود ، اما عُمرِ رفته را هيچ چيز برنمى گرداند . مصيبت دوم ، اين است كه روزيش را كامل به دست مى آورد ؛ اگر حلال باشد نسبت به آن حسابرسى مى شود و اگر حرام باشد كيفر مى بيند . مصيبت سوم بزرگتر است . عرض شد : آن چيست؟ فرمود : هر روزى را كه شب مى كند ، يك مرحله به آخرت نزديك مى شود و نمى داند كه به بهشت نزديك شده يا به دوزخ؟!
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام ـ هنگام مصيبت ـ فرمود : خداى را سپاس كه مصيبت مرا در دينم قرار نداد ، خداى را سپاس كه اگر مى خواست مصيبتم از اين هم بزرگتر مى شد ، خداى را بر امرى سپاس كه او خواست بشود و شد .
نمایش منبع
امام صادق عليه السلام : هرگاه مصيبتى به تو رسيد ، مصيبت رحلت رسول خدا صلى الله عليه و آله را به ياد آر ؛ زيرا مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت [رحلت] رسول خدا صلى الله عليه و آله به خود نديده اند و هيچگاه هم چنان مصيبتى نخواهند ديد .
نمایش منبع
حدیث روز

امام حسن عسکری علیه السلام:

ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛

چه زشت است براى مؤمن كه خواسته‌اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.

تحف العقول، ص489

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685