رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله ـ في قولهِ تعالى : «ثُمَّ أوْرَثْنا الكِتابَ الّذينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبادنا فَمِنهُم ظالِمٌ لِنَفسِه و مِنهُم مُقتصِدٌ و مِنهُم سـابق بالخَيـرات باذن اللّه ···» . ـ : فأمّا الّذينَ سَبَقوا فاُولئكَ يَدْخُلونَ الجَنّةَ بغَيرِ حِسابٍ ، و أمّا الّذينَ اقْتَصَدوا فاُولئكَ يُحاسَبونَ حِسابا يَسيرا ، و أمّا الّذينَ ظَلموا أنفسَهُم فاُولئكَ الّذين يُحْبَسونَ في طُول المَحْشَرِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ درباره آيه «سپس كتاب را به كسانى كه برگزيديم به ارث داديم پس برخى از آنان بر خود ستمكارند و برخى از ايشان ميانه رو و برخى از آنان در كارهاى نيك به اذن خدا پيشتازند» ـ فرمود : پيشتازان، بدون حسابرسى وارد بهشت مى شوند و ميانه روها به آسانى حسابرسى مى شوند و آنان كه به خود ستم كردند ، كسانى اند كه در تمام مدّت محشر نگه داشته مى شوند .
عنه صلى الله عليه و آله : اُمَّتي ثلاثةُ أثلاثٍ : فثُلثٌ يَدخُلونَ الجَنّةَ بغَيرِ حِسابٍ و لا عَذابٍ ، و ثُلثٌ يُحاسَبونَ حِسابا يَسيرا ثُمَّ يَدخُلونَ الجَنّةَ ، و ثُلثٌ يُمَحَّصونَ و يُكْشَفونَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : امت من به سه قسمت تقسيم مى شوند: يك سوم، بدون حساب و عذابى به بهشت مى روند، يك سوم، حسابرسى آسانى دارند و سپس وارد بهشت مى شوند و يك سوم ديگر ، گداخته و خالص مى شوند .
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : و النّاسُ يَومَئذٍ على طَبَقاتٍ و مَنازِلَ، فمِنهُم مَن يُحاسَبُ حِسابا يَسيرا و يَنْقَلِبُ إلى أهْلِهِ مَسْرورا ، و مِنهُمُ الّذينَ يَدخُلونَ الجَنّةَ بغَيرِ حِسابٍ ؛ لأنَّهُم لَم يَتَلَبّسوا مِن أمْرِ الدُّنيا بشَيءٍ ، و إنّما الحِسابُ هُناكَ على مَن تَلَبّسَ بها هاهُنا ، و مِنهُم مَن يُحاسَبُ على النَّقِيرِ و القِطْميرِ و يَصيرُ إلى عَذابِ السَّعيرِ .
امام على عليه السلام : در آن روز مردم چند گروهند : برخى از آنان مختصرى حسابرسى مى شوند و شادمان نزد خانواده خود برمى گردند ، برخى بدون حسابرسى وارد بهشت مى شوند ؛ زيرا هيچ آلودگى دنيوى ندارند ؛ كسى در آن جا حسابرسى مى شود كه در اين جا به دنيا آلوده شده باشد ؛ بعضى هم درباره گودى زير هسته خرما و پوست نازك بين خرما و هسته آن (درباره كمترين جزئيات اعمالشان) باز خواست و به عذاب آتش شعله ور گرفتار مى شوند .