کتابخانه احادیث شیعه

صنعتگرى

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بافندگان را دشنام مگوييد ؛ كه نخستين بافنده پدرم آدم بود .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پيشه مردان نيك امّت من ، دوزندگى است .
نمایش منبع
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : پيشه زنان نيك ، ريسندگى است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام : پيشه ورى .حديث براى مرد ، گنجينه است .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در كلمات حكيمانه اى كه به ايشان نسبت داده شده است ـ فرمود : به دنبال شتاب در كار نباش ، بلكه نيك به جاى آوردنش را دنبال كن ؛ زيرا مردم نمى پرسند : در چه مدّت ، كار را انجام داد ؛ بلكه از كيفيّت صنعتگرىِ فرد سؤال مى كنند .
نمایش منبع
امام على عليه السلام ـ در نامه به اشتر ، آن گاه كه وى را به كارگزارىِ مصر گماشت ـ نوشت : پس سفارش مرا در حقّ بازرگانان و صنعتگران بپذير و درباره ايشان [به كارگزارانت] نيكو سفارش كن ، خواه آن ها كه در يك جاى مقيم هستند و خواه آنان كه با سرمايه خويش اين سو و آن سو سفر كنند و با دسترنج خود زندگى نمايند ؛ زيرا اين گروه ، مايه هاى منافع و اسباب آسودگى اند و آن را از راه هاى دشوار و دور خشكى و دريا و دشت ها و كوهساران و جاى هايى كه مردم در آن گرد نيايند و جرئت رفتن به آن نكنند ، به دست مى آورند . پس اينان مردمى مسالمت جويند كه از فتنه گرى شان بيمى نيست ؛ و اهل آشتى اند ، كه از آسيب رسانى شان باكى نباشد .
نمایش منبع
قصص الأنبياء ـ به نقل از وهب بن منبّه ـ : خداوند بر ادريس عليه السلام سى لوح فرود آورد . و او نخستين كسى بود كه با قلم نوشت ؛ و [نيز ]نخستين دوزنده و پوشنده جامه بود . پيش از او ، مردم پوست جانوران را بر تن مى كردند ؛ و او هر گاه دوزندگى مى كرد ، خداى را به پاكى و يكتايى و بزرگى و يگانگى و شكوه ياد مى كرد .
نمایش منبع
الزهد لابن حنبل ـ به نقل از سعيد بن مسيّب ـ : هر آينه لقمان عليه السلام دوزنده بود .
نمایش منبع
ربيع الأبرار : داوود عليه السلام در نهان ، درباره خويش [از مردم] سؤال كرد . گفتند : «رفتارش درست است ، جز اين كه از دارايى بنى اسرائيل مى خورَد» . پس وى از خداوند خواست كه به او كارى بياموزد ؛ و خداوند زره سازى را به او آموخت .
نمایش منبع
تفسير العيّاشى ـ به نقل از محمّد بن خالد ضَبّى ـ : ابراهيم نخعى بر زنى ، با كنيه امّ بكر ، گذشت كه پگاهان كنار خانه خود نشسته ، دوك در دست ، مشغول ريسندگى بود . گفت: اى امّ بكر! آيا پير نشده اى؟ آيا وقت آن نرسيده كه اين دوك را كنار نهى؟ گفت: چگونه كنارش نهم ، كه از امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام شنيدم كه مى فرمود : «ريسندگى از پيشه هاى پاك است»؟
نمایش منبع
الكافى ـ به نقل از امّ حسن نخعيّه ـ : امير المؤمنين عليه السلام بر من گذشت و فرمود: «اى امّ حسن! چه مى كنى؟». گفتم: ريسندگى مى كنم . فرمود: «بدان كه اين ، حلال ترين پيشه ـ يا از حلال ترين پيشه ها ـ است» .
نمایش منبع
حدیث روز

امام حسن عسکری علیه السلام:

ما أقبَحَ بِالمُؤمِنِ أن تَكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ؛

چه زشت است براى مؤمن كه خواسته‌اى داشته باشد كه او را به خوارى كشاند.

تحف العقول، ص489

احادیث معصومین

حمایت از پایگاه
آمار پایگاه کتابخانه احادیث شیعه

تــعــداد كــتــابــهــا : 111

تــعــداد احــاديــث : 45456

تــعــداد تــصــاویــر : 3838

تــعــداد حــدیــث روز : 685