چهل حديث « شمیم تربیت »
مقدمه
«حكمت»، زيربناى منشور تربيتى لقمان و شالوده مدرسه پرورشى اوست.
«حكمت»، باورها و احكام و سنت هاى نيكو و پندهاست كه ضامن سلامتى جامعه و پشتوانه خوشبختى بشر مى باشد. از زيباترين جلوه هاى تربيتى روايات، پندهاى لقمان حكيم به فرزندش، «منشور تربيتى لقمان» است.
برنامه هاى تربيتى لقمان، برپايه شخصيت فرزند استوار است و زواياى پرورشى شگفت آور وگسترده اى در بردارد كه هر پدر و مادر و معلم و مربى بايد گوهر وجود را با نور حكمت قرآنى و روايت روشن سازد تا در پرورش شخصيت كودكان و نوجوانان توفيق يابد. اين مجموعه، گلچينى از پندهاى لقمان به فرزندش در سايه آيات حكيمانه سوره لقمان است كه به پيشگاه خانواده هاى عزيز تقديم مى گردد. اميد است در راه پرورش نوجوانان و جوانان مفيد آيد.
«انشاء اللّه »
على تقديرى
بهار 1381
سيماى لقمان:
لقمان، در دهمين سال حكومت حضرت داود درخانواده اى از نسل ابراهيم عليه السلام به دنيا آمد. كنيه او «ابوالاسود»، غلام سياه حبشى يا سودانى بود كه در ميان اهالى نوبه از قوم بنى اسراييل رشد يافت. برخى او را پسر خاله يا خواهرزاده حضرت ايوب عليه السلام مى دانند. او به خاطر داشتن چهره اى نازيبا و بدنى سياه ولى نيرومند، برده و گله دار قين بن حسر از ثروتمندان بنى اسراييل بود. پس از دريافت «حكمت» آزاد گرديد.
لقمان از همراهان حضرت داود بود و بسيار به ديدار او مى رفت و ايشان را اندرز و آگاهى مى داد حضرت داوود عليه السلامهمواره به او مى فرمود:
«خوشا به حـال تو كه حكمت به تو داده شد و به بلاى حكومت گرفتار نشدى»
لقمان در دانش عقلى و اجتماعى و اخلاقى از فرزانگان دوره خويش شايسته تر بود. لحظه هاى بيكارى را به انديشه در شناخت خدا و جهان مى گذرانيد و براى زندگى به شغل خياطى، درودگرى سرگرم بود به خاطر داشتن هوش سرشار و انديشه ورزى زياد، تجربه و منطق محكم و بيان شيوا به «لقمان حكيم» مشهور گرديد و عمر او را در تاريخ از 200 تا 560 سال و در روايتى تا 3500 سال نقل كرده اند.
روزى ندايى شنيد. اى لقمان! آيا مى خواهى خدا تو را جانشين خود در زمين كند تا بين مردم به حق حكم كنى. لقمان پاسخ داد: «اگر پروردگارم مرا اختيار دهد، عافيت را مى خواهم و بلا را نمى پذيرم ولى اگر او اراده كرده باشد خودش يارى ام مى نمايد و از خطا نگهم دارد». فرشتگان از فهم او شگفت زده شدند. بامدادان كه از خواب برخاست قلبش لبريز از «حكمت» بود.
خداوند حكيم به لقمان «حكمت» عنايت كرد و او نيز از مقام «حكمت» به مقام «شكر» دست يافت.
خداوند هم به پاس احترام و مقام لقمان، سفارش هاى حكيمانه او را در سوره لقمان براى مسلمانان، بازگو نموده است.
امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «لقمان در سايه خويشاوندى و مال و نيرومندى و زيبايى به آن مقام بلند نرسيد. بلكه او مردى بود كه در اطاعت خدا ايستادگى داشت. پرهيزكار، ساكت، باوقار، آينده نگر و تيزهوش و پندآموز بود در هر موضوعى عميقانه فكر مى كرد، از هر حادثه اى درس مى گرفت. روز نمى خوابيد و از خود مراقبت زياد مى نمود، كم خنده و شوخى مى كرد. از توجه دنيا شاد نمى شد و از پشت كردن آن اندوهناك نمى گشت. فرزندان زيادى داشت و همه قبل از او مردند و در مرگ آنها بردبارى را از دست نداد. يكى از روشهاى نيكوى او اين بود كه هر گاه دو نفر با هم اختلاف پيدا مى كردند، تا آشتى ميان آنها برقرار نمى ساخت آرام نمى گرفت. به مجالس دانشمندان اهميت مى داد و براى حكمرانان اندوهناك مى شد كه چگونه فريب چند روز مقام دنيايى را مى خورند».
روزى يكى از بزرگان بنى اسرائيل از محلى گذر مى كرد، ديد كه گروهى از مردم مانند تشنگان آب گوارا به دور لقمان گرد آمده اند وبه سخنان حكيمانه او گوش مى دهند. آن رهگذر با تعجب به لقمان گفت: تو آن نيستى كه با ما گله دارى مى كردى؟ گفت: آرى. پرسيد: پس چگونه به اين مقام رسيده اى: لقمان فرمود: سه ويژگى مرا به اين مقام رسانيد:
راستگويى
امانت دارى
دورى از كارهاى بيهوده
پنــد
كه از نصيحت دانا ضررنخواهى ديد
نشاط دور جوانى به كام دل درياب
كه نوبهار جوانى دگر نخواهى ديد
(رسا)
ادب
بى ادب محروم ماند از لطف رب
بى ادب تنها نه خود را داشت بد
بلكه آتش در همه آفاق زد
(مولوى)
ســكوت
بايد كه به گفتن دهن از هم نگشايى
گر راست سخن گويى و در بند بمانى
به زانكه دروغت دهد از بند رهايى
(سعدى)
نشـانه هـا
وى آينه جمال شاهى كه تويى
بيرون زتونيست هرچه درعالم هست
ازخود بطلب هرآنچه خواهى كه تويى
(نجم الدين رازى)
چهارسخن ازچهارصد پيامبر
اِذا كُنْتَ فِى الصَّلوةِ فَاحْفَظْ قَلْبَكَ.
اِذا كُنْتَ عَلَى المائِدَةِ فاحْفَظْ حَلْقَكَ.
وَ اِذا كُنْتَ فِى بِيتِ الغَيْرِ فَاحْفَظْ عَيْنَكَ.
وَ اِذا كُنْتَ بَيْنَ الخَلْقِ فَاحْفَظْ لِسانَكَ.
* هر گاه در نمازى دلت را حفظ كن.
* هر گاه بر سفره اى گلويت را حفظ كن.
* هرگاه در خانه كسى هستى چشمانت را حفظ كن.
* هر گاه در بين مردمى زبانت را حفظ كن.
كزان پندى نگيرد صاحب هوش
و گر صد باب حكمت پيش نادان
بخوانند آيدش بازيچه درگوش
(سعدى)
رشــد
در بزرگى فلاح از او برخاست
چوب تر را چنانكه خواهى پيچ
نشود خشك، جز به آتش راست
(سعدى)
خوش خلقى
وَ اَلْزِمْ نَفْسـَكَ التُّـؤَدَةَ فِى اُمُـورِكَ
وَ صَبـِّرْ عَلى مَؤُناتِ الاِخْوانِ نَفْسَكَ
وَ حَسِّنْ مَـعَ جَمِيعِ النّاسِ خُلْقَـكَ.
تا خاطر بندگان نجويى
خواهى كه خداى برتوبخشد
با خلق خداى كن نكويى
(سعدى)
بـدهـكارى
پُل بسته اى كه بگذرى از آبروى خويش
(صائب)
بىنيــازى
تا چه خورم صيف و چه پوشم شتا
اى شكم خيره به نانى بساز
تا نكنى پشت به خدمت دو تا
(سعدى)
پرهـيزكارى
كز برون جامه ريا دارى
پرده هفت رنگ در مگذار
تو كه در خانه بوريا دارى
(سعدى)
بـازگشـت
عذر به درگاه خداى آورد
ورنه سزاوار خداونديش
كس نتواند كه بجاى آورد
(سعدى)
بيـم و اميـد
انبيا را چه جاى معذرتست
پرده از روى لطف گو بردار
كاشقيا را اميد مغفرتست
(سعدى)
خواهـش دل
بتنهايى اندر، صفايى نبينى
ورت جاه ومالست و زرع وتجارت
چو دل با خدا نيست خلوت نشينى
(سعدى)
هـم انـديشى
در همه كار مشورت بايد
كار آن كس كه مشورت نكند
نادره باشد، ار صواب آيد
(ناصر خسرو)
تجــربه
عمر دو بايست در اين روزگار
تا به يكى تجربه آرد به دست
با دگرى تجربه بندد به كار
(سعدى)
ميــانهروى
كاندرين راه خارها باشد
كار درويش مستمند برآر
كه ترا نيز كارها باشد
(سعدى)
رهتـوشــه
ز گهواره تا گور دانش بجوى
ز دانش در بى نيازى بجوى
و گر چند از او سختى آيد به روى
(فردوسى)
دوســتى
لاف يارى و برادر خواندگى
دوست آن دانم كه گيرد دست دوست
در پريشان حالى و درماندگى
(سعدى)
نـاســزا
كاى جوان بخت، ياد گير اين پند
هر كه با اهل خود وفا نكند
نشود دوست روى و دولتمند
(سعدى)
د ز د ى
كه گرچه هيچ ندارى، بزرگ دارندت
نه آنكه با همه هستى شوى ضعيف مزاج
كه گر شوى تو چو قارون، گدا شمارندت
(ابن يمين)
نيــم رخ
فرشته است به دولت، دعا نگهدار
وفا و عهد نكو باشد ار بياموزى
وگرنه هركه تو بينى ستمگرى داند
(سعدى)
دانـش انـدوزى
كه نبض را به طبيعت شناس بنمايى
بپرس هر چه ندانى كه ذُلّ پرسيدن
دليل راه تو باشد بعز دانايى
(سعدى)
امـانـت دارى
امين كز تو ترسد امينش مدار
امين بايد ازداور انديشناك
نه از رفع ديوان و زجر و هلاك
(سعدى)
سـحرخــيزى
دانى كه چرا همى كند نوحه گرى
يعنى كه نمودند بر آيينه صبح
كز عمر شبى گذشت و تو بى خبرى
(خيام)
فـرمـانبـرى
كه ندارم به طاعت استظهار
عاصيان از گناه توبه كنند
عارفان از عبادت استغفار
(سعدى)
پُـرخـورى
تا درو نور معرفت بينى
تهى از حكمتى بعلت آن
كه پُرى از طعام تا بينى
(سعدى)
رحـمت خــدا
با توشه تو ز رنج ره ننديشم
گر لطف توام سفيد روگرداند
يك ذره ز نامه سيه ننديشم
(خيّام)
مــرز دنيـا
و گر باشد به مهرش پاى بنديم
حجابى زين درون آشوب ترنيست
كه رنج خاطرست ارهست وگرنيست
(سعدى)
همسـفر
به انديشه تدبير رفتن بساز
كرا سيم و زر ماند وگنج ومال
پس از وى به چندى شود پايمال
(سعدى)
فـاسـدان
گرچه پاكى، تو را پليد كند
آفتاب بدين بزرگى را
لكه اى ابر ناپديد كند
(سعدى)
خـويشتـندارى
كه وراى تو هيچ نعمت نيست
گنج صبر، اختيار لقمان است
هر كه را صبر نيست حكمت نيست
(سعدى)
صـميمـيت
مرا تعليم ده پيرانه يك پند
بگفتا؛ نيك مردى كن نه چندان
كه گردد خيره، گرگِ تيزدندان
(سعدى)
نيـك انـديشى
ما بقى خود استخوان و ريشه اى
گر بود انديشه ات گل گلشنى
ور بود خارى، تو هيمه گلخنى
(مولوى)
وظيـفه شنـاسى
دل به دنيا درنبندد هوشيار
اى كه دستت مى رسد كارى بكن
پيش از آن كز تو نيايد هيچ كار
(سعدى)
نيــايـش
باز كن پيش روى خود قرآن
ور بخواهى به حق سخن گويى
روى سوى قبله كن، نماز بخوان
(بقا)
رســتاخـيز
دل اندر جهان آفرين بند وبس
چو آهنگ رفتن كند جان پاك
چه بر تخت مُردن چه بر روى خاك
(سعدى)
قســمت
شرط عقل است جستن از درها
ورچه كس بى اَجَل نخواهد مرد
تو مرو در دهان اژدرها
(سعدى)
شـش گـوهــر
الأُوْلى: اَنْ تَعْبُدَ اللّه َ لا تُشْرِكَ بِهِ شَيْئا
الثّانِيَةُ: الرِّضَا بِقَدَرِ اللّه فيما اَحْبَبْتَ وَ كَرِهْتَ
الثّالِثَةُ: اَنْ تُحِبَّ فِى اللّه ِ وَ تُبْغِضَ فِى اللّه ِ
الرّابِعَةُ: أنْ تُحِبَّ للنّاسِ ما تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَتَكْرَهُ لَهُمْ ما تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ
الخامِسَةُ: تَكْظِمُ وَ تُحْسِنُ اِلى مَن اساءَ اِلَيْكَ
السّادِسَةُ: تَرْكُ الهَوى وَ مُخالَفَةُ الرَّدَى…
هر كه سيماى راستان دارد
ترك فرمان دليل حرمانست
سر خدمت بر آستان دارد
(سعدى)
يتــيم
كه روزى به پايش درافتى چومور
درون فروماندگان شاد كن
ز روز فروماندگى ياد كن
(سعدى)
به سـوى بهشـت
ببينى همان باز پاداش خويش
چو از تو بود كژى و بيرهى
گناه از چه بر چرخ گردان نهى
(اسدى طوسى)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها و إنَّها أوَّلُ مَن يَلحَقُني مِن أهلِ بَيتي؛
فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است. آنچه او را ناراحت كند مرا ناراحت مىكند و آنچه شادش كند، مرا شاد مىكند؛ او نخستين نفر از اهلبيت من است كه به من مىپيوندد.
الأمالى ، صدوق: ص 575
- رسول خدا صلی الله علیه و آله 11014 حدیث
- فاطمه زهرا سلام الله علیها 90 حدیث
- امیرالمؤمنین علی علیه السلام 17430 حدیث
- امام حسن علیه السلام 332 حدیث
- امام حسین علیه السلام 321 حدیث
- امام سجاد علیه السلام 880 حدیث
- امام باقر علیه السلام 1811 حدیث
- امام صادق علیه السلام 6388 حدیث
- امام کاظم علیه السلام 664 حدیث
- امام رضا علیه السلام 773 حدیث
- امام جواد علیه السلام 166 حدیث
- امام هادی علیه السلام 188 حدیث
- امام حسن عسکری علیه السلام 233 حدیث
- امام مهدی علیه السلام 82 حدیث
- حضرت عیسی علیه السلام 245 حدیث
- حضرت موسی علیه السلام 32 حدیث
- لقمان حکیم علیه السلام 94 حدیث
- خضر نبی علیه السلام 14 حدیث
- قدسی (احادیث قدسی) 43 حدیث
- حضرت آدم علیه السلام 4 حدیث
- حضرت یوسف علیه السلام 3 حدیث
- حضرت ابراهیم علیه السلام 3 حدیث
- حضرت سلیمان علیه السلام 9 حدیث
- حضرت داوود علیه السلام 21 حدیث
- حضرت عزیر علیه السلام 1 حدیث
- حضرت ادریس علیه السلام 3 حدیث
- حضرت یحیی علیه السلام 8 حدیث
تــعــداد كــتــابــهــا : 111
تــعــداد احــاديــث : 45456
تــعــداد تــصــاویــر : 3838
تــعــداد حــدیــث روز : 685